دانلود و خرید کتاب ماشو در مه فرهاد حسن‌زاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ماشو در مه اثر فرهاد حسن‌زاده

کتاب ماشو در مه

دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۰از ۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب ماشو در مه

کتاب ماشو در مه رمانی از فرهاد حسن‌زاده است. ماشو در مه، ماجرای پسرک نوجوانی است که در نبود برادرش که دستگیر شده است، دست به کارهایی می‌زند و اتفاقاتی پی‌درپی زندگی‌اش را تغییر می‌دهد.

درباره‌ کتاب ماشو در مه

ماشو پس نوجوانی اهل جنوب کشور است. یکی از برادرانش به نام حجت به دستور رژیم پهلوی به جرم چاپ و انتشار اعلامیه‌ها دستگیر شده است. برادر دیگرش هم معتاد است و پدرش به سفری طولانی رفته است. ماشو دو دوست صمیمی دارد کاظم که پسری پرتلاش است و سیامک است که «سیا» صدایش می‌کنند. او پسرکی کثیف و شلخته است.

داستان ماشو در مه از جایی شروع می‌ششود که ماشو به سقاخانه رفته است تا با روشن کردن شمع دعا کند برادرش زودتر آزاد شود، او کاظم را می‌بیند، کاظم او را به گوشه‌ای می‌برد و با ترس و پنهان کاری می‌گوید خبری از یک گنج دارد. کیسه از طلا و جواهر که زیر لوله اصلی نفت پنهان شده است. او از ماشو می خواهد کمکش کند اما به کسی نگوید ولی دقیقا در همین زمان صدایی را می‌شنود، سیا از پشت سرشان می‌خندد و مدام تکرار می‌کند از رازشان خبر دارد. کاظم دنبالش می‌کند و او را حسابی کتک می‌زند اما سیا تهدید می‌کند می‌گوید باید او را در این گنج سهیم کنند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند به دنبال گنجی بروند که خبر ندارند چه دردسرهایی در راه منتظرشان است. 

خواندن کتاب ماشو در مه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام نوجوانان علاقه‌مندان به داستان پیشنهاد می‌کنیم. 

درباره‌ فرهاد حسن‌زاده

فرهاد حسن‌زاده ۲۰ فروردین ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آورد. او یکی از بهترین نویسندگان کودک و نوجوان ایرانی است. بسیاری از آثار او در حال و هوای نوجوانان شجاع و جنگ نوشته شده است. از فرهاد حسن‌زاده تا کنون بیش از ۸۰ اثر چاپ شده‌است. برخی از آثار او به زبانهای انگلیسی، مالایی، چینی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه و انتشار یافته‌است. در سال ۲۰۱۸ او به فهرست نهایی جایزه هانس کریستین اندرسن راه یافت و برنده لوح سپاس اندرسن شد. همچنین دیپلم افتخار برای رمان زیبا صدایم کن را از دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY در شهر آتن دریافت کرد.

وی برای چهار سال متوالی (از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ از سوی نهادهای ادبیات کودک مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شورای کتاب کودک به عنوان نامزد ایرانی جایزه آسترید لیندگرن معرفی شد. برخی از آثار فرهاد حسن‌زاده عبارتند از: هستی، زیبا صدایم کن. آهنگی برای چهارشنبه‌ها، ماشو در مه، مجموعه‌ی کوتی‌کوتی. چتری با پروانه‌های سفید و خاطرات یک خون‌آشام عاشق.

بخشی از کتاب ماشو در مه 

«حالا به جون بُووات قسم بخور که وقتی پیداش کردیم، نارو نمی‏زنی!»

حوصله‏ام داشت سر می‏رفت. به جان پدرم قسم خوردم و گفتم: «چقدر چک و سفته می‏گیری، جون بکن دیگه!» و خیره شدم به یکی از شمع‏ها که به پت پت افتاده بود. آب دهانش را قورت داد و گفت:

«حرف یه گنجه ماشو، می‏فهمی؟»

«گنج؟ چه گنجی؟ دیوونه شدی کاظم یا آفتاب زده به کله‏ات!»

«نه به ارواح خاک بووام. حقیقت داره.»

کاظم هیچ وقت به ارواح خاک پدرش قسم بی‏خودی نمی‏خورد. صورتش پر از قطره‏های درشت عرق بود. صدایش عوض شده بود و با آب و تاب حرف می‏زد. معلوم بود که دروغی در کار نیست.

«یه گنج راس راستکی... خیلی خداست.»

«چه جوریه؟ کجاست؟»

یک مرتبه صدای خنده‏ای خفه و بعد نفس یکی را پشت سرمان حس کردیم. من که خیلی ترسیدم. برگشتیم دیدیم سیا است. حرف‏هایمان را شنیده بود و داشت موذیانه می‏خندید و می‏رقصید و پایش را روی زمین می‏کوبید و می‏گفت:

«هوهو، فهمیدم... هوهو، فهمیدم. رازتونه فهمیدم... رازتونه...

کاظم عصبانی و برزخ رفت طرفش و سیا پا گذاشت به فرار. دوری زد و از زیر دستش در رفت و آمد طرف من. کاظم داد زد:

«بگیرش ماشو... بگیرش ماشو...»


نظرات کاربران

لیلا سروش
۱۴۰۲/۰۹/۰۷

داستان نوجوانی اهل خوزستان در دوره پهلوی که با پیشنهاد دوستش به دنبال گنجی گمشده میروند ماشو که مخفف اسم ماشالله هست دوتابرادرباسرگذشتی متفاوت دارد.گنج گمشده وماجراهایش مسیر فکری ماشو را تغییر میدهد...

زینب هاشم‌زاده
۱۴۰۰/۱۰/۱۰

رمان نوجوان خوبیه.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۴۰٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۸۸ صفحه

حجم

۶۴۰٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۸۸ صفحه

قیمت:
۲۶,۰۰۰
تومان