دانلود و خرید کتاب اسطوره قربانی علی‌اصغر مصطفوی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اسطوره قربانی اثر علی‌اصغر مصطفوی

کتاب اسطوره قربانی

معرفی کتاب اسطوره قربانی

کتاب الکترونیکی «اسطوره قربانی» نوشته علی‌اصغر مصطفوی و آناهیتا مصطفوی در انتشارات امید سخن به چاپ رسیده است.  آیین قربانی کردن یکی از کهن‌ترین آیین‌ها در سراسر جهان است. این اثر به فلسفه و تاریخ «قربانی کردن» در ادیان و اقوام مختلف می‌پردازد و از باورها و رسومی می‌گوید که قدمتی چندین هزارساله دارند. در این کتاب همچنین به سیر تکامل تعدادی از این رسوم نظر شده است.

درباره کتاب اسطوره قربانی

در ادیان بزرگ و پیشرفته کنونی سلسله مناسب و باورهایی موجود است که ریشه در جنگ‌های قرون و اعصار دارد و صدها هزار سال است که جزء جدایی‌ناپذیر اندیشه و زندگی آدمیان شده و آنان را به خود مشغول می دارد. این گونه مناسب و باورها را که به هیچ نژاد و ملت و قومی بستگی ندارد، می‌توان جزء مناسب بین‌المللی ادیان شمرد.

در ابتدا انسان‌ها از جنس خودشان برای قربانی و پیشکش به خداوند استفاده می‌کردند اما به مرور تغییرات و تکاملی در این قربانی کردن‌ها صورت گرفت. با گذشت زمان انسان به جای قربانی خودش، دست به اقداماتی از قبیل قربانی حیوانات، رگ زدن، دندان کندن و تراشیدن موی سر زد. اگرچه این‌طور گفته شد که قربانی کردن خود انسان دست‌خوش تغییراتی شده، اما هنوز هم آثاری از آن در سراسر جهان به چشم می‌خورد. به همین سبب متوجه می‌شویم که این تحولات ساده نبوده و در طول سالیان به وجود آمده‌اند.

کتاب اسطوره قربانی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

اگر به اسطوره‌ها و تاریخ ادیان و مذاهب علاقه دارید، کتاب اسطوره قربانی را مطالعه کنید.

بخشی از کتاب اسطوره قربانی

از جملهٔ این رفتار و اعمال، آیین‌های گوناگون قربانی است که هم در ادیان الهی جاری است و هم در ادیان خاموش گذشته و میان بسیاری از قبایل عقب‌مانده و دور از تمدن امروزی وجود داشته و دارد. اما چنانکه خواهد آمد، با اهدافی کاملاً متفاوت، مثل وجوب قربانی حیوانی در اسلام که بنا به‌تصریح قرآن کریم در آیه شریفه ۳۲ از سوره مبارکه حج که به‌منظور کمک به تهیدستان و بیچارگان و اطعام فقرا مقرر شده است ـ نه برای تغذیه خداوند ـ چنانکه اعراب چنان می‌پنداشته‌اند، اما در ادیان ابتدایی و برخی از ادیان بزرگ کنونی، جهت تغذیه خداوند است که در فصول کتاب بدان خواهیم پرداخت. و یا سنت پاکیزه ختنه که در دین مقدس اسلام جنبه نظافت تن و نزاکت اجتماع را در خود نهفته دارد، درحالی‌که آغازکنندگان آن‌که مصریان پنج هزار سال پیش دانسته شده‌اند، از آن، گونه‌ای از قربانی اراده می‌کرده‌اند که یاد خواهد شد.

ما، در این بخش از حیات نویسندگی خود، به پیروی از قرآن کریم که خوانندگان خود را تشویق می‌کند که در امر پژوهش و تفکر در احوال ملل باستان و تمدن‌های مرده، کوتاهی نورزند و از زندگانی مردمان روزگاران کهن، آگاهی یابند تا بر بینش و آگاهی آنان افزوده گردد، (آیه ۲۰ از سوره عنکبوت، سوره روم آیه ۴۲) سیری در میان اقوام باستانی و جوامع ابتدایی را وجه همت قرار داده، در پهنه گیتی ـ از کهن‌ترین ایام تا عصر حاضر ـ به گردش می‌پردازیم تا ضمن آن، ملاحظه کنیم که چگونه بیم از ارواح و اشباح و خواب دیدن‌های شبانه، مردمان ابتدایی را وادار به پرستش روان نیاکان و به دنبال آن بت‌پرستی نمود و در پی آن، به‌منظور جلب رضایت ارواح، قربانی آغاز گردید که در طی آن کودکان خویش و اسیران را در مقابل آن بتان و ارواح نیاز می‌نمودند، و آگاه خواهیم شد که چه‌سان مردان خستگی‌ناپذیری چون ابراهیم‌ها و اسماعیل‌ها (جد اعلای پیامبر اسلام) با هوشیاری بی‌نظیر و شیوه‌های خردپسندانه خویش، توانسته‌اند انسان‌ها را از قربانی ساختن فرزندان خود باز دارند و به‌جای آن، ایشان را به قربانی‌های حیوانی و آیین‌های نمادین (سمبولیک) رهنمون سازند و سبب گردند که در طی قرون و اعصار، جان صدها میلیون آدمی از تیغ قربانی‌گیران باز رهد.

نظرات کاربران

Dena
۱۴۰۳/۰۱/۱۰

همین که خواندن صفحه اول کتاب رو تموم کردم اومدم ناراحتیم رو بیان کنم. یک کتاب تاریخی باید ادعاهای خود رو با ذکر منبع بازگو کنه وگرنه صرفا یک انشا نوشته شده. مثلا گفته که زردشت یکتا پرستی آورده، خوشحال

- بیشتر
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۹۳۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۷۰ صفحه

حجم

۹۳۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۷۰ صفحه

قیمت:
۱۶,۰۰۰
تومان