دانلود و خرید کتاب معرفت نفس؛ جلد چهارم آیت‌الله العظمی مظاهری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب معرفت نفس؛ جلد چهارم اثر آیت‌الله العظمی مظاهری

کتاب معرفت نفس؛ جلد چهارم

معرفی کتاب معرفت نفس؛ جلد چهارم

معرفی کتاب معرفت نفس (جلد چهارم)

معرفت نفس اثر مرجع عالیقدر حضرت آیة‌الله العظمی مظاهری (مدّظلّه‌العالی) به همت مؤسسه فرهنگی مطالعاتی الزهرا (سلام‌الله علیها) منتشر شده است.

درباره معرفت نفس کتاب‌های زیادی تالیف شده و فلاسفه هم از مشرب‌های مختلف سخنان زیادی گفته‌اند و در آثار خود به آن پرداخته‌اند و مفسران قران مجید هم در این‌باره بسیار صحبت کرده‌اند؛ چنان‌که علامه طباطبایی (ره) در تفسیر شریف المیزان، به تناسب، مسائل مختلفی را دربارهٔ معرفة‌النّفس از جهات قرآنی و فلسفی و عرفانی، بیان داشته است.

آیت الله العظمی مظاهری «مدّظلّه‌العالی» نیز با توجّه به اهمیّت موضوع، به این بحث پرداخته‌اند، منتهی نگاه ایشان به موضوع، بیشتر جنبهٔ اخلاقی و از جهتی، جنبهٔ قرآنی و روایی دارد؛ لذا بررسی‌های ایشان در موضوع معرفت نفس در این کتاب را باید نوعی شناخت نفس از نگاه قرآن و عترت (ع) خواند. نگاهی که همچون سایر آثار معظّم‌له، با رنگ اخلاق آمیخته است.

درباره کتاب معرفت نفس
کتاب معرفت نفس که شامل دروس اخلاقی معظّم‌له در ماه مبارک رمضان ۱۳۴۳و ۱۴۳۶ قمری (سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ شمسی) و نیز در شب‌های جمعۀ طول این دو سال در مسجد حکیم اصفهان است که پیش از این، جلد اوّل و دوّم و سوّم از آن منتشر شده است.

این جلد از کتاب، به دو موضوع مهم و بحث برانگیز در زندگی انسان، یعنی «جبر و تفویض و اختیار» و «قضا و قدر» اختصاص دارد.

موضوع اختیار انسان و تقدیرهای زندگی او، از دیرباز در سطوح مختلف اجتماعی مطرح بوده است و از عوام مردم تا شاعران و اندیشه‌وران و پس از آن متکلّمان و فلاسفه، هر کدام به نوعی متعرّض این مسائل شده‌اند و هر گروه نیز متناسب با سلیقۀ خود، نتایجی به‌دست آورده‌اند که همگی حول سه محور «جبر»، «تفویض» و «امر بین امرین» قرار می‌گیرد. جایگاه متکلّمان شیعی در این موضوع، طرد جبر و تفویض است که با اعتقاد به «اختیار» انسان، نظریۀ «امر بین امرین» را آیات قرآن کریم و از روایات معصومین(ع) اخذ کرده و آن را تشریح نموده‌اند.

به دلیل اهمیّت موضوع و تأثیر نگرش انسان به این مسائل در زندگی، در ادامۀ مباحث معرفت نفس، مسئلۀ حاضر با نگاهی اخلاقی، طی بیست و دو درس‌گفتار بررسی و تبیین شده است.

 خواندن مجموعه کتاب معرفت نفس را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به مباحث دینی و معنوی و کلام و عقاید اسلامی

معرفت نفس؛ جلد ششم
آیت‌الله العظمی مظاهری
معرفت نفس؛ جلد پنجم
آیت‌الله العظمی مظاهری
روزه سلوک پرهیزکاران
آیت‌الله العظمی مظاهری
در محضر انیس مهربان
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
مشق اخلاق؛ دفتر چهارم
آیت‌الله العظمی مظاهری
حقّ‌النّاس
آیت‌الله العظمی مظاهری
مشق اخلاق (دفتر سوم)
آیت‌الله العظمی مظاهری
سیروسلوک، منزل چهارم؛ تخلیه (پیراستن)
آیت‌الله العظمی مظاهری
سیروسلوک، منزل سوم؛ تقوا
آیت‌الله العظمی مظاهری
معرفت نفس (جلد اول)
آیت‌الله العظمی مظاهری
سیروسلوک؛ منزل دوّم: توبه
آیت‌الله العظمی مظاهری
سیروسلوک؛ منزل اوّل: یقظه
آیت‌الله العظمی مظاهری
مشق اخلاق؛ دفتر پنجم
آیت‌الله العظمی مظاهری
نماز نجوای مؤمنان
آیت‌الله العظمی مظاهری
معرفت نفس (جلد سوم)
آیت‌الله العظمی مظاهری
معرفت نفس؛ جلد هفتم
آیت‌الله العظمی مظاهری
نکته ها از گفته ها؛ دفتر دوم
عبدالله فاطمی‌نیا
معاد، سرنوشت جاودانه‌ی انسان
آیت‌الله العظمی مظاهری
معرفت نفس (جلد دوم)
آیت‌الله العظمی مظاهری
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
وقتی قضا و قدر الهی اقتضاء می‌کند که بلا و مصیبتی برای انسان بیاید، بلا نازل می‌شود؛ منتهی اگر کسی شکر کند و جزع و فزع نداشته باشد، در برابر آن، ثواب و پاداش می‌برد، امّا اگر جزع و فزع و ناشکری کند، بلا نازل می‌شود و پاداشی هم نمی‌برد. ملاک در این مقام‌ها، فقط ظاهر نیست، بلکه انسان باید در دل از خداوند راضی باشد. بزرگی روی منبر می‌گفت: ما کسانی هستیم که گاهی با حالتی خاص «الحمدلله» می‌گوییم و این طرز شکرگفتن ما، به این معناست که خدایا! دسترسی به تو ندارم و الاّ حسابت را می‌رسیدم! بسیاری از افراد چنین‌اند.
Zeinab
یکی از تأسّف‌هایی که اهل جهنّم دارند، این است که می‌بینند مقام‌های معنوی و رسیدن به رشد و کمال را با نوع انتخاب خودشان، از دست داده‌اند. درمی‌یابند که در مسیر تکامل، باید به مقام قرب پروردگار رسیده باشند، امّا هدایت خداوند را نپذیرفته‌اند و در دوران حیات خود، به‌جای اینکه رو به بهشت رفته باشند، رو به سوی جهنّم آمده‌اند.
Zeinab
در روایتی آمده است که پیغمبر اکرم (ص) از کوچه‌ای رد می‌شدند؛ کودکانی را دیدند که مشغول بازی هستند. نگاه حسرت‌آمیزی به کودکان کردند و به اصحاب فرمودند: وای به بچّه‌های دورهٔ آخرالزّمان از دست پدر و مادرهایشان! اصحاب تصوّر کردند چون پدر و مادر آنها کافرند، فرزندانشان هم کافر می‌شوند؛ لذا پرسیدند: یا رسول الله! پدر و مادرهایشان کافر و مشرک‌اند؟ حضرت فرمودند: نه مسلمان و شیعه‌اند؛ آنها به فکر دنیای بچّه‌های خود هستند، امّا به فکر آخرت و امور دینی آنها نیستند.
Zeinab

حجم

۲۲۲٫۳ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۳۰۳ صفحه

حجم

۲۲۲٫۳ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۳۰۳ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان