دانلود و خرید کتاب روش‌شناسی فلسفی و. پربهاکاران ترجمه حانیه مفیدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب روش‌شناسی فلسفی

کتاب روش‌شناسی فلسفی اثری مشترک از و. پربهاکاران، تی.ام اسمیتا، کی. پی بیجو، ام. ان بابو و ی. ساجی است. هدف این کتاب معرفی روش‌شناسی، هدف و اهمیت آن، معرفی روش فلسفی و هدف و اهمیت آن است.

روش‌شناسی شامل شیوه‌ها و فنونی است که به ما برای گسترش دادن معرفت و شفاف‌سازی و توجیه آنچه که پیشتر و نیز هم اکنون می‌دانیم، کمک می‌کنند و در فهم چیزهایی که هنوز برایمان ناشناخته و مجهول است به ما یاری می‌رسانند.

روش‌شناسی ابزاری مهم برای رشد و گسترش معرفت است. مقبولیت هر شاخه‌ای از معرفت وابسته به روشی ست که به کار می‌بندد. فلاسفه، دانشمندان و دیگران، روش‌های مشخصی را وضع کرده‌اند. روش‌شناسی در (شاخه‌های گوناگون) علوم انسانی یا علم تجربی جایگاه مهمی دارد. روش‌شناسی نظریه‌ای دربارهٔ روش‌هاست. روش یک راه است؛ شیوه‌ای برای دستیابی به معرفت. هر شاخه‌ای از معرفت روشی را به‌عنوان پیش‌فرض قرار می‌دهد.

 خلاصه کتاب روش‌شناسی فلسفی

کتاب حاضر به انواع روش‌شناسی فلسفی اعم از روش دکارتی، دیالکتیکی، تحلیلی پراگماتیستی و پدیدارشناسی می‌پردازد. آنها را معرفی می کند و اصولشان را شرح می‌دهد.

کتاب روش‌شناسی فلسفی برای چه کسانی مناسