دانلود و خرید کتاب سیروسلوک، منزل چهارم؛ تخلیه (پیراستن) آیت‌الله العظمی مظاهری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سیروسلوک، منزل چهارم؛ تخلیه (پیراستن) اثر آیت‌الله العظمی مظاهری

کتاب سیروسلوک، منزل چهارم؛ تخلیه (پیراستن)

معرفی کتاب سیروسلوک، منزل چهارم؛ تخلیه (پیراستن)

کتاب پیش رو، دفتر چهارم از دفاتر سیروسلوک، با عنوان «تخلیه» است که به شرح چهارمین منزلِ سیروسلوک اختصاص دارد.

 درباره کتاب سیروسلوک، منزل چهارم؛ تخلیه (پیراستن)

در کتاب حاضر، مباحث کاربردی و مفیدی پیرامون منزل چهارم سیروسلوک، یعنی «تخلیه» یا همان پاک‌سازی نفس از رذائل و پلیدی‌ها تبیین گردیده است.

در فصل اوّل کتاب، به معنا و جایگاه تخلیه در سیروسلوک پرداخته شده و سپس، پاک‌‌سازی نفس، در آیات نورانی قرآن کریم و در روایات شریف اهل‌بیت و همچنین از نظر عقل و اجماع دانشمندان علوم اسلامی، بررسی گردیده است.

فصل دوّم، به بیان پنج نکتۀ مقدّماتی و قابل توجه، پیش از ورود به منزل تخلیه، اختصاص یافته است. در این فصل، توجّهات و نگرش‌های پیشینیِ پاک‌سازی نفس، تبیین می‌گردد.

در فصل سوّم کتاب، راهکارهای عملی و کاربردیِ تخلیۀ نفس از صفات رذیله و کدورت‌های قلبی، تشریح گردیده است. در این راستا، ده راهکار مفید و مؤثر ارائه شده که سالکان الی‌الله می‌توانند با بهره‌گیری از آن راهکارها، مسیر پر فراز و نشیب منزل تخلیه را برای خود هموار سازند.

فصل چهارم این دفتر، حاوی تعریف و شرح فشرده‌ای از چهل صفت رذیله است. در این فصل، ضمن تشریح ریشه‌ها و عوامل پدید آورندۀ اهمّ خصلت‌های ناپسند، به راهکارهای رفع یا سرکوب هر یک از چهل رذیلت اخلاقی نیز به صورت مختصر اشاره شده است.

امتیاز مباحث و کتب اخلاقی، ‌‌عرفانی آیت‌الله العظمی مظاهری، آن است که به شدّت متأثر از متن تعالیم قرآن کریم و عترت طاهره و مبتنی بر آراء و نظریّات آن دو ثقل گران‌بهاست. گرچه ایشان، دستورات و پیام‌‌های اخلاقی مندرج در آیات و روایات را ارشاد به حکم عقل می‌دانند، امّا تأکید فراوانی بر استفاده از این دو دریای نورانی، به‌عنوان منابع منحصر بفرد و بی‌بدیل در علوم دینی دارند.

ویژگی دیگر این کتاب، رعایت اختصار و فشرده‌گویی است. در اثر پیش رو، به بیان کلیّات و رئوس مطالب بسنده شده و از بیان جزئیات و تفصیلات و نیز از تکرار شرح مباحثی که در مجلّدات قبلی سیروسلوک گذشت، خودداری گردیده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای دستیابی به جزئیات و تفصیلات مباحث، به ارجاع‌هایی که در پی‌نوشت مطالب درج شده توجه کنند و نیز کتب دیگری را که حاوی تفصیلات آن موضوع است، مطالعه نمایند. برخورداری از بیانی روان و قابل فهم و عاری بودن از اصطلاحات پیچیدۀ علمی و عرفانی، از دیگر ویژگی‌های مباحث اخلاقی، ‌‌عرفانی صاحب این اثر است که موجب می‌گردد افراد گوناگون در سطوح مختلف، بتوانند از این مباحث بهرۀ لازم را ببرند.

 خواندن کتاب سیروسلوک، منزل چهارم؛ تخلیه (پیراستن) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به عرفان اسلامی را به خواندن این اثر دعوت می‌کنیم.

معرفت نفس (جلد دوم)
آیت‌الله العظمی مظاهری
سیروسلوک؛ منزل اوّل: یقظه
آیت‌الله العظمی مظاهری
سیره صالحان در حّجیت افعال و گفتار اولیاء الهی
سید محمدمحسن حسینی طهرانی
سیروسلوک، منزل سوم؛ تقوا
آیت‌الله العظمی مظاهری
مشق اخلاق (دفتر اول)
آیت‌الله العظمی مظاهری
شرح منازل هفتگانه‌ی سیروسلوک (مقدمه: سلوک معنوی در پرتو نور قرآن و عترت)
آیت‌الله العظمی مظاهری
معرفت نفس (جلد اول)
آیت‌الله العظمی مظاهری
اسرار ملکوت، شرح حدیث عنوان بصری از امام صادق علیه السّلام (جلد دوم)
سید محمدمحسن حسینی طهرانی
معرفت نفس؛ جلد چهارم
آیت‌الله العظمی مظاهری
معرفت نفس؛ جلد پنجم
آیت‌الله العظمی مظاهری
اسرار ملکوت، مقدمه شرح حدیث عنوان بصری از امام صادق علیه السّلام (جلد سوّم)
سید محمدمحسن حسینی طهرانی
معرفت نفس (جلد سوم)
آیت‌الله العظمی مظاهری
معرفت نفس؛ جلد ششم
آیت‌الله العظمی مظاهری
مشق اخلاق (دفتر دوم)
آیت‌الله العظمی مظاهری
مشق اخلاق؛ دفتر چهارم
آیت‌الله العظمی مظاهری
سیروسلوک؛ منزل دوّم: توبه
آیت‌الله العظمی مظاهری
معرفت نفس؛ جلد هفتم
آیت‌الله العظمی مظاهری
مشق اخلاق (دفتر سوم)
آیت‌الله العظمی مظاهری
مشق اخلاق؛ دفتر پنجم
آیت‌الله العظمی مظاهری
پندهای آسمانی
واحد پژوهش نشر نور معارف

نظرات کاربران

مهدی
۱۴۰۰/۰۶/۰۱

سلام. بسیار عالیه اگر ممکنه جلدهای بعدی این مجموعه رو هم در طاقچه قرار بدهید منزل ۵ و ۶ و ۷ از منازل سیر و سلوک

khorshid_sh
۱۴۰۱/۱۲/۱۷

عالی عالی عالیترین کتاب برا سیر و سلوک و راهی برای ترک صفات رذیله. سه جلد قبلی بیشتر اعتقادی و معنوی است ولی این جلد در رفتار تاثیر دارد. هر صفت رذیله را گفته و عواقب ان و نحوه رفع

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۶۶)
راه عملیِ تزکیهٔ نفس، در یک کلام، مبارزهٔ منفی و عمل بر خلاف خواست صفات رذیله است.
هدی✌
ای بندگان من که گناهان زیادی مرتکب شده‌اید! مأیوس نشوید، به سوی من بازگردید و واقعاً توبه کنید؛ در این صورت، تمام آن گناهان را می‌آمرزم و مثل طفل تازه متولد شده، شما را پاک می‌گردانم.
هدی✌
وقتی حسادت در کسی شعله‌ور شود، چه می‌کند؟ غیبت می‌کند، زخم زبان می‌زند و بالأخره واکنش نشان می‌دهد. راهکار از بین بردن یا سرکوب حسادت در این هنگام، آن است که نسبت به واکنش حسادت بی‌اعتنا باشد و به وسوسهٔ شیطان و تحریک او برای ارتکاب گناه، توجه نکند و علاوه بر این، با حسادت مبارزهٔ منفی کند؛ یعنی به جای غیبت، از شخص مورد نظر تعریف و تمجید کند یا به جای زخم زبان، در مقابلش تواضع نماید. به جای بدخواهی و تنگ‌نظری، خیرخواه و دعاگوی او باشد و از وی دفاع نماید.
هدی✌
بنابراین، سیر در تاریخ، به ما می‌فهماند که هرکس در خودسازی و تهذیب نفس نکوشد، در معرض خطر سقوط و انحراف است، گرچه عالم یا متّقی باشد.
کاربر ۵۲۸۶۵۸۳
رذیلت هفدهم: اضطراب این صفت ناپسند، بلایی بزرگ است که در دل آدمیان زبانه می‌کشد. دل‌های مضطرب مانند کشتی‌های متلاطم و در شرف غرق شدن هستند که دچار غم و اندوه و ظلمت، توأم با وحشت بسیارند. این قبیل دل‌ها، ثمری جز ضعف نفس، سستی اراده، محرومیّت از قدرت تصمیم‌گیری و هدر دادن استعدادها و ابتکارات ندارند
khorshid_sh
رذیلت پانزدهم: خود کم‌بینی از جمله صفات رذیله، خود کم‌بینی است. در اثر این ملکهٔ ناپسند، آدمی از استعدادهای خود غافل شده، خویشتن را در ترقی و پیشرفت، ناتوان می‌پندارد.
khorshid_sh
اگر عمر ما صرف آدم‌شدن و رسیدن به مقام آدمیّت نشود، زندگی چه ارزشی دارد؟ یک عمر خوردن و خوابیدن و تأمین معاش و ارضای غرائز و تمایلات حیوانی، چه مقصود و مطلوبی را دنبال می‌کند؟
هدی✌
پروردگار رحمان و رحیم از سر لطف و دلسوزی و از روی محبّت شدیدی که به مخلوقات خویش دارد، برای آنان زنگ خطر را به صدا در می‌آورد و می‌فرماید: رذائل اخلاقی، شما را در دنیا و آخرت شقاوت‌مند می‌سازد و عاقبت شوم و سختی برای شما رقم خواهد زد.
هدی✌
توجّه به غیر خداوند متعال و ارزش‌های معنوی، هیچ ثمره‌ای جز گمراهی و تباهی نخواهد داشت. دیگر اینکه اعمال نیکوی انسان، در حالی که قلبش غافل از خداست، پذیرفته نخواهد شد. همچنین هجوم غم، غصه، نگرانی و اندوه در دل آدمی ناشی از رسوخ این ملکه است. گِره‌های زندگی و ابتلا به عقده‌های روحی و دیگر بیماری‌های روانی هم از همین ناحیه نشأت می‌گیرد.
هدی✌
ما به این دنیا آمده‌ایم که آدم شویم و اگر برای آدمیّت تلاش نکنیم، عمر ما و زندگی ما هیچ ارزشی ندارد.
هدی✌

حجم

۲۱۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۱۰۵ صفحه

حجم

۲۱۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۱۰۵ صفحه

قیمت:
۱۸,۰۰۰
تومان