دانلود کتاب صوتی راز ژنوم خفاش با صدای رضا خاکی زمانی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی راز ژنوم خفاش اثر اما تیلینگ

دانلود و خرید کتاب صوتی راز ژنوم خفاش

معرفی کتاب صوتی راز ژنوم خفاش

راز ژنوم خفاش یک سخنرانی تد از  اما تیلینگ است که با صدای رضا خاکی زمانی می‌شنوید. پروفسور اما تیلینگ، از دانشگاه دوبلین در این سخنرانی با شما درباره راز ژنوم خفاش‌نها و مقاومتشان در مقابل ویروس کرونا سخن می‌گوید.

تِد (به انگلیسی: TED، مخفف Technology, Entertainment, Design) یک مجموعه همایش جهانی است که توسط بنیاد Sapling که سازمانی غیرانتفاعی خصوصی است، با شعار «ایده‌ها ارزش گسترش دارند»، برگزار می‌شود.

شنیدن راز ژنوم خفاش را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

شنیدن راز ژنوم خفاش را به تمام علاقه‌مندان به مطالعات اجتماعی حوزه سلامت پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از راز ژنوم خفاش

از همه‌تون می‌خوام به این پستانداری که می‌خوام الان ازش براتون بگم خوب فکر کنین. اولین مسئله درموردِ این پستاندار اینه که وجودش برای عملکردِ بهتر زیست‌بوم‌مون لازمه. اگه این پستاندار رو از زیست‌بوم‌ها حذف کنیم ممکنه زیست‌بوم‌ها از کار بیافتن. این اولین مسئله بود. دومی اینه که به خاطرِ تواناییِ حسیِ بی‌همتای این پستاندار، اگه اونو موردِ مطالعه قرار بدیم ممکنه شیوه‌های بی‌نظیری واسه درمانِ بیماری‌های حواسِ پنجگانه‌مون مثل نابینایی و ناشنوایی پیدا کنیم. و معتقدم که سومین و جذاب‌ترینِ ویژگی این پستاندار در رازِ جوانیِ ابدی‌‌اش و در دی‌ان‌ای هایِ او نهفته است. دارین بهش فکر می‌کنین؟ موجودِ خارق‌العاده‌ایه، اینطور نیست؟ کی تاحالا به خفاش‌ها فکر کرده؟ به نظرم خیلی از شماها با من موافق باشین،اگر هم نیستین لازمه تلاشم رو بکنم تا بتونم متقاعدتون کنم. این شانس رو داشتم که طیِ بیست سالِ گذشته این پستاندارهای زیبا و جالب رو مطالعه کنم. یک پنجاهمِ تمومِ پستاندارهای زنده رو خفاش‌ها تشکیل می‌دن و ویژگی‌خاص بسیار منحصربه‌فردی دارن. خفاش‌ها همونطور که می‌دونیم 64 میلیون ساله که روی کره‌ی زمین هستن. یکی از نادرترین نکات درموردِ خفاش‌ها اینه که اون‌ها پستاندارانی‌ان که می‌تونن پرواز کنن. پرواز یه ویژگیِ بسیار دشواره. پرواز توی مهره‌دارها تنها سه بار رخ داده: یه بار توی خفاش‌ها، یه‌ بار توی پرنده‌ها و یه بار هم توی پِتِروداکتیل‌ها. پرواز از لحاظِ سوخت‌ و سازی بسیار هزینه‌بره. خفاش‌ها تکامل یافته‌ن و یاد گرفتن چطور با پرواز کنار بیان. یکی دیگه از نکاتِ جالب درموردِ خفاش‌ها اینه که اون‌ها می‌تونن از صداها برای درکِ محیط استفاده کنند. اون‌ها از پژواک‌یابی استفاده می‌کنن. منظورم از پژواک‌یابی اینه که خفاش‌ها صدایی رو از حنجره و سپس دهان یا بینی‌شون خارج می‌کنن. این موجِ صدا بیرون میاد و بازتاب میشه و پژواکش از محیط به خفاش برمی‌گرده. سپس خفاش‌ها این پژواک رو می‌گیرن و اون رو به تصاویرِ صوتی تبدیل می‌کنن. این قضیه این قابلیت رو بهشون می‌ده که در تاریکیِ مطلق هم جهت‌یابی می‌کنن. درواقع خیلی عجیب به نظر میان. خب ما انسانیم و گونه‌ای به حساب میایم که تواناییِ دیداری داره. وقتی اولین بار دانشمندان فهمیدن که خفاش‌ها با استفاده از صدا قادرن پرواز کنن و و در شب جهت‌یابی کنن، باور نمی‌کردیم. طیِ صدهاسال و علیرغمِ شواهدی که نشون می‌دن خفاش‌ها اینطور بودن، هنوز هم باورش برامون سخته. اگه به خفاش‌ها دقت کنین، انگار موجوداتِ فضایی‌ان. در واقع فیلسوفِ نامدار، توماس نِیگل؛ یکبار گفت: « اگه می‌خواین تجربه‌ی یه موجودِ فضایی رو اینجا روی کره‌ی‌ زمین داشته باشین ، باید خودتون رو با یه خفاشی که می‌تونه تو تاریکیِ مطلق و در حالِ پرواز پژواک‌یابی کنه حبس کنین.» 

نظری برای کتاب ثبت نشده است

زمان

۲۵ دقیقه

حجم

۲۳٫۴ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۲۵ دقیقه

حجم

۲۳٫۴ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان