دانلود و خرید کتاب انقلاب علمی استیون شیپِن ترجمه یاسر خوش‌نویس
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب انقلاب علمی اثر استیون شیپِن

کتاب انقلاب علمی

معرفی کتاب انقلاب علمی

انقلاب علمی نوشته استیون شِیپن یکی از کتاب‌های مجموعه مطالعات علم و فناوری نشر کرگدن است. در این مجموعه آثاری اثرگذار، اعم از ترجمه و تألیف در قلمرو میان رشته‌ای مطالعات علم و فناوری گنجانده شده‌اند.

 درباره کتاب انقلاب علمی

 کتاب انقلاب علمی به انقلاب علمی قرن هفدهم، و به طور کلی‌تر به تاریخ‌نگاری علم و اینکه مورخ علم چه باید بکند، نگاهی متفاوت دارد.

اگرچه موضوع اصلی کتاب با آثار پیش‌گفته و بسیاری کتاب‌های دیگر یکسان است، اما این تاریخ، به قول ابوالفضل بیهقی، از رنگی دیگر است، چرا که استیون شِیپن به عنوان نمایندهٔ معاصر مکتب ادینبرو فهم دیگری از کار مورخ علم دارد که می‌توان آن را بر مبنای چنین تعریفی از علم توصیف کرد: 

علم فعالیتی اجتماعی است. بنابراین، مورخ علمِ یک دورهٔ خاص، مانند عصر انقلاب علمی، باید علم آن دوره را در زمینهٔ اجتماعیش جستجو کند و تاریخش را با پرداختن به همین زمینه بنگارد.

شِیپن در مقدمهٔ کتاب انقلاب علمی مباحث تاریخ‌نگارانهٔ مهمی را که شیوهٔ کار او و همفکرانش را از تاریخ‌نگاری سنتیِ قرن بیستم متمایز می‌کند، شرح داده است. خوانندگانی که به مباحث تاریخ‌نگارانه و موضوعات جامعه‌شناختی و فلسفی مربوط به آن علاقه‌مندند این مقدمه را بسیار جالب‌توجه و روشن‌کننده خواهند یافت. فصل اول کتاب تفاوت چندانی با کتاب‌های دیگری که در این زمینه نوشته شده، ندارد. از یک سو، خطوط اصلی تفکر در فلسفهٔ طبیعی باستان و قرن‌های میانه مرور می‌شود، و از سوی دیگر، ایده‌های محوری دیدگاه‌های جدید از نظام خورشید مرکزی تا ماشین‌انگاری و جسم‌گرایی مطرح می‌گردد. این موضوعات را کم‌وبیش در آثار دیگر هم می‌یابیم. اما آنچه کتاب‌های دیگر به ما نمی‌گویند یا در پانوشت‌ها و به نحوی حاشیه‌ای به آن می‌پردازند این است که ایده‌های جدیدِ پراکنده چگونه در قالب یک شیوهٔ جدید در فلسفهٔ طبیعی سازمان یافت، چگونه «روش علمی» نو شکل گرفت، به‌ویژه چرا این ایده‌ها در قرن هفدهم و در اروپا مطرح شد و نه در زمان و مکانی دیگر، چرا صدای این ایده‌های جدید در سطحی گسترده منتشر و شنیده شد، چرا این ایده‌ها پایدار باقی ماند و بسط یافت، و سرانجام اینکه نسبت تحولات در علم با تحولات در فناوری، سیاست و دین چه بود. 

نکات اخیر موضوع بخش‌های دیگر کتاب، یعنی فصل‌های دوم و سوم، است و آنچه این کتاب را متمایز می‌کند همین فصول است؛ اگرچه خواننده درخواهد یافت که ذکر برخی جزئیات در فصل نخست نیز بی‌دلیل نبوده است، چرا که بسیاری از فقرات تاریخی‌ای که در فصل‌های دوم و سوم تحلیل می‌شود ددر فصل نخست معرفی شده است.

 خواندن کتاب انقلاب علمی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

علاقه‌مندان به تاریخ علم و فناوری را به خواندن این اثر دعوت می‌کنیم

چیزی به عنوان انقلاب علمی در قرن هفدهم وجود نداشت و این کتاب دربارهٔ همین [موضوع] است. مدتی پیش، هنگامی که جهان دانشگاهی یقین و آرامش خاطر بیشتری فراهم می‌آورد، مورخان وجود واقعیِ رویدادی منسجم، عظیم و تحول‌آفرین را اعلام کردند که دانش انسان‌ها دربارهٔ جهان طبیعی و نحوهٔ به دست آوردن معرفت مناسب دربارهٔ این جهان را به نحوی بنیادین و بازگشت‌ناپذیر تغییر داد. در همین هنگام بود که جهان مدرن شد، رویدادی مطلوب که در دورهٔ زمانی اواخر قرن شانزدهم تا اوایل قرن هجدهم به وقوع پیوست. در سال ۱۹۴۳ مورخ فرانسوی، الکساندر کویره، تحولات مفهومی در قلب انقلاب علمی را «عمیق‌ترین انقلابی که ذهن بشر از زمان یونان باستان به آن دست یافته یا دچار آن شده است» توصیف کرد. انقلاب علمی چنان عمیق بود که فرهنگ بشری «برای قرن‌ها مضمون یا معنای آن را درک نکرد و حتی اکنون نیز این معنا اغلب نادرست ارزیابی و درک می‌شود». چند سال بعد، مورخ انگلیسی، هربرت باترفیلد، این حکم مشهور را صادر کرد که انقلاب علمی «همه‌چیز را از زمان ظهور مسیحیت تحت‌الشعاع قرار داده و نوزایی و اصلاح دینی را به حد داستان‌های کم‌اهمیت تاریخی تنزل داده است. ... انقلاب علمی هم خاستگاه واقعی جهان مدرن و هم خاستگاه واقعی ذهن مدرن است». با این حال، انقلاب علمی انقلابی مفهومی تلقی می‌شود، نوعی بازنظم‌دهی بنیادین به نحوه‌های تفکر ما دربارهٔ امر طبیعی. از این حیث، داستان انقلاب علمی را می‌توان به نحوی بسنده از خلال ارائهٔ گزارشی از تغییرات ریشه‌ای در مقولات بنیادین فکر تعریف کرد. به نظر باترفیلد، تغییراتی ذهنی که انقلاب علمی را شکل داد، همچون «گذاشتن عینکی جدید بر چشم» بود. و به نظر اِی. راپرت هال، انقلاب علمی دست‌کمی از «نوعی بازتعریف پیشینی متعلقات جستار فلسفی و علمی» نداشت.






نظرات کاربران

شقايق بانو
۱۳۹۹/۰۵/۱۱

چرا نسخه چاپی پنجاه تومنه و نسخه دیجیتال چهل تومن؟؟؟ واسه ده تومن که میرم نسخه چاپی رو میخرم!!!

منصور
۱۳۹۹/۰۵/۱۱

واقعا راجع به این قیمت نمیدونم چی باید بگم و دوستانی که نظر گذاشتن، این مبلغ رو پرداخت کردن؟

محمد طاهر پسران افشاریان
۱۳۹۹/۰۴/۰۷

متاسفانه متن روان نبود و برخی متن ها قابل فهم نبود ولی در کل به خوبی نشان داد که انقلاب علمی چیزی نبود جز تغییر در جهان بینی یونانی و باستانی نقد تفکرات ارسطویی و افلاطونی و بطلمیوسی و جالینوسی

- بیشتر
mehdi kiyanpoor
۱۴۰۰/۰۷/۲۵

واقعاً از دیدن قیمت شوکه و متعجب شدم چرا باید نسخه یه کتاب دیجیتال انقدر گران باشه

deniro
۱۴۰۰/۰۳/۰۳

لطفا کتاب های مهم این انتشارات در طاقچه بی نهایت قرار بدید همه بتوانند استفاده کنند.

کاربر ۲۰۴۰۲۸۸
۱۳۹۹/۰۵/۱۱

خیلی عالیه😊😊😊

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۶)
زمانی میان پایان سال ۱۶۱۰ و میانهٔ سال ۱۶۱۱، ریاضی‌دان و فیلسوف طبیعی ایتالیایی گالیلئو گالیله‌ئی (گالیله) (۱۵۶۴-۱۶۴۲) تلسکوپی تازه ابداع‌شده را به سوی خورشید تنظیم کرد و لکه‌هایی تیره را ظاهراً بر سطح آن دید. گالیله گزارش داد که این لکه‌ها به نحوی نامنظم شکل یافته‌اند و تعداد و تیرگی آنها روز به روز تغییر می‌کند
محمد طاهر پسران افشاریان
در مورد علوم ریاضیاتیِ انتزاعی، اصول آغازین بدیهی و غیرقابل‌مناقشه تلقی می‌شد؛ مانند اصلی در هندسهٔ اقلیدسی: «کل از هر یک از اجزاء خود بزرگ‌تر است
محمد طاهر پسران افشاریان
با نگرش‌های امروزی، جنبهٔ ماشین‌انگارانهٔ فلسفهٔ طبیعیِ جدید باید در جدی‌ترین تقابل با باور مذهبی به نظر رسد. اگر طبیعتْ ماشینی بزرگ است، برای فهمیدن چگونگی عملکرد طبیعت چه نیازی به خداوند یا حتی عامل‌های روحی وجود دارد؟ اما دقیقاً تلقی ماشین‌انگارانه از طبیعت بود که برخی از قوی‌ترین و ترغیب‌کننده‌ترین استدلال‌ها را مبنی بر اینکه رویهٔ جدید حقیقی‌ترین خدمتکار دین است به وجود آورد. دقیقاً به این دلیل که ماشین‌ها فاقد شخصیت و روح تلقی می‌شدند، خصوصیات آنها باید در برابر زندگی هوشمندانه و هدف‌مند انسان‌ها قرار داده می‌شد. استعارهٔ ماشینی دربارهٔ طبیعت پرسش‌هایی را دربارهٔ شواهد آشکار در مورد هوشمندی و هدف‌مندی در طبیعت پدید آورد. اگر طبیعت واقعاً ماشینی بزرگ بود، ظهور الگوهای پیچیده، حیات و هدف‌مندی چگونه باید تبیین می‌شد؟ به بیانی دیگر، ماشین‌انگاری چگونه باید به آن جنبه‌هایی از طبیعت می‌پرداخت که فلسفه‌های آلی‌نگر و جاندارانگارِ گذشته با قوت به آنها پاسخ می‌دادند؟
محمد طاهر پسران افشاریان
بنابراین، توصیهٔ مدرن‌ها علی‌الاصول روشن بود: خودت تجربه کسب کن؛ به کلمات یا مرجعیت سنتی توجه نکن، بلکه به اشیا بپرداز. تجربه باید به بنیان‌های معرفت علمی درست تبدیل می‌شد و باید نظریه‌پردازی در این‌باره را که طبیعت به طور کلی چگونه کار می‌کند نظم می‌بخشید.
محمد طاهر پسران افشاریان
نه رصدهای گالیله دربارهٔ لکه‌های خورشیدی، بلکه تفسیر خاص او از آنها بود که چالشی جدی علیه کل ساختمان فلسفهٔ طبیعی سنتی به حساب می‌آمد، فلسفه‌ای که از ارسطو (۳۸۴-۳۲۲ ق.م.) به ارث رسیده بود و فیلسوفان مدرسی قرن‌های میانه و دورهٔ نوزایی آن را اصلاح کرده بودند.
محمد طاهر پسران افشاریان
علاوه بر این، لکه‌ها ثابت باقی نمی‌مانند، بلکه ظاهراً به نحوی منظم از شرق به غرب در سطح خورشید حرکت می‌کنند. گالیله ادعا نکرد که با قطعیت می‌داند که لکه‌ها از چه ساخته شده‌اند. ممکن بود آنها عوارض فیزیکی سطح خورشید باشند، ممکن بود چیزی شبیه به ابرهای زمینی باشند، یا شاید «بخاراتی باشند که از زمین بالا رفته‌اند و جذب خورشید شده‌اند». اما در حالی که دیگر مشاهده‌گران معاصر گالیله گمان می‌کردند لکه‌ها سیاراتی کوچک‌اند که در فاصلهٔ قابل‌ملاحظه‌ای از خورشید به گرد آن می‌چرخند، او بر مبنای محاسباتی در حوزهٔ نورشناسیِ ریاضیاتی مطمئن بود که لکه‌ها «به هیچ وجه از سطح خورشید دور نیستند، بلکه یا به آن متصل‌اند یا فاصلهٔ آنها چنان کم است که کاملاً نامحسوس به نظر می‌آید».
محمد طاهر پسران افشاریان

حجم

۱٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

حجم

۱٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

قیمت:
۷۵,۰۰۰
تومان