خرید و دانلود کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب

مجموعه کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب

معرفی کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب

هیچکس در این موضوع شکی ندارد که ادبیات و فرهنگ ایران دارای تعالیم ارزنده است و داستان‌های بسیار جذاب موجود در آن، می‌تواند در صورت گزینش و ساده‌سازی، منبعی بسیار جذاب و عالی برای ایجاد سرگرمی‌های مفید برای کودکان و نوجوانان باشد. کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب یکی از بهترین نمونه‌های بازآفرینی داستان‌های ادبیات ایران برای کودکان اثر مهدی آذریزدی است. نسخه فیزیکی این مجموعه کتاب را می‌توانید از طاقچه خرید کنید یا نسخه الکترونیکی و صوتی آن را دانلود کنید.

درباره کتاب قصه های خوب برای بچه‌های خوب

مهدی آذریزدی در سال ۱۳۳۵ به‌صورت اتفاقی، به یک قصه از انوار سهیلی برمی‌خورد و متوجه می‌شود که این قصه برای بازآفرینی و استفاده برای کودکان و نوجوانان ظرفیت دارد. همین موضوع باعث شکل‌گیری ایده استفاده از داستان‌های کهن در ادبیات فارسی و نوشتن مجموعه کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب می‌شود.

کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، در حقیقت یک مجموعه کتاب هشت جلدی است که در هرکدام از جلدهای این مجموعه‌، نویسنده به سراغ یکی از منابع مهم داستان‌های آموزنده و جذاب موجود در فرهنگ و ادبیات ایران رفته است. او از هر منبع، داستان‌ها و حکایات مناسبی انتخاب کرده و با بازآفرینی و بیان ساده و خلاصه‌سازی داستان‌ها، مجموعه‌ای بسیار مناسب و ارزشمند برای کودکان و نوجوانان ایرانی خلق کرده است‌. این مجموعه کتاب، گذشته از انتخاب هوشمندانه داستان‌ها از بعد تعلیمی، از نظر داستانی نیز جذابیت قابل توجهی دارد. در واقع می‌توان این کتاب را دریچه‌ای درست و مناسب برای آشنایی کودکان با فرهنگ غنی ایران دانست. این کتاب تاکنون بیش از ۶۴ بار تجدید چاپ شده است. همچنین جالب است که بدانید، در سال ۱۳۹۲ در اقدامی جالب انیمیشنی از روی این کتاب ساخته شده و از طریق شبکه پویا به نمایش درآمده است.

مهدی آذریزدی، مولف این اثر ارزشمند، طبق تایید بسیاری از منتقدین، یکی از افرادی است که توانسته با بازآفرینی داستان‌ها و حکایات ادبیات و فرهنگ ایرانی، سهم بسیاری در تربیت و سرگرمی نسل‌های پس از خود داشته باشد.

خرید و دانلود کتاب‌های قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب را به چه کسانی توصیه می‌کنیم؟

حقیقت آن است که این کتاب به‌خوبی نشان داده است که می‌تواند با وجود گذشت زمان و تغییر نسل‌ها، همچنان کتابی موثر در زمینه تربیت و ایجاد سرگرمی برای کودک و نوجوان باشد و به‌نوعی می‌توان گفت مطالعه آن را به تمامی کودکان و نوجوانان سرزمین‌ عزیزمان ایران توصیه می‌کنیم. به والدین نیز پیشنهاد می‌دهیم با هدیه این کتاب و تشویق کودکان به خواندن این مجموعه، گامی مفید در رشد و بالندگی فرزندان خود بردارند.

چرا باید کتاب‌ قصه های خوب برای بچه های خوب را بخوانیم؟

کودکان و نوجوانان، می‌توانند با خواندن یا شنیدن این مجموعه کتاب، علاوه‌بر لذت بردن از جذابیت‌های داستانی اثر، از آموزه‌های عمیق آن نیز بهره خواهند برد و با ادبیات کهن سرزمین‌شان نییز آشنا خواهند شد.

