دانلود کتاب صوتی دجله به حال تو ناله کند با صدای پروین دشتی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی دجله به حال تو ناله کند اثر امیلی ین ملفتو

دانلود و خرید کتاب صوتی دجله به حال تو ناله کند

معرفی کتاب صوتی دجله به حال تو ناله کند

کتاب صوتی دجله به حال تو ناله کند نوشتهٔ امیلی ین ملفتو و ترجمهٔ ابوالفضل الله دادی است. پروین دشتی، راضیه هاشمی، رضا عمرانی و... گویندگی این کتاب صوتی را انجام داده‌اند و انتشارات ماه آوا آن را منتشر کرده است. این رمان فرانسوی توانست در سال ۲۰۲۱ میلادی جایزهٔ گنکور رمان اول را به دست آورد.

درباره کتاب صوتی دجله به حال تو ناله کند

کتاب صوتی دجله به حال تو ناله کند نخستین رمانِ روزنامه‌نگار و عکاسی به نام امیلی ین ملفتو (Emilienne Malfatto) است. این رمان درمورد زندگی یک زن است که در عراقِ اسیر جنگ و خون و خشونت زندگی می‌کند.  رمان روز آخر زندگی این زن عراقی را روایت می‌کند که قرار است به‌دست برادرش کشته شود. خانوادهٔ این زن معتقد هستند بارداری او که پیش از ازدواج اتفاق افتاده، آبرویشان را برده و حالا باید هر طور شده این لکهٔ ننگ را پاک کنند! قصه در بحبوحهٔ حملهٔ داعش و جنگ داخلی عراق و در یکی از روستاهای عراق می‌گذرد. شخصیت زن در این رمان صوتی، پیش از ازدواج و رفتن به خانهٔ بخت از نامزدش باردار می‌شود. از دید مردم او بدون اینکه همسری داشته باشد و خارج از چهارچوب‌های ازدواج باردار شده و ناموس، آبرو و شرافت خانواده‌اش را لکه‌دار کرده است. دختر خود می‌داند که چه چیزی در انتظارش است و هیچ راه فراری از آن ندارد. او منتظر برادرش است. برادری که تصمیم دارد او را بکشد تا آبرو و شرف به‌تاراج‌رفتهٔ خانواده‌اش را بازگرداند.

دجله به حال تو ناله کند، راوی تراژدی زن‌کشی در خاورمیانه و به‌ویژه عراق است. در کشوری جنگ‌زده، اشغال‌شده، درگیر تروریسم و عملاً بدون حکومت، توجهات همیشه به مسائل سیاسی معطوف بوده، اما در لایه‌های پایین‌تر جامعه و در میان حاشیه‌نشین‌ها، بحران‌های هولناک‌تری وجود داشته که زیر اخبار سیاسی دفن شده‌اند. تعصب، زن‌ستیزی و زن‌کشی از جملهٔ همین فجایع هستند که کسی به آن‌ها اهمیت نمی‌دهد یا سعی می‌کند نادیده‌شان بگیرد و آن‌ها را ناچیز بشمارد. حتی در عصر حاضر، با تغییر شاخصه‌های فرهنگی و بالارفتن سواد، باز هم جزم‌اندیشی وجود دارد و قربانی می‌گیرد. گفته می‌شود که حضور آمریکا و تغییر دولت‌ها هم نتوانسته خللی در این عقاید به وجود آورد. به‌این‌صورت در کوران جنگ و بمباران، هنوز هم زن‌کشی در بسیاری از مناطق مثل مناسکی مقدس اجرا می‌شود.

نویسنده به‌عنوان ناظری بیرونی که از کشوری جهان‌اولی و آزاد آمده، شاهد این روایت تراژیک و سنتی است. او گرچه با قربانی زن همذات‌پنداری می‌کند، تا حد ممکن سعی دارد روایتش یک‌طرفه یا بسته نباشد. امیلی ین ملفتو می‌خواهد داستانش را به‌شکل چندصدایی روایت کند تا صدای قاتلان و موافقان و انگیزه‌های آنان هم شنیده شود؛ بنابراین رمان را از زوایای مختلف روایت می‌کند و همهٔ آدم‌ها، از دختر قربانی تا برادر قاتل و نامزد کشته‌شده و دیگر اعضای خانواده و نزدیکانش، راوی این اثر می‌شوند و از دید خود درمورد ماجرا صحبت می‌کنند. این نویسنده در هیچ‌جای داستان به اسم دختر قربانی اشاره نمی‌کند. او در این رمان صوتی زبانی شاعرانه دارد و مخاطب را به لایه‌های عمیق خشونت و ظلم جامعه‌ای سنتی می‌برد. او می‌داند که سرنوشت این دختران محتوم است و هیچ‌کس نمی‌تواند مانع از اجرای این حکم شود، اما این روایت را بازگو می‌کند تا شاید از فراموشی چنین حقایقی جلوگیری کند.

شنیدن کتاب صوتی دجله به حال تو ناله کند را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

شنیدن این کتاب صوتی را به دوستداران ادبیات داستانی معاصر فرانسه و قالب رمان پیشنهاد می‌کنیم.

درباره امیلی ین ملفتو

امیلی ین ملفتو (Emilienne Malfatto) در سال ۱۹۸۹ میلادی به دنیا آمد. او روزنامه‌نگار، عکاس و نویسنده‌ای فرانسوی است که در رشتهٔ روزنامه‌نگاری از مؤسسهٔ مطالعاتی ساینس‌پوی پاریس فارغ‌التحصیل شده و بلافاصله پس از آن به استخدام نشریه‌ای کلمبیایی درآمده است؛ کمی بعد به آژانس خبری AFP پیوسته و به دفتر این نشریه در خاورمیانه و شمال آفریقا اعزام شده است. ملفتو بیشتر دوران حرفه‌ای خود را در همین منطقه گذرانده و برای نشریاتی مثل نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست گزارش تهیه کرده و عکس گرفته است. او نمایشگاه‌های متعددی از عکس‌هایش در کشورهای سوئیس، کانادا و فرانسه برگزار کرده و توانسته جایزهٔ عکاسی مستند IAFOR را به دست آورد. «دجله به حال تو ناله کند» یکی از آثار مکتوب امیلی ین ملفتو است که در قالب رمانی درمورد زن‌کشی در عراق نوشته شده است.

بخشی از کتاب صوتی دجله به حال تو ناله کند

«ما در خون چشم به دنیا می‌گشاییم، در خون زن می‌شویم، در خون وضع حمل می‌کنیم و همین حالا هم خون جاری است. گویی زمین آن‌قدر که باید خون زنان را ننوشیده است. گویی خاک عراق هنوز تشنهٔ مرگ است، تشنهٔ خون، تشنهٔ معصومیت. بابل به اندازهٔ کافی خون ننوشیده است. مدت‌ها لب رود انتظار کشیدم تا ببینم آب سرخ می‌شود.»

نظرات کاربران

کاربر آرزو روان
۱۴۰۲/۱۱/۰۳

ریتم کتاب مشابه کتاب نام من سرخ بود البته با موضوعی متفاوت. کتاب قشنگ، قابل تامل و گیراست. این نوع نگاه سنتی البته در بیشتر کشورهای خاورمیانه مثل ایران و حتی ترکیه به موضوع ناموس وجود داره و زنان بی

- بیشتر
کاربر ۵۵۲۰۹۲۹
۱۴۰۲/۰۶/۲۳

این سبک نوشته ها بیشتر به دنبال نشان دادن تصویری سیاه از جوامع مسلمانی ست این در حالیست که در اروپا و آمریکا هزاران نفر از زنان بعد از تجاوز به قتل می‌رسند. یا کودکانی که در مدارس امریکا به

- بیشتر
faridehmj
۱۴۰۲/۰۳/۰۹

به نظرم مشکلات زنان در فرانسه و غرب اونقدر فجیع هست که نیاز نباشه فرافکنی‌ کنند و راجع به زنان غرب آسیا بنویسن

زمان

۱ ساعت و ۳۵ دقیقه

حجم

۸۸٫۴ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۱ ساعت و ۳۵ دقیقه

حجم

۸۸٫۴ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۷۰,۲۰۰
تومان