دانلود و خرید کتاب مبانی فیلمنامه‌نویسی: راهنمای گام به گام از فکر تا فیلمنامه سید فیلد ترجمه سیدجلیل شاهری لنگرودی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مبانی فیلمنامه‌نویسی: راهنمای گام به گام از فکر تا فیلمنامه اثر سید  فیلد

کتاب مبانی فیلمنامه‌نویسی: راهنمای گام به گام از فکر تا فیلمنامه

معرفی کتاب مبانی فیلمنامه‌نویسی: راهنمای گام به گام از فکر تا فیلمنامه

کتاب مبانی فیلم‌نامه‌نویسی: راهنمای گام‌به‌گام از فکر تا فیلم‌نامه نوشته‌ی سید فیلد است. این کتاب مجموعه کاملی است درمورد چگونگی نوشتن فیلم‌نامه از ابتدا یعنی زمانی که ایده‌ای در ذهن فیلم‌نامه‌نویس شکل می‌گیرد تا زمانی که فیلم‌نامه‌ آماده شده و برای گذراندن مراحل تولید فیلم روی کاغذ نوشته می‌شود. هدف نویسنده از نوشتن این کتاب ایجاد توانایی در فیلم‌نامه‌نویس بود که بتواند بنشیند و با اعتماد به نفس و اطمینان کاری را که فکر می‌کند درست است انجام دهد و فیلم‌نامه خوبی بنویسد.

درباره کتاب مبانی فیلمنامه نویسی: راهنمای گام‌به‌گام از فکر تا فیلم‌نامه

کتاب مبانی فیلمنامه نویسی با توضیح و آموزش ابتدایی‌ترین مطالب برای مثال: تعریف فیلم‌نامه و ... شروع می‌شود و کم‌کم وارد مسائل پیچیده‌تر و مطرح‌تر در فیلمنامه‌نویسی می‌شود. سید فیلد این مباحث را به زبانی ساده و قابل‌فهم برای همه، همراه با نمونه‌هایی عینی از فیلم‌های برجسته دنیا، برای ما در این کتاب توضیح داده است. او در فصل پایانی، حتی درباره مسائلی که بعد از نوشتن فیلمنامه مانند صفحه عنوان فیلم‌نامه، راه‌های قانونی برای ثبت فیلم‌نامه جهت اثبات ادعای مالکیت برآن نیز توضیحاتی را ارائه داده است.

همان‌طور که از نام فرعی کتاب راهنمای گام به گام از فکر تا فیلمنامه مشخص است این کتاب مجموعه کاملی است درمورد همه‌ی چیزهایی که یک فیلمنامه‌نویس قبل از نوشتن و شروع به کار باید بداند. سید فیلد کتاب‌های گوناگونی درمورد نحوه‌ی نگارش فیلم‌نامه نوشته است؛ او از نظریه‌پردازان آمریکایی سینما در حوزه فیلم‌نامه‌نویسی بود. در حال حاضر فیلم‌نامه‌نویسان زیادی در سراسر دنیا از روش سید فیلد در فیلم‌نامه‌نویسی تبعیت می‌کنند. سید فیلد هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها یکی از رایج‌ترین الگوهای فیلم‌نامه‌نویسی در هالیوود است. او قبل از مرگش در دانشگاه جنوب کالیفرنیا در بخش نگارش حرفه‌ای فیلم‌نامه مشغول به تدریس بود.

چرا باید کتاب مبانی فیلمنامه نویسی: راهنمای گام‌به‌گام از فکر تا فیلم‌نامه را مطالعه کنیم؟

کتاب مبانی فیلمنامه نویسی برای بلالا بردن سطح اطلاعات و سواد سینمایی بسیار کتاب مفید و کاربردی است. اگر کسی به سینما علاقه دارد و دوست دارد درمورد مسیر ساختن یک فیلم موفق اطلاعاتی کسب کند قطعا باید این کتاب را در کتابخانه خود داشته باشد.

خواندن این کتاب را به چه کسی پیشنهاد می کنیم؟

اگر شما به علم سینما علاقه دارید و یا رشته‌ی تحصیلی شما به سینما ربط دارد مانند بازیگری، کارگردانی و ... کتاب مبانی فیلم‌نامه‌نویسی: راهنمای گام‌به‌گام از فکر تا فیلم‌نامه می‌تواند اطلاعات زیادی به شما بدهد.

درباره سید فیلد

سید فیلد، در سال ۱۹۳۵ در آمریکا به دنیا آمد. بسیاری از انسان‌ها در زمینه‌ی سینما و فیلمنامه از او الگوبرداری کرده‌اند. از او به‌عنوان یکی از بهترین فیلمنامه‌نویسان تاریخ یاد می‌شود. او کتاب‌های مختلفی در زمینه سینما و فیلمنامه‌نویسی دارد. اصلی‌ترین سرمشقی که سید فیلد به وجود آورده است ساختار سه‌پرده‌ای در فیلمنامه است. به او یک فیلم ۱۲۰ دقیقه‌ای را به سه بخش به ترتیب ۳۰، ۶۰ و ۳۰ دقیقه‌ای تقسیم می‌کند و در هر بخش وظایفی را به فیلمنامه‌نویس محول می‌کند.

مثلاً در ۱۰ دقیقه‌ی اول باید شخصیت‌ها معرفی شوند و فیلم تماشاگر را جذب کند. به همین ترتیب نقاط عطف، بحران‌ها، موانع، نقطه اوج و حل و فصل هرکدام شیوه و جای به‌خصوصی در فیلمنامه دارند. مایکل بتی دانشمند آلمانی علوم رسانه‌ای، فیلمساز و متخصص بازی‌های رایانه‌ای، روش سید فیلد را وارد علوم رسانه‌ای کرد و به‌صورت یک تز برای دانش رسانه‌های دیداری درآورد. فیلد سرمشق خود را در فیلمی آموزشی ارائه داده است و به صورت دوبله نیز در اختیار کاربران ایرانی قرار گرفته‌است. او در میان بسیاری از علاقه‌مندان و دانشجویان رشته‌های هنری طرفدار دارد و مورد استقبال زیادی می‌باشد.

فهرست کتاب مبانی فیلمنامه نویسی: راهنمای گام‌به‌گام از فکر تا فیلم‌نامه

مقدمه

1. فیلمنامه‌ چیست؟

2. موضوع

3. خلق شخصیت داستانی

4. ساخت شخصیت داستانی

5. داستان و شخصیت داستانی

6. پایان‌ها و آغازها

7. آغاز داستان

8. دو حادثه

9. نقاط عطف

10. صحنه

11. سکانس

12. ایجاد خط داستان

13. شکل فیلمنامه

14. نوشتن فیلمنامه

15. اقتباس

16. درباره همکاری

17. بعد از نوشتن فیلمنامه

18. یادداشت شخصی

تکه هایی از کتاب مبانی فیلمنامه نویسی: راهنمای گام‌به‌گام از فکر تا فیلم‌نامه

سینما، آمیزه‌ای از هنر و علم است؛ انقلاب فنی واقعاً نحوۀ نگاهمان به فیلم و درنتیجه لزوماً روشی را که در نوشتن فیلمنامه به‌کار می‌بردیم، تغییر داده است. اما مهم نیست در اجرای متن چه تغییری صورت گرفته، ماهیت فیلمنامه همان‌طور است که همیشه بوده است: فیلمنامه، داستانی است که با تصاویر، گفت‌وگو و توصیف روایت می‌شود؛ و در متن ساختار نمایشی قرار می‌گیرد. فیلمنامه همین است؛ ماهیتش همین است؛ هنر داستان‌گویی تصویری است. حرفۀ فیلمنامه‌نویسی، روند خلاقی است که می‌توان آموخت. برای روایت داستان، باید شخصیت‌های داستانی خودتان را ایجاد کنید،‌ قضیۀ نمایشی (اینکه داستان دربارۀ چیست) و موقعیت نمایشی صحنه (شرایط حاکم بر رویداد) را مطرح کنید، برای شخصیت‌های داستانی خود موانع ایجاد کنید تا با آن‌ها روبه‌رو شوند و بر آن‌ها فایق آیند و بدین ترتیب داستان گره‌گشایی ‌شود. می‌دانید: پسر با دختر ملاقات می‌کند، دختر را به‌دست می‌آورد، و سپس ازدست می‌دهد. همۀ داستان‌ها، از ارسطو و درطول تمامی تمدن‌ها، تجسم همین اصول نمایشی هستند...

