دانلود و خرید کتاب روایت رهبری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب روایت رهبری

کتاب روایت رهبری  نوشته سیدیاسر جبرائیلی نکاتی جدید و منتشر نشده از نحوه انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۸ و بخش‌هایی منتشرنشده از خاطرات سیاسی ایشان است.

 درباره کتاب روایت رهبری

پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، سه رویداد مهم ناظر به تعیین رهبر نظام اسلامی رخ داده است. نخست، رسمیت و قانونیت یافتن رهبری حضرت امام خمینی رحمه‌الله با مصوبه مجلس خبرگان قانون اساسی. دوم، تعیین آیت‌الله منتظری به رهبری آینده توسط مجلس خبرگان رهبری و سپس عزل وی. و سوم، تعیین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توسط مجلس خبرگان به رهبری انقلاب اسلامی. کتاب «روایت رهبری» روایتی مستند و دست اول از هر سه رویداد مذکور است که نشان می‌دهد این سه رویداد از یک منطق مشخص پیروی کرده‌اند.

در کتاب روایت رهبری برای اولین بار از مذاکرات شورای انقلاب و متن مذاکرات اجلاسیه‌ی خبرگان در سال ۶۴ و اجلاسیه‌ی خبرگان در سال ۶۸ استفاده شده است. همچنین بخشی از مذاکرات جلسه رؤسای قوا و مرحوم حاج احمدآقا در حضور امام رحمه‌الله در مهر۶۷ (۶ماه قبل از عزل آیت‌الله منتظری) در این کتاب منتشر شده که در آن برای اولین‌بار حضرت امام رحمه‌الله، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را برای رهبری آینده نظام مطرح می‌کنند.

 خواندن کتاب روایت رهبری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به موضوعات سیاسی و تاریخ معاصر ایران

 بخشی از کتاب روایت رهبری

امام (قدّس‌سرّه) علاوه بر نگرانی‌هایی که دربارهٔ بیت آیت‌الله منتظری داشتند، به سبب معاشرت و آشنایی طولانی‌مدّت با شاگرد خویش، دربارهٔ برخی باورها و ویژگی‌های شخصیّتی آیت‌الله منتظری نیز ملاحظاتی جدّی داشتند که جز با گذشت زمان و پیش آمدن محلّ ابتلاء، آگاهی از آنها برای دیگران ممکن نبود. هرچند در گذر زمان، آیت‌الله منتظری با رفتار و گفتار خویش، خصلتها و باورهای خود را به نمایش گذاشت، امّا در آن زمان مسئله برای خبرگان بروشنی امروز نبود. بلاتردید توصیهٔ امام (قدّس‌سرّه) به خبرگان مبنی بر «عجله نکردن» دربارهٔ آیت‌الله منتظری نیز بی‌ارتباط با این موضوع نبود.

امروز علاوه بر در دسترس بودن رویکرد و عملکرد آیت‌الله منتظری پس از انتخاب به عنوان رهبری آینده تا پایان عمر، که در ادامه شرح خواهیم داد، خاطرات آیت‌الله منتظری و نیز خاطرات دیگران از ایشان، مملوّ از شواهدی است که نشان میدهد اگر ردای رهبری پس از امام بر دوش آیت‌الله منتظری قرار میگرفت، چه آثار و نتایجی بر انقلاب اسلامی مترتّب میشد.

یکی از جدّی‌ترین نقایص آیت‌الله منتظری، ضعف مدیریّتی بود. نخستین جلوهٔ این ضعف، در همان سال نخست پیروزی انقلاب اسلامی است که مجلس خبرگان قانون اساسی تشکیل شده و آیت‌الله منتظری به ریاست این مجلس انتخاب میشوند، امّا ادارهٔ مجلس عملاً توسّط نایب‌رئیس یعنی آقای بهشتی انجام میشود. آیت‌الله منتظری در خاطرات خود دراین‌باره میگوید: «بهشتی جلسات خبرگان را اداره میکرد چون قاطعیّت و مدیریّت قوی داشت و من به کار مطالعاتی علاقهٔ بیشتری داشتم.»۲۹۶. نگاهی به نحوهٔ مواجههٔ آیت‌الله منتظری با مسئولیّتهایی که حضرت امام (قدّس‌سرّه) پس از پیروزی انقلاب به ایشان سپردند، و نیز مداخلات آیت‌الله منتظری در امور مربوط به امام (قدّس‌سرّه) بدون اینکه مسئولیّتی داشته باشند، شواهد بیشتری در این رابطه در اختیار ما قرار میدهد.

آیت‌الله منتظری از سوی امام (قدّس‌سرّه) به امامت جمعهٔ تهران منصوب شد، امّا پس از اندک مدّتی ایشان این مسئولیّت را رها کرد. امام (قدّس‌سرّه) از آیت‌الله منتظری خواستند عضو شورای انقلاب اسلامی نیز باشد، امّا ایشان با این عذر که «درس و بحث دارم»، از این مسئولیّت نیز کناره‌گیری کرد.۲۹۷ آیت‌الله منتظری مسئولیّتی که از جانب امام برای احراز مقام اجتهاد قضات داشت را با این عذر که کسالت دارد، به آقایان مشکینی، راستی و ملکوتی تفویض کرد. مسئولیّت تعیین قضات را نیز به همین شکل به آقایان مؤمن و شرعی تفویض کرد.۲۹۸ و نهایتاً مسئولیّتی که به درخواست خود آیت‌الله منتظری از سوی امام (قدّس‌سرّه) دربارهٔ تشکیل هیئت عفو زندانیان به ایشان سپرده شده بود، به سبب فجایعی که با آزادی منافقین از زندانها توسّط این هیئت به بار آمد، توسّط حضرت امام به شورای عالی قضائی سپرده شده و عملاً از آیت‌الله منتظری پس گرفته شد.

نظرات کاربران

Ali1418
۱۳۹۹/۰۲/۰۵

از نظر دقت مطالب و نظم و ترتیب حوادث که به شکل مکتوب در این کتاب گردآوری شده بسیار راضی هستم. از آقای سید یاسر جبرائیلی صمیمانه قدردانم و برای ایشان موفقیت و عافیت را آرزو مندم

mohammad.zhale
۱۳۹۹/۰۴/۰۹

کتاب سودای سکولاریسم آقا جبرائیلی رو بزارید لطفا

abd
۱۳۹۹/۰۲/۰۳

یکم تخفیف بدید

Javad Ghayour
۱۳۹۹/۰۷/۰۸

خیلی کتاب تاریخی خوبیه من اطلاعاتم راجب تاریخ انقلاب با خوندن این کتاب بیشتر شد با این کتاب میفهمین رهبری یک جامعه چقدر کار مهمیه من به شخصه قسمت بررسی مسائل مربوط به آیت الله منتظری رو دوست داشتم با این کتاب من

- بیشتر
eghz
۱۳۹۹/۰۵/۱۶

بسیار دقیق و جامع با نثر روان و جذاب

باافتخار ، یه ارزشی🦋
۱۴۰۱/۱۰/۲۱

ضرب آهنگ حوادث کتاب ، خیلی بالا بود و هیجان انگیز که همراه باهاش عصبانی و خوشحال و نگران و... میشید بخشی از کتاب 👈🏻 امام معتقد بودند آنچه در قانون اساسی آمده قدری ناقص است و بعضی از شؤون

- بیشتر
معین
۱۴۰۰/۱۱/۲۴

نسخه چاپی کتاب رو خوندم، احساس میکنم به این توصیف زمان بندی شده، مستند و دقیق از عملکردها و تصمیمات امام خمینی و اطرافیان ایشون برای شناخت دقیق تر این شخصیت ها لازم داشتم و این کتاب این خلأ رو

- بیشتر
مژگان
۱۴۰۱/۱۱/۱۱

خوندن این کتاب فوق العاده لذت بخش بود برام.:) و متوجه شدم شبیه ترین فرد به امام خمینی حضرت خامنه ای بوده و هست. برای آشنایی با وقایع بعد از پیروزی انقلاب و چالش هایی که به وجود می اومد

- بیشتر
حسن
۱۳۹۹/۰۵/۱۴

خیلی عالی بود دمش گرم

جوان خراسانی | javan khorasani
۱۴۰۱/۰۳/۲۳

خیلی خیلی خوب ، دقیق ، مستند و بی نظیر ••• کتاب واقعاً می تونه شما رو با زوایای پنهان و مختلف انتخاب رهبری آشنا کنه ‌ از برگزیده شدن امام خمینی به رهبری امت اسلامی ، روایت قائم مقامی آیت الله منتظری و

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۷۵)
هی دم از غرب چقدر میزنید! چقدر میان‌تهی شدید! باید احکام اسلام را با احکام غرب بسنجیم! چه غلطی است! شکر نعمت این است که به اسلام وفادار باشید. من به شما اخطار میکنم که به اسلام وفادار باشید؛ من شما را نصیحت میکنم. من در همین مدرسه شاه را نصیحت کردم و نشنید، شما که چیزی نیستید.»
سیدعلی فرمانده ام
قریب به اتّفاق علمای شیعه، ازجمله بزرگانی چون شیخ مفید، شیخ طوسی، ابن‌ادریس حلّی، شهید ثانی، محقّق سبزواری، علّامه حلّی، مقدّس اردبیلی، محقّق کرکی و میرزای قمّی، «فقیه» را در زمان غیبت نایب عامّ امام زمان (عجّل‌الله‌فرجه‌الشّریف) میدانند. رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) بصراحت علما را وارثان خود معرّفی فرموده است: «العلماء مصابیح الأرض، و خلفاء الأنبیاء، و ورثتی و ورثة الأنبیاء».
احمد رضا
رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) فرمودند:‌ «امام همچون کعبه است که باید به‌سویش بروند، نه آنکه منتظر باشند تا او به‌سوی آنها بیاید.»
محمدحسین
ولیّ‌فقیه در نظام اسلامی، اوّلاً محصول اراده و خواست مردم و ثانیاً مجتهد جامع‌الشّرایطی است که به مسائل زمان خود احاطه دارد، به روش برخورد با حیله‌ها و تزویرهای حاکم بر فرهنگ جهان آشنا است، بصیرت و دید اقتصادی دارد، و از کیفیّت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان مطلّع است و زیرکی و هوش و فراست لازم برای هدایت یک جامعهٔ بزرگ اسلامی و حتّی غیر اسلامی را دارد، و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدی که درخور شأن مجتهد است، مدیر و مدبّر نیز هست.
محمدحسین
رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) بصراحت علما را وارثان خود معرّفی فرموده است: «العلماء مصابیح الأرض، و خلفاء الأنبیاء، و ورثتی و ورثة الأنبیاء»
محمدحسین
در یک جلسه باز ایشان [عدم صلاحیّت آیت‌الله منتظری برای رهبری آینده] را مطرح کردند. من به ایشان گفتم: «آقا! ما در این مجموعهٔ دوستان کس دیگری غیر از ایشان نداریم.»؛ ایشان گفتند: «نه، این‌جور نیست! شما رهبر بشوید.»؛ همین‌جور؛ «شما رهبر بشوید.»؛ من اصلاً این حرف را جدّی نگرفتم؛ واقعاً جدّی نگرفتم، هیچ؛ سکوت کردم. جلسه هم سکوت شد، چند لحظه‌ای گذشت. من روبروی امام نشسته بودم، حاج احمد آقا این‌طرف من نشسته بود. ایشان [خطاب به من] گفت: «بله، چطور شما میگویید کسی نیست؟ شما هستید، آقای موسوی اردبیلی هست.»؛ دوباره امام گفت: «نخیر، ایشان رهبر بشوند.
سیدعلی فرمانده ام
لیبرال‌های دولت موقّت تصمیم داشتند هواپیماهای اف ۱۴ خریداری شده از آمریکا در دورهٔ طاغوت را پس بدهند. دولت موقّت با این استدلال که این هواپیماها به درد نمیخورند و اساساً چون جمهوری اسلامی سیاست تهاجمی ندارد، نیازی به این نوع هواپیما هم ندارد، به دنبال پس دادن اف ۱۴ ها بودند. آیت‌الله خامنه‌ای وقتی از این تصمیم دولت موقّت مطّلع شدند، در مقابل آن ایستادند
سیدعلی فرمانده ام
حضرت امام (قدّس‌سرّه) هرچند از ابتدا مخالف انتخاب آقای منتظری به‌عنوان رهبر آیندهٔ نظام بودند، امّا این مخالفت را علنی نکرده و تصمیم گرفتند در کار خبرگان رهبری مداخله نکنند.
محمدحسین
ایشان از یک‌سو نظام پهلوی را به سبب اینکه خواستهٔ مردم نیست، غیر قانونی میدانند و از سوی دیگر، پس از پیروزی انقلاب، هم دربارهٔ نوع نظام سیاسی و هم محتوای آن یعنی قانون اساسی جدید، به آراء عمومی مراجعه میکنند.
سیدعلی فرمانده ام
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جریانهای مخالف اسلام سیاسی بویژه لیبرال‌هایی که دولت موقّت را به دست گرفتند، تمامی تلاش خود را به‌کار بستند که نظام جدید، برخلاف خواست مردم و حضرت امام، «جمهوری اسلامی» نباشد. این جریانات در رفراندوم یازدهم و دوازدهم فروردین‌ماه ۱۳۵۸ شکست خوردند و ۹۹.۳ درصد رأی‌دهندگان، به جمهوری اسلامی آری گفتند.
محمدحسین

حجم

۵۶۴٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۶۴۰ صفحه

حجم

۵۶۴٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۶۴۰ صفحه

قیمت:
۵۲,۰۰۰
۲۶,۰۰۰
۵۰%
تومان