دانلود و خرید کتاب سیروسلوک، منزل سوم؛ تقوا آیت‌الله العظمی مظاهری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب سیروسلوک، منزل سوم؛ تقوا

سیر و سلوک مجموعه سخنرانی‌های  آیت‌الله العظمی مظاهری «مدّ ظلله العالی» در شب‌های جمعه در مسجد حکیم اصفهان است که در طول سال‌های مختلف بیان شده است. در این مجموعه مطالب به صورت کلی بیان و به جزییات اشاره کمی شده است.

اساس مطالب کتاب سیر و سلوک، قرآن کریم و روایات معصومین «علیهم السلام» و نظرات دیگر اساتید بزرگ اخلاق است، بنابراین بیشتر استدلال‌های به کار رفته در این کتاب، نَقلی است.

درباره کتاب سیروسلوک، منزل سوّم؛ تقوا

بخشی از مباحث این کتاب، برگرفته از رسالۀ چاپ نشده‌ای است که حدود چهل سال قبل به قلم آیت ‌الله العظمی مظاهری«مدّظلّه‌العالی»، به زبان عربی، در باب «تقوا» به رشتۀ تحریر در آمده و بخشی نیز حاصل درس‌های اخلاقی معظّم‌له در طول سال‌های مختلف، در مسجد حکیم اصفهان است.

مطالب به‌دست آمده از دو منبع فوق، پس از تلفیق، تنظیم، تحقیق و ویرایش و سپس بازبینی نهائی و اصلاح معظّم‌له، به صورت حاضر و در پنج فصل ارائه می‌گردد.

فصل اوّل کتاب، پس از مروری بر مباحث ساختاری سیروسلوک، به بیان کلیّات منزل تقوا، جایگاه تقوا در سیروسلوک، تعاریف تقوا از دیدگاه علوم مختلف و نیز ارتباط بین ایمان و تقوا می‌پردازد.

عنوان فصل دوّم، آثار و برکات تقوا از دیدگاه قرآن و عترت است و در این راستا، به ده فایده از فواید تقوا که در سعادت و رستگاری انسان در دنیا و آخرت، مؤثّر است، اشاره شده و شرح مختصری از آن بیان می‌گردد.

در فصل سوّم، ارکان تقوا که عبارتند از: اجتناب از محرّمات و اهمیّت به واجبات، تحلیل و تشریح می‌شود و در این راستا، نکات مهمّی راجع به تأثیر اهتمام به انجام مستحبّات و پرهیز از شبهات و مکروهات، در پیشبرد اهداف معنوی و موفقیّت در سیروسلوک، تبیین می‌گردد. در ادامۀ فصل

سوّم، معیارهای تشخیص حرمت و حلیّت افعال، بررسی و تحلیل شده، در نهایت چنین نتیجه‌گیری می‌شود که برای تشخیص و دریافت احکام شرعی افعال، باید به اهل خبره و افراد متخصّص در این زمینه، یعنی اسلام‌شناسان، فقها و مراجع تقلید مراجعه شود. در این راستا، عمل بر اساس تمایلات نفسانی نکوهش شده و برخی تبعات آن بیان گردیده است.

فصل چهارم کتاب، به تبیین راهکارهای تحصیل تقوا اختصاص دارد. در این زمینه، دو راهکار کلّیِ «علمی» و «عملی» برای کسب تقوای الهی بیان شده و پس از آن، به تبیین چهارده راهکار کاربردی در این زمینه پرداخته شده است. در خاتمه نیز بحث مختصری راجع به ضرورت بهره‌مندی از دو بال همّت و توفیق، برای صعود معنوی انسان و نیل او به منزل تقوا ارائه گردیده است.

در فصل پنجم اقسام و مراتب تقوا، به چندین اعتبار مختلف، بیان شده است که عبارتند از:

تقسیم اوّل: تقوای عوام، تقوای خواص و تقوای اخصّ‌الخواص.

تقسیم دوّم: تقوای تبعیضی، تقوای فقهی، ملکۀ تقوا، لقاء و عصمت.

تقسیم سوّم: تقوای مثبت و تقوای منفی.

تقسیم چهارم: تقوای جوارحی، جوانحی و عقلی.

تقسیم پنجم: تقوای اجتماعی، تقوای اقتصادی و تقوای سیاسی.

 خواندن مجموعه سیر و سلوک را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به مباحث دینی و اخلاق اسلامی را به خواندن این مجموعه دعوت می‌کنیم.

 بخشی از کتاب سیروسلوک، منزل سوّم؛ تقوا

تقوای حقیقی از دو رکنِ اساسیِ «اجتناب از محرّمات» و «انجام واجبات» تشکیل شده و در صورت رعایت هر دو رکن، محقّق می‌گردد. به عبارت دیگر، انسان متّقی کسی است که به هر دو رکنِ تقوا ملتزم باشد و بدان اهتمام ورزد. البته «انجام مستحبّات» و «پرهیز از مکروهات و شبهات» نیز برای کسب تقوا لازم است و زیرمجموعهٔ دو رکن اصلی به شمار می‌روند.

مراعات ارکان تقوا، رشد و تعالی انسان را در پی دارد و او را به مقام قرب الهی خواهد رسانید. خداوند متعال در حدیث قدسی «قربِ نافله»، خطاب به پیامبر گرامی (ص) می‌فرماید:

«مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیاً فَقَدْ بَارَزَنِی بِالْمُحَارَبَةِ وَ أَنَا أَسْرَعُ شَی‌ءٍ إِلَی نُصْرَةِ أَوْلِیائِی ...وَ مَا یتَقَرَّبُ إِلَی عَبْدٌ مِنْ عِبَادِی بِشَی‌ءٍ أَحَبَّ إِلَی مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَیهِ وَ إِنَّهُ لَیتَقَرَّبُ إِلَی بِالنَّافِلَةِ حَتَّی أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ کنْتُ إِذاً سَمْعَهُ الَّذِی یسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِی یبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِی ینْطِقُ بِهِ وَ یدَهُ الَّتِی یبْطِشُ بِهَا إِنْ دَعَانِی أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِی أَعْطَیتُهُ»

هر که به دوستی از من اهانت کند، آشکارا به جنگ من آمده و من به‌یاری دوستانم از هر چیز شتابان‌ترم، ... و هیچ‌یک از بندگانم به‌من تقرّب نجوید با عملی که نزد من محبوب‌تر باشد از آنچه بر او واجب کرده‌ام، و به‌درستی که به‌وسیله مستحبّات به‌من تقرّب جوید تا آنجا که من دوستش دارم، و چون دوستش دارم آنگاه گوش او شوم که بدان بشنود، و چشمش شوم که بدان ببیند، و زبانش گردم که بدان بگوید، و دستش شوم که بدان برگیرد، اگر بخواندم اجابتش کنم، و اگر خواهشی از من کند به او بدهم.

در این حدیث شریف، ارکان تقوا بیان شده و پس از آن اهمیت اهتمام به نوافل و مستحبّات، مطرح گردیده است و در آخر کار، نتیجهٔ مراعات ارکان تقوا، رسیدن به مقام قرب الهی و دستیابی به مقام خلیفة‌اللّهی شمرده شده است.


نظرات کاربران

کاربر ۷۰۲۰۹۱ یوسفی 702091
۱۴۰۱/۰۶/۲۵

سلام ودرود خدا برسالکان من‌ الخلق الی الحق ،،، من الحق فی الحق ،،، ومن الحق الی الخلق واین منازل سبعه یقظه توبه،تقوی ،تجلیه، تحلیه،، تخلیه وفناء یا لقاء گام به گام در منظر عملی بمنزل مقصود رسیدند سلام علی

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۸۲)
امام کاظم (ع) در روایتی می‌فرمایند: «إِنَّ اللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ یبْغِضُ الْعَبْدَ النَّوَّامَ الْفَارِغَ» یعنی خداوند متعال، بندهٔ بیکار که زیاد می‌خوابد را دشمن می‌دارد.
khorshid_sh
آلودگی دل که از آلودگی چشم، گوش و زبان سرچشمه می‌گیرد، بسیار مضر و خطرناک است. وقتی چشم، گوش، زبان و سایر اعضای انسان درب داشته باشد، دل او هم درب پیدا می‌کند و هر نامحرمی وارد آن نمی‌شود که جای خداوند را در دل بگیرد.
در اهمیت روزه همین بس که حق‌تعالی در حدیث قدسی فرموده است: «اَلصَّومُ لِی وَ اَنَا اُجزَی بِهِ» معمولاً این روایت را این طور معنا می‌کنند که «روزه، از من است و خودم پاداش آن را می‌دهم»؛ یعنی فعل «اجزی» را به صیغهٔ معلوم خوانده و فاعل آن را خداوند می‌دانند. امّا اگر فعل «اجزی» به صیغهٔ مجهول خوانده شود، روایت معنای برتری می‌یابد: «روزه از من است و خودم پاداش آن هستم». چنین پاداشی، نویدبخش لقای پروردگار است.
هدی✌
بهلول، یکی از شاگردان امام هفتم، حضرت موسی بن جعفر (ع) بود که برای حفظ دینش از ریاست و قضاوتی که به او پیشنهاد شد، صرفنظر کرد و برای اینکه او را رها کنند، خود را به دیوانگی زد. برای حفظ دین، ایثار کرد و یک عمر ریاضت کشید و در اثر تقوا و پرهیزکاری و نیز ایثار و گذشت، به مقامات والایی دست یافت و در حالی که ظاهراً مجنون بود، کلام نافذی داشت که دستگاه حکومت هارون‌الرّشید و اطرافیان او را می‌لرزاند.
از جمله اذکاری که تأثیر به‌سزایی در سیروسلوک دارند، ذکر یونسیه: «لااله‌الّاانت‌سبحانک‌إِنّی‌کنتُ مِنَ الظّالِمین»، ذکر «لااله‌الاالله» و ذکر «صلوات» هستند.
از برکات و فواید نوافل روزانه همین بس که امام باقر (ع) در روایتی فرموده‌اند: گاهی نصف نماز، گاهی یک سوّم، گاهی یک چهارم و گاهی یک پنجم نماز بنده بالا می‌رود و نماز به اندازه‌ای که بنده حضور قلب داشته است، مقبول درگاه الهی واقع می‌شود، امّا نوافل، نواقص نمازهای واجب را جبران و تتمیم می‌نماید.
از نقطه نظر علم اخلاق و بر اساس باور علمای اخلاقی، تقوا عبارت از ایجاد اعتدال بین قوای «شهوت»، «غضب»، «تفکّر» و «عدالت» می‌باشد و متّقی کسی است که با تعادل و میانه‌روی، از افراط و تفریط در به کارگیری قوای مزبور و نیز غرایز نفسانی ناشی از آن قوا بپرهیزد.
در روایات داریم که پیغمبر اکرم (ص) به حضرت زهرا (س) فرمودند: دخترم در وقت خواب یک ختم قرآن بخوان، یک حج و عمره به جا بیاور و مؤمنین و ملائکه و انبیاء را نیز از خود راضی کن. حضرت فاطمه زهرا (س) به پدر گفتند: پدر جان فرمودهٔ خویش را تفسیر کنید. ایشان فرمودند: اگر در موقع خواب سه مرتبه سورهٔ توحید را بخوانی، یک ختم قرآن خوانده‌ای. گفتن یک مرتبه ذکر شریف «سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر»، ثواب یک حج و عمره را دارد. گفتن ذکر «اللهم اغفر للمومنین و المومنات و المسلمین و المسلمات الاحیاء منهم و الاموات»، رضایت مؤمنین و مؤمنات را در بر دارد و ذکر شریف «اللهم صل علی محمد و ال محمد و علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الملائکة المقربین» با رضایت انبیاء و ملائکه همراه است.
گناه، موجب پدید آمدن حالت قبض برای سالک می‌شود؛ یعنی سالک پس از ارتکاب معصیت، حالتی پیدا می‌کند که توفیق عبادت، نماز شب و ارتباط با خدای تعالی از وی سلب شده، در آن حالت، به صورت موقّت یا دائم، از حرکت خود به سوی حق تعالی باز می‌ایستد.
از نگاه دانشمندان علوم اجتماعی، تقوا، همان کنترل غرائز و جهت‌دهی و هدایت صحیح تمایلات نفسانی است.

حجم

۳۶۰٫۲ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۴۳۶ صفحه

حجم

۳۶۰٫۲ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۴۳۶ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان