دانلود کتاب صوتی متفکران بزرگ (بخش سوم: هنر، معماری و ادبیات) با صدای نسترن نجاران + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی متفکران بزرگ (بخش سوم: هنر، معماری و ادبیات) اثر آلن دو باتن

دانلود و خرید کتاب صوتی متفکران بزرگ (بخش سوم: هنر، معماری و ادبیات)

معرفی کتاب صوتی متفکران بزرگ (بخش سوم: هنر، معماری و ادبیات)

کتاب صوتی متفکران بزرگ (بخش سوم: هنر، معماری و ادبیات) بخش سوم از کتاب متفکران بزرگ نوشته آلن دوباتن، فیلسوف و نویسنده معاصر است که با ترجمه سیده معصومه موسوی و معصومه مظلومی ابیانه و صدای فرهاد اتقیایی منتشرشده است. این کتاب که یکی از کتاب‌های مجموعه مدرسه زندگی آلن دوباتن است به صورت بخش، بخش صوتی شده که تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

درباره کتاب صوتی متفکران بزرگ

کتاب متفکران بزرگ به معرفی آرا و آثار متفکران بزرگ در حوزه‌های فلسفه، تئوری سیاسی، جامعه شناسی، روانکاوی، هنر، معماری و ادبیات می‌پردازد. متفکرانی که درس‌های زیادی برای انسان معاصر دارند. برای مثال فروید در حوزه روان‌شناسی، افلاطون و ارسطو در فلسفه، ماکیاولی یا مارکس در حوزه سیاسیت، بندیکت در جامعه‌شناسی، پالادیو در معماری و یا جین آستن و ویرجینیا ولف در حوزه ادبیات در این مجموعه معرفی شده‌اند.

شنیدن کتاب صوتی متفکران بزرگ (بخش سوم: هنر، معماری و ادبیات) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به مطالعات هنر، معماری و ادبیات مخاطبان این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب صوتی متفکران بزرگ (بخش سوم: هنر، معماری و ادبیات)

بیشتر ما در آمریکا و اروپا، ۸۴ درصد وقتمان را در خانه یا به عبارتی در معرض معماری می‌گذرانیم و بقیهٔ وقتمان را هم در اطراف ساختمان‌ها سپری می‌کنیم، اگر چه به این موضوع دقت نمی‌کنیم. با وجود اینکه این چنین در معرض معماری هستیم، آنقدرها نسبت به شکل ساختمان‌ها و سازه‌هایمان بلند پرواز نیستیم. اغلب پیش‌فرضمان این است که ساختمان‌هایی که در آن‌ها زندگی می‌کنیم، سازه‌های ویژه‌ای نیستند و کاریشان هم نمی‌شود کرد. تصور ما این است که ساختمان‌های فوق‌العاده، آثار هنری بی‌همتا و گرانقیمتی‌اند که معماران نابغه خلق کرده‌اند. چه بسا تصمیم بگیریم در تعطیلات برای تماشای آثار معماری خارق العاده به سفر برویم، اما انتظار نداریم خانه‌هایمان هم چنین استانداردهایی از زیبایی داشته باشند. ویسنزا  در ۲۵ مایلی ونیز تنها به این دلیل که آثار زیادی از آندرا پالادیو در این شهر و اطراف آن بنا شده، یکی از مهمترین مکان‌های توریستی معماری در سراسر جهان است.

آندرا پالادیو در پایان نوامبر سال ۱۵۰۸ در پائودا به دنیا آمد. او در ابتدا شاگرد بنّای سنگ‌کار بود و سپس وارد حرفهٔ سنگ‌تراشی شد. نام واقعی او آندرا دی پیِترو دلا گوندولا  بود به معنی اندرو، پسر پیتر، قایق سوار ونیزی. آندرا تازه در سی سالگی بود که طراحی ساختمان‌ها را آغاز کرد و اولین کارفرمای مهم‌اش به او پیشنهاد داد که نام خود را به نام خوش آهنگ و شیک پالادیو تغییر دهد.

