دانلود و خرید کتاب سنت‌های تاریخی در قرآن کریم سید محمدباقر صدر ترجمه سید جلال میرآقایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سنت‌های تاریخی در قرآن کریم اثر سید محمدباقر صدر

کتاب سنت‌های تاریخی در قرآن کریم

معرفی کتاب سنت‌های تاریخی در قرآن کریم

کتاب سنت‌های تاریخی در قرآن کریم گفتارهایی تفسیری از استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر است. وی این درس‌ها را پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بنا بر ضرورت‌های پیش‌آمده در عرصه سیاسی‌اجتماعی عراق و جهان اسلام ارائه کرد. 

 درباره کتاب سنت‌های تاریخی در قرآن کریم

شهید صدر دو روز در هفته (سه‌شنبه و چهارشنبه) درس خارج فقه خود را تعطیل کرد و به‌جای آن به موضوع تفسیر قرآن کریم پرداخت. هدف از این سخنرانی‌های عمومی تقویت ارتباط رهبری دینی و مردم و ایجاد زمینه آگاهی‌بخشی و روشنگری از سوی مرجعیت بود. اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه و همچنین عموم مردم از این سخنرانی‌ها استقبال کردند و نوارهای آن به‌شکلی بی‌سابقه تکثیر و در میان مردم منتشر شد.

با وجود اینکه مخاطب این سخنرانی‌ها تنها طلاب درس خارج نبودند، محتوای این دروس همچون سایر آثار استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر از نوآوری ویژه‌ای برخوردار است. محور اصلی در این گفتارهای تفسیری سنت‌های تاریخی در قرآن کریم است که شهید صدر به‌ژرفا و فراگیری شگفتی به آن می‌پردازد، اما این کتاب بیش از آنکه کتابی درباره سنت‌های تاریخی باشد، درواقع بیانگر روشی نو و بی‌سابقه برای تفسیرِ موضوعی است که شهید صدر خود آن را روش استنطاق نامیده است؛ روشی که او با پی‌ریزی آن سطح پژوهش‌های علمی در این عرصه را به مرحله‌ای جدید وارد می‌کند.

کتاب سنت‌های تاریخی در قرآن کریم در سه فصل تنظیم شده است:

فصل اول: درآمدی بر روش تفسیر موضوعی؛

فصل دوم: پیاده‌سازی روش در نظریه سنت‌های تاریخی؛

فصل سوم: بررسی مصداقی نظریه در موضوع رابطه دین با تاریخ و جامعه.

شهید صدر در فصل پایانی یکی از مهم‌ترین مباحث جامعه‌شناسی خود را مطرح می‌کند و فهم دین را بدون فهم جامعه و عناصر آن نادرست می‌داند. در دیدگاه شهید جامعه از سه عنصر تشکیل می‌شود: انسان، زمین و روابط و مناسبات.

این مجموعه گفتارها پیش‌تر در کتاب پژوهش‌های قرآنی با دیگر نوشته‌های قرآنی شهید صدر به‌چاپ رسیده بود.

نظرات کاربران

خامنه ای رهبرم💗
۱۴۰۱/۰۹/۰۶

بین چندتا کتابی که از شهید صدر خوندم ، این بی نظیر بود👌🏻...پر از مطالب تازه ای بود که هیچ جا نشنیده بودم ... قسمتی از کتاب :«مگر دنیای هارون الرشید به ما عرضه شد و ما نپذیرفتیم که می

- بیشتر
آوا
۱۴۰۰/۱۰/۰۱

چرا فصل دوم کتاب با عنوان پیاده سازی روش در نظریه سنت های تاریخی رو نداره!!!!!!!!!

منکسر
۱۴۰۲/۰۳/۲۱

عنوان کتاب در واقع توضیح محتوای این کتاب ارزشمند هست، از مطالعه‌ش خصوصا ۲۰ درصد پایانی لذت بردم، مطالب تازه و عمیقی رو مطرح می‌کنه کتاب اما یه مسئله اینه که مثل غالب کتبی که از رو سخنرانی پیاده میشن

- بیشتر
رضا
۱۴۰۲/۰۲/۱۴

از بهترین کتاب هایی بود که این مدت خوندم! نظم بندی خیلی خوبی توی سخنرانی های ایشون بود که باعث درک هرچه بهتر مطالب میشد به شدت توصیه میکنم این کتاب رو از دست ندید

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵۴)
قرآن حتی فراتر از این می‌رود و این گروه بشری را که پاکیزه‌ترین و بهترین انسان‌ها در صحنه تاریخ هستند، تهدید می‌کند که اگر به نقش تاریخی خود عمل نکنند و خود را در افق رسالت آسمانی مهیا نسازند، رسالت آسمان تعطیل نخواهد شد و سنت‌های تاریخ هم دست از آنها برنخواهند داشت؛ بلکه دیگران به‌جای آنها خواهند آمد. وقتی این گروه شرایط شاهد بودن را نداشته باشد، سنت‌های تاریخ آنها را کنار زده و کسان دیگری را که از شرایط عینی بهتری برای نقش‌آفرینی برخوردارند، جایگزین آنها خواهد کرد تا الگو و شاهد بر مردم باشند.
g
هر فعالیت هدف‌داری نیز عمل تاریخی نیست و سنت‌های تاریخ بر آن جاری نمی‌شوند؛ بلکه بُعد سومی هم وجود دارد و برای اینکه فعالیتی تاریخی باشد و تحت حاکمیت سنت‌های تاریخ قرار بگیرد، باید آن بُعد نیز وجود داشته باشد. بُعد اول فاعل عمل یا سبب آن است، بُعد دوم غایت یا هدف از فعالیت موردنظر و بُعد سوم این است که عمل دارای زمینه‌ای فراتر از خود عامل باشد. این زمینه جامعه است؛ یعنی عملی در قلمرو سنت تاریخی قرار می‌گیرد که موجی فراتر از شخص فاعل ایجاد کند؛ موجی که زمینه [تأثیر] آن، جامعه‌ای است که این فرد جزئی از آن را تشکیل می‌دهد.
g
مگر دنیای هارون‌الرشید به ما عرضه شد و ما نپذیرفتیم که می‌گوییم ورع ما از او بیشتر است؟
خامنه ای رهبرم💗
رسول خدا (ص) می‌فرماید: «هر کس صبح کند و بزرگ‌ترین دل‌مشغولی او دنیا باشد، هیچ‌چیز از خدا ندارد»
خامنه ای رهبرم💗
بنابراین دو نوع رابطه اجتماعی در برابر ما وجود دارد؛ رابطه اجتماعی با ساختار چهارگانه و رابطه اجتماعی با ساختار سه‌گانه. قرآن کریم به استخلاف باور دارد که همان ساختار چهارگانه رابطه اجتماعی است و بالاتر از باور به این ساختار، آن را از سنت‌های تاریخ معرفی می‌کند. قرآن کریم همان‌طور که _بنا بر آیات گذشته_ دین را یکی از سنت‌های تاریخ برمی‌شمرد، این ساختار چهارگانه را نیز که ساختار دین در زندگی است، از سنت‌های تاریخ می‌داند؛ اما چگونه؟
کاربر ۲۵۸۰۲۲۳
اما مفسر وحدت‌بخش و موضوع‌محور، بر خلاف آن رویه، فعالیت خود را از متن آغاز نمی‌کند؛ بلکه او ابتدا واقعیت‌های زندگی را می‌بیند و نظرش را بر یکی از موضوع‌های اعتقادی یا اجتماعی یا هستی‌شناسانه متمرکز می‌کند، مشکلاتی را که تجربیات اندیشه انسانی درباره آن موضوع طرح کرده و نیز راه‌حل‌هایی که تفکر بشری ارائه نموده و همچنین پرسش‌ها و نارسایی‌هایی را که تجربه‌های تاریخی بروز داده، به‌خوبی فرا می‌گیرد و سپس به متن قرآن، رجوع می‌نماید؛ نه به این منظور که در برابر متن قرآن، فقط نقش شنونده و ثبت‌کننده را بازی کند، بلکه با این هدف که موضوعی آماده و آکنده از انبوهی از افکار و مواضع بشری را در محضر قرآن مطرح کند و با آن به‌صورت سؤال‌وجواب به گفت‌وگو بپردازد؛ مفسر بپرسد و قرآن پاسخ گوید.
g
برای شناخت اینها باید دو پایه ثابت رابطه اجتماعی را بشناسیم. دو رکن اساسی در رابطه اجتماعی وجود دارد: اول، انسان و هم‌نوع او؛ دوم، طبیعت، هستی و زمین. این دو، هم جزئی از ساختار سه‌گانه و هم جزئی از ساختار چهارگانه هستند. به همین دلیل به آن دو، رکن ثابت رابطه اجتماعی می‌گوییم. برای اینکه نقش رکن جدید، یعنی خداوند متعال یا همان بعد چهارم را بشناسیم، باید پیش‌تر دو رکن ثابت را بشناسیم.
منکسر
تعبیر به دین قیِّم به‌معنای آن است که آنچه فطرت انسان و داخل در تکوین، ترکیب و مسیر تاریخی اوست، دین قیِّم است؛ یعنی سرشت انسان این است که این دین، سرپرست و متولی زندگی او باشد. این سرپرستی دینی تعبیری خلاصه از رابطه اجتماعی چهارگانه‌ای است که در این دو آیه آمده است؛ یعنی آیه (إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَةً) و (إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ).
منکسر
تغابن چگونه حاصل می‌شود؟ به این صورت که همه جمع می‌شوند و هر فرد که در جایگاه خود در امت، مغبون و خسارت‌زده بوده است، حقش را [با مغبون ساختن اخروی، از کسی که به او خسارت زده بود] می‌گیرد. فرد مغبون در روزی که سخنی جز سخن حق وجود ندارد، حقش را دریافت می‌کند
منکسر
وقتی در تاریخ بشر خانواده‌هایی گرد هم آمدند، قبیله تشکیل شد؛ با اجتماع قبایل، عشیره شکل گرفت و با تشکل عشایر، امت به‌وجود آمد. اینها گام‌هایی صحیح در راه پیشرفت و وحدت انسان‌ها بود، ولی هیچ‌یک از این گام‌ها نباید به الگوی آرمانی و به امر مطلق بدل شود.
خامنه ای رهبرم💗

حجم

۲۰۶٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۴۷ صفحه

حجم

۲۰۶٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۴۷ صفحه

قیمت:
۱۶,۰۰۰
تومان