نظرات کاربران

MAHDI
۱۳۹۹/۰۲/۱۴

کتابی پایه و جامع برای شروع فیلمنامه نویسی..قبل از خوندن هر کتاب دیگه ای در این زمینه این کتاب رو بخونید تا با کلیت مبحث آشنا شوید.

pockethead
۱۳۹۵/۰۳/۰۱

با وجودی که به نظر میاد یک کتاب برای آموزش فیلمنامه نویسی هست ولی برای نمایشنامه نویسی یا حتی نوشتن داستان کوتاه هم می تونید از این کتاب فوق العاده کمک بگیرید..روحت شاد سید اهل فیلم!

parsaazari
۱۳۹۹/۰۵/۰۲

واقعا نویسنده تجربه ی چند ده ساله خودش رو در اختیار خواننده میزاره و واقعا این ارزشش بیشتر از هر چیزی است

کاربر ۱۵۶۷۸۵۳
۱۳۹۹/۰۱/۱۰

نسخه ی فیزیکی این کتاب و خوندم، برای فرا گرفتن پایه فیلمنانه نویسی به شدت پیشنهاد میکنم

mahya
۱۳۹۶/۱۰/۱۷

الان که دارم این کتابو میخونم فردا امتحان فیلمنامه نویسی از یه کتاب دیگه رو دارم که تو انقلاب به دلایلی نتونستم پیدا کنم و کاملا ناامید بودم ینی گفتم نرم صفر میشم ...بعد گفتم بذار یه پی دی اف

- بیشتر
محمدحسین جعفریان
۱۳۹۵/۰۳/۱۴

بدون شک سید فیلد بزرگ‌ترین استاد فیلم‌نامه‌نویسی جهان است و به همین سبب، منبعی بهتر و والاتر از این کتاب برای کمک به یادگیری دوست‌داران نگارش در حوزه‌ی داستان‌نویسی سینمایی وجود ندارد. اما فارغ از آن، با این که ترجمه‌ی

- بیشتر
بید مجنون
۱۳۹۹/۱۰/۰۵

کتاب کاملی هست در مورد فیلم نامه نویسی و واقعا جا داره بگیم روحش شاد اونایی که علاقه دارن به فیلم نامه نویسی بهشون توصیه می کنم اول این کتاب و بعد کتاب داستان مک کی و دیالوگ مک کیو

- بیشتر
M.Soli
۱۳۹۹/۰۳/۱۴

سلام دوستان به دنبال کتابی هستم که آموزش نوشتن داستان سریال رو داشته باشه.اگر که سراغ دارید ممنون میشم بهم معرفی کنید.