درباره مهدی آذریزدی

مهدی آذر خرمشاهی که با نام مهدی آذریزدی شناخته می‌شود در تاریخ ادبیات ایران، یکی از نخستین افرادی است که به‌شکل حرفه‌ای و اختصاصی، اقدام به نوشتن کتاب‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان کرده است. آذر‌یزدی در سال ۱۳۰۰ در محله خرمشاه یزد به دنیا آمد. او با توجه به اینکه خانواده‌اش وضع مالی چندان مناسبی نداشتند، از همان کودکی برای امرار معاش و کمک به خانواده، شروع به فعالیت در شغل‌های مختلف از جمله کشاورزی و بنایی کرد. مهدی در ۲۰سالگی به کار در یک کارگاه جوراب‌بافی در یزد، مشغول شد و همین موضوع زمینه آشنایی او را با دنیای کتاب‌ها فراهم کرد، چراکه صاحب این جوراب‌بافی مردی اهل کتاب بود و تصمیم به تاسیس یک کتابفروشی گرفت و از میان شاگردهایش‌ آذریزدی را برای کار در آن کتاب‌فروشی انتخاب کرد. آذریزدی رفته رفته با توجه به آشنایی با اهالی کتاب‌ به تهران نقل مکان کرد و در یک چاپخانه مشغول به کارهای مرتبط با چاپ کتاب شد.

مهدی آذر یزدی را می‌توان به‌نوعی یک اهل کتاب‌ تمام‌وقت دانست. او هرگز ازدواج نکرد و هیچگاه به شغلی غیر از مشاغل مربوط به کتاب نپرداخت و تقریبا بخش بیشتر عمر خود را به نوشتن مشغول بود. مجموعه کتاب قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن و کتاب‌های شعر قند و عسل، مثنوی بچه‌های خوب، گربه ناقلا، قصه‌های ساده برای نوآموزان، قصه‌های پیامبران برخی دیگر از آثار مطرح این نویسنده در زمینه کودک و نوجوان هستند. این نویسنده سرانجام در تیرماه ۱۳۸۸ و در سن ۸۷سالگی، از دنیا رفت‌.

اثرگذاری مهدی آذریزدی بر ادبیات کودک و نوجوان

مهدی آذریزدی نخستین نویسنده ایرانی است که به آفرینش ادبیات کودک در ایران پرداخته و با خلق آثار باکیفیت که پیشینه‌ای مرتبط با ادبیات کهن فارسی داشتند، توانسته سهمی بسیار در ایجاد مسیری مناسب در ادبیات کودک و نوجوان ایران داشته باشد‌‌. در واقع آذریزدی با بازآفرینی داستان‌های موجود در ادبیات و فرهنگ فارسی، راهی بسیار نو و بومی در ادبیات کودک، به روی نویسندگان و مخاطبین گشود. فعالیت‌ مستمر و گسترده و موثر آذریزدی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، باعث شده است که او را با عنوان پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران بشناسند و روز درگذشت او را به‌عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان انتخاب کنند.

قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب چند جلد دارد؟ هر جلد درباره چیست؟

مجموعه کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب هشت جلد دارد که در هر کدام، نویسنده به سراغ یکی از منابع مهم فرهنگ و ادبیات ایران رفته و به بازآفرینی داستان‌های آن پرداخته است. جلد نخست این مجموعه به داستان‌های کلیله‌ و دمنه اختصاص دارد. کلیله و دمنه یکی از قدیمی‌ترین متون داستانی و تعلیمی ادبیات فارسی به حساب می‌آید که در اصل ریشه هندی دارد. داستان‌های کلیله و دمنه با توجه به اینکه از زبان حیوانات است، انتخابی هوشمندانه جهت بازنویسی برای مخاطب کودک محسوب می‌شود.

جلد دوم این مجموعه، به بیان داستان‌هایی از یکی از متون مهم تعلیمی ادبیات‌ فارسی، یعنی مرزبان‌نامه، پرداخته است. داستان‌های‌ موجود در مرزبان‌نامه علاوه‌بر جذابیت روایت، از نظر محتوایی نیز ظرفیت بسیار زیادی در بازآفرینی برای کودکان دارند.

جلد سوم، گزیده‌ای از دو متن تعلیمی مهم ادبیات و فرهنگ ما، یعنی قابوس‌نامه و سندبادنامه‌، است و مانند جلد پیشین حاوی داستان‌های جذابی است که نگاهی تعلیمی و کاربردی برای کودکان و نوجوانان دارند.

در جلد چهارم مجموعه قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، مهدی آذریزدی به سراغ مثنوی معنوی رفته است و نکته آن است که با وجود پیچیدگی‌های معنایی موجود در مثنوی، توانسته است با انتخاب‌های مناسب و قدرت قلم خود، داستان‌هایی جذاب و بسیار ساده برای کودکان و نوجوانان خلق کند.

جلد پنجم این مجموعه کتاب ارزشمند، داستان‌هایی از قرآن است، این داستان‌ها معمولا در مورد پیامبران هستند و نویسنده تلاش کرده است که ضمن انتخاب مناسب‌ترین داستان‌ها، آن‌ها را به‌شکلی کاملا جذاب و ساده برای مخاطبان بازآفرینی کند.

جلد ششم، به بیان گزیده‌ای از داستان‌های عطار پرداخته است‌. نویسنده در این جلد، داستان‌های مورد نظر خود را از میان تمام آثار عطار انتخاب کرده است.

جلد هفتم، با عنوان داستان‌هایی از گلستان و ملستان منتشر شده است و انتخاب واژه ملستان در کنار گلستان، به این خاطر است که داستان‌های این اثر علاوه‌بر گلستان، از دیگر آثاری که به شیوه گلستان نوشته شده‌اند، نیز انتخاب شده است.

در نهایت جلد هشتم مجموعه کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، داستان‌هایی از چهارده معصوم است.

رده سنی کتاب قصه‌های خوب برای بچه های خوب

اگرچه می‌توان گفت که هرکدام از جلدهای این کتاب می‌تواند برای یکی از رده‌های سنی کودکان و نوجوانان مناسب‌تر باشد، اما به‌صورت کلی این کتاب ارزنده، کتابی مناسب برای تمامی کودکان و نوجوانان در سنین مختلف به حساب می‌آید.

ترجمه این کتاب به زبان‌های مختلف

این مجموعه کتاب، دقیقا به خاطر ویژگی‌های ارزشمند و پشتوانه عمیقی که ریشه در ادبیات کهن ایران دارد، توانسته است در سطح جهانی نیز محبوبیتی گسترده به خود اختصاص دهد و تاکنون به زبان‌های مختلفی از جمله چینی، روسی، انگلیسی، اسپانیایی و ارمنی ترجمه شده است.

جایزه‌ها و افتخارات این کتاب

کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، به عقیده بسیاری از اهالی کتاب، یکی از شاهکارهای‌ مهم ادبیات کودک به حساب می‌آید. این کتاب در سال ۱۳۴۲ برای مهدی آذریزدی، جایزه یونسکو را به ارمغان آورد. این اثر در سال ۱۳۴۵ به‌عنوان کتاب برگزیده، جایزه سلطنتی کتاب سال انتخاب شد و علاوه‌بر این بعضی از جلدهای این کتاب، در سال‌های مختلف، از سوی شورای ادبیات به‌عنوان کتاب برگزیده سال، انتخاب شده‌اند.

کتاب‌های الکترونیکی

مشاهده همه
۳۰ داستان کهن پارسی اثر مهدی آذر یزدی
الکترونیکی
۱۵,۰۰۰ت