دانلود و خرید کتاب خرد در زمینه روانشناسی آرام حمل‌دار
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب خرد در زمینه روانشناسی اثر آرام حمل‌دار

کتاب خرد در زمینه روانشناسی

معرفی کتاب خرد در زمینه روانشناسی

کتاب خرد در زمینه روانشناسی تالیف مشترک دکتر بهزاد شوقی از گروه مدیریت آموزشی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران، اشرف باباخانلو دانشجوی دکتری گروه روانشناسی سلامت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، ایران و آرام حمل دار کارشناسی ارشد گروه روانشناسی بالینی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ورامین است.

برخی روان‌شناسان خرد را صفات شخصی تعریف می‌کنند که برای رشد و بالندگی به زمان نیاز دارند مثلاً، اریکسون (۱۹۸۲) خرد را فضیلت یا قدرت فردی تعریف می‌کند که پس از عمری حل بحران‌های روانی نمایان می‌شود و بیان می‌دارد که خرد در دغدغه آگاهانه اما بی‌طرفانه فرد در زندگی هنگام مواجهه با مرگ بروز می‌یابد. خرد می‌تواند از طریق تجاربی مانند حل موفق بحران‌های زندگی توسعه یابد. آردلت (۲۰۰۸) خرد را ویژگی شخصیتی تعریف می‌کند که صفات شخصیتی شناختی، تعمقی و عاطفی را ترکیب می‌کند و بیان می‌دارد که برای توسعه خرد شخص باید مایل به یادگیری از درس‌های زندگی باشد و آن‌ها را به فرآیند انتقال دهد. گلاک و بلاک (۲۰۱۳ ) خرد را منبع شخصی بکار رفته برای انتقال چالش‌ها و تغییرات اساسی زندگی تعریف می‌کنند و بیان می‌دارند که افرادی که نمرات بالایی در چهار منبع مور (تسلط، گشادگی، تعمق و همدلی و تنظیم هیجانی) کسب می‌کنند می‌توانند خرد را از تجربه تغییرات اساسی زندگی، با جستجو برای تجارب تقویت کننده خرد و مواجهه با چالش‌های زندگی خود و دیگران به شیوه‌ای که خرد را ترویج دهد توسعه دهند. برعکس، گروه دیگری از روان‌شناسان خرد را سیستم کلی دانش مربوط به معنا و هدف زندگی- واقعیات اساسی زندگی- تعریف می‌کنند. از نظر آن‌ها، خرد در نوشته‌های تاریخی بهتر حفظ می‌شود و افراد صرفا حاملان ضعیف یا نالایق آن هستند. آن‌ها بیان می‌کنند که تخصص‌های حرفه‌ای در زمینه‌هایی مانند مشاوره مذهبی، روان‌شناسی بالینی و حقوق زناشویی و خانواده تجارب زیادی را فراهم می‌کند که تسهیل‌کننده توسعه دانش مرتبط با خرد هستند. محققان گروه سوم خرد را فرآیند مثبت زندگی واقعی تعریف می‌کنند. این نظریه‌پردازان معتقدند خرد از طریق فرآیند تعامل با محیط فرد بوجود می‌آید. آن‌ها عقیده دارند که چنین عواملی به‌عنوان صفات شخصی و دانش غنی زندگی می‌توانند بروز خرد را تسهیل کنند، اما همچنین می‌گویند که این عوامل خوشان خرد را تشکیل نمی‌دهند. 

خرد در زندگی واقعی زمانی بروز می‌یابد که افراد از دانش زندگی و صفات و فضایل شخصی در زمینه‌های زندگی واقعی استفاده می‌کنند و اعمالشان تاثیرات مثبتی بر خودشان و دیگران دارد 

این کتاب به بررسی تاریخچه، تعاریف، نظریه‌ها، مدل‌ها و ... می‌پردازد و در نهایت خرد و متغیرهای روانشناختی را ارائه می‌کند.

 خواندن کتاب خرد در زمینه روانشناسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 پژوهشگران و علاقه‌مندان به کتاب‌های روان‌شناسی مخاطبان این کتاب‌اند.

بخشی از کتاب خرد در زمینه روانشناسی

تاریخچه خرد

از آغاز فرهنگ بشری، خرد هدف ایده‌آل رشد انسان تلقی می‌شده است. درواقع ایده خرد به‌عنوان یکی از بالاترین اشکال دانش و مهارت در تعریف تسلط تاریخی بر تمام مهارت‌ها یعنی فلسفه به چشم می‌خورد: عشق به خرد یا خرد دوستی. از نظر تاریخی مفهوم خرد ایده‌آل بودن است و خرد فرآیند دانش و قضاوت کامل مانند قضاوت‌های سلیمان یا نتیجه شفاهی و یا مکتوبی مانند ضرب‌المثل‌های مرتبط با خرد و اصطلاحاً ادبیات خرد است. آنچه اهمیت دارد تشخیص خرد در افرادی مانند افراد خردمند است، رویکرد برجسته‌ای در روان‌شناسی که یکی از روش‌های معرفی خرد می‌باشد. در واقع در ادبیات تاریخی پیرامون خرد تشخیص خرد با فکر و منش افراد بهترین روش تحلیل نیست. خرد ایده‌آلی است که تجلی کامل آن در افراد مختلف دشوار است.

از سومری‌ها تا مصریان تا یونانیان باستان و تا فرهنگ‌های باستانی آسیا تا نویسندگان متعدد دوران رنسانس و تا همین روزگاران مدرن، ماهیت و شیوه خرد موضوع غنی بحث‌ها بوده است. باید در نظر داشت که معنا یا درک خرد در طول زمان ثابت نبوده است و با رشد و تکامل جوامع در طول تاریخ، معنای خرد نیز تغییر کرده است. مصریان باستان خرد را توصیه عملی برای زندگی روزمره می‌دانستند، در حالی که یونانیان خرد را معنای زندگی و ماهیت دنیای فیزیکی تعریف می‌کردند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۱۲ صفحه

حجم

۲٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۱۲ صفحه

قیمت:
۷,۵۰۰
تومان