سید هادی
۱۳۹۶/۰۲/۲۳

کامل و عالی.البته من قبلا خوندمش و کتابش رو دارم.بخونین حتما

M.hosein
۱۳۹۵/۱۱/۲۸

کتابی فوق العاده برای فیلم نامه نویسی

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۰۰)
دشوارترین قسمت نوشتن این است که بفهمید چه بنویسید.
Tm
وظیفۀ نویسنده این است که فیلمنامه بنویسد و کاری کند که خواننده صفحات فیلمنامه را ورق بزند، نه اینکه معلوم کند چگونه صحنه یا سکانسی را باید فیلمبرداری کرد. شما نباید به کارگردان و فیلمبردار و تدوینگر فیلم بگویید کارشان را چگونه انجام دهند. وظیفۀ شما نوشتن فیلمنامه و دادن اطلاعات تصویری کافی به آن‌ها است؛ آن‌چنان‌که بتوانند به واژه‌های نوشته‌شده برروی صفحه‌ها جان دهند، در «اوج و سلامت» کامل، که ماجرای نمایشی و تصویری قوی، همراه با وضوح، بینش و هیجان ارائه شود.
کاپیتان
بافت، فضایی خالی است که محتوا را در مکان نگه می‌دارد. با این واحد از ماجرای نمایشی، داستان شروع می‌شود، موقعیت و روابط بین شخصیت‌های داستانی برقرار می‌شود، و اطلاعات ضروری گنجانده می‌شود، تا خواننده بداند چه اتفاقی می‌افتد و امکان گره‌گشایی داستان به‌شکلی روشن فراهم آید.
کاپیتان
افرادی از تمامی طبقات جامعه را می‌دیدم که اشتیاقی باورنکردنی به نوشتن فیلمنامه داشتند. صدها نفر به کلاس فیلمنامه‌نویسی‌ام سرازیر ‌شدند؛ و طولی نکشید که معلوم شد همه داستانی برای گفتن داشتند، فقط نمی‌دانستند چطور آن را نقل کنند.
Yosef Pourali
همۀ فیلمنامه‌ها، موضوعی دارند؛ و موضوع فیلمنامه را عبارت می‌دانند از ماجرا (آنچه اتفاق می‌افتد) و شخصیت داستانی (اینکه ماجرا بر چه کسی واقع می‌شود). دو نوع ماجرا وجود دارد: فیزیکی و عاطفی (یک تعقیب و گریز با اتومبیل؛ و یک بوسه). دربارۀ شخصیت داستانی برحسب نیازنمایشی بحث کردیم؛ و مفهوم شخصیت داستانی را به دو جزء تقسیم کردیم: درونی و بیرونی (زندگی شخصیت داستانی از تولد تا پایان فیلم). دربارۀ ایجاد شخصیت داستانی و خلق شخصیت‌پردازی و طرح ایدۀ بافت و محتوا نیز بحث کردیم.
کاپیتان
اینجا یکی هس که چشم براته، بچه.
Gloria
هدفم در این کتاب این است که این توانایی را در شما ایجاد کنم که بنشینید و با انتخاب، اعتمادبه‌نفس و اطمینان از اینکه می‌دانید چه‌ می‌‌‌کنید، فیلمنامه بنویسید. چنان که پیش‌تر هم عنوان کردم،
Tm
فیلمنامه چیست؟ راهنمای فیلم است یا خلاصۀ فیلم؟ طرح کلی است یا نمودار؟ یا شاید مجموعه‌ای از تصاویر، صحنه‌ها، و فصل‌ها که با گفت‌وگو و توصیف به رشته درآمده‌اند، مثل مروارید‌هایی که رشته شده‌اند؟ و یا شاید فقط نمایی از یک رؤیا؟ خوب؛ یک نکته مسلم است و آن اینکه فیلمنامه رمان نیست و یا مسلم‌تر از آن، نمایشنامه نیست. اگر به رمانی نگاه کنید و روی ماهیت اصلی آن دقیق شوید، خواهید فهمید که رویداد نمایشی و خط داستان آن در فکر شخصیت اصلی داستان اتفاق می‌افتد. و ما می‌بینیم که خط داستان از نگاه شخصیت داستان و از نظرگاه او گره‌گشایی می‌شود؛ و ما از منظر او، از افکار، احساسات، عواطف، گفتار، اعمال، خاطرات، رؤیاها، امیدها، خواسته‌ها، عقاید و مسائل دیگر شخصیت داستان باخبر می‌شویم. شخصیت داستان و خواننده با هم وارد رویداد می‌شوند و در ماجرا و مسائل عاطفی آن شرکت می‌کنند. و ما می‌فهمیم آن‌ها چگونه عمل می‌کنند،
کتمی
فیلمنامه، داستانی است که با تصاویر، گفت‌وگو و توصیف روایت می‌شود؛ و در متن ساختار نمایشی قرار می‌گیرد.
علی
رؤیاها و واقعیت‌ها را از هم تفکیک کنید؛ چرا که دو دنیای متفاوت و متمایز هستند.
این دیگه کیه؟!؟

حجم

۶۶۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۴۱۱ صفحه

حجم

۶۶۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۴۱۱ صفحه

قیمت:
۱۲۳,۰۰۰
۸۶,۱۰۰
۳۰%
تومان