پالادیو در طی بیش از چهل سال دوران کاری، حدود چهل ویلا، چند خانه و تعدادی کلیسای کاربردی طراحی کرد که البته در مقایسه با ساختمان‌های بسیار زیادی که در آن زمان طراحی و ساخته می‌شدند، لیست بلندبالایی به شمار نمی‌آید. او در دوران کاری‌اش موفقیت‌ها و شکست‌های حرفه‌ای فراوانی را تجربه کرد، اما سرانجام در شصت سالگی در ونیز، ثروتمندترین و قدرتمندترین شهر جهان در آن زمان عنوان برترین معمار شهر را از آن خود کرد. او وقف خانواده بود، اما هر دو پسر بزرگش که همراه او کار می‌کردند در جوانی از دنیا رفتند. خود آندرا در تابستان ۱۵۸۰ در ۷۱ سالگی درگذشت.

دیدگاه‌های پالادیو دربارهٔ معماری تقریباً نقطهٔ مقابل دیدگاه رایج امروز است. دو ایدهٔ مرکزی بر آثار او حاکم‌اند: اول اینکه معماری هدف روشنی دارد و آن عبارت از تلاش برای تبدیل ما به انسان‌هایی بهتر است. دوم اینکه ساختن ساختمان‌های خوب قواعدی دارد. پالادیو مطمئن شده بود که معماری فاخر بیشتر نوعی فن است تا هنر؛ لزوماً گران نیست و نه فقط به پروژه‌های موقت و پرزرق و برق بلکه به زندگی روزمره، به مزارع، انبارها و ادارات هم تعلق دارد.

۱. هدف معماری

هدف معماری چیست؟ معمولاً ترجیح می‌دهیم این سؤال را نپرسیم، چون خیلی راحت می‌تواند سؤالی ساده‌لوحانه، خام یا پرمدعا جلوه کند. وقتی کسی این سؤال را می‌پرسد، پیش فرض همه این است که یا پیشاپیش جوابش را می‌داند یا قرار است رسالهٔ مفصل و پیچیده‌ای دربارهٔ آن بنویسد.

پالادیو عقیده داشت که معماری به غیر از ساختن درها، دیوارها و سقف‌ها، هدف مهمتری هم دارد. نظر او این بود که به کمک معماری می‌توانیم حال خوبی در خودمان یا دیگران به وجود بیاوریم. به زعم او، معماری به ویژه در سه خصیصهٔ روانی به کمک ما می‌آید: آرامش، هارمونی و منزلت.

الف. آرامش

پالادیو همه چیز را ساده می‌کند. تمام عناصر معماری در یک اتاق متمرکز، متعادل و هماهنگ‌اند. او تنها از اشکال هندسی ساده بهره می‌گیرد. دیوارها معمولاً ساده و بی‌حالت‌اند. اثاثیه و مبلمان اتاق زیاد نیستند. طراحی فضا به گونه‌ای است که به آرامشمان کمک کند نه اینکه ما را غافلگیر کند یا به هیجان بیاورد. معماری اتاق‌ها ما را به تمرکز دعوت می‌کند و از آشفتگی و حواس‌پرتی دور نگه مان می‌دارد.

ب. هارمونی

پالادیو وسواس عجیبی داشت و تا وقتی مطمئن نشده بود تک تک عناصر ساختمان تمام و کمال کنار هم قرار گرفته‌اند، دست بردار نبود.

«یک ساختمان خوب باید همانند یک بدن، کامل و بی‌نقص به نظر برسد؛ بدنی که در آن همهٔ اعضا هم با یکدیگر و هم با کل، در هماهنگی کامل‌اند؛ چنان که گویی وجود تک تک آن‌ها کاملاً ضروری است.»

طراحی درها و پنجره‌ها به هم مرتبط است؛ همهٔ ورودی‌ها با یکدیگر در هماهنگی کامل‌اند؛ اتاق‌ها ساده و دلبازند و درها همیشه در امتداد یکدیگرند.

نظرات کاربران

کاربر 5637222
۱۴۰۲/۰۸/۲۶

واقعا کتاب خوبی هستش و اصلا ادم گیج نمیکنه و کاملا ساده اطلاعات زیادی در اختیارت میزاره. برای کسایی که به موضوع هنر علاقه دارن پشنهاد میکنم.

زمان

۴ ساعت و ۲ دقیقه

حجم

۲۲۲٫۴ مگابایت

قابلیت انتقال

دارد

زمان

۴ ساعت و ۲ دقیقه

حجم

۲۲۲٫۴ مگابایت

قابلیت انتقال

دارد

قیمت:
۶۰,۵۰۰
۳۰,۲۵۰
۵۰%
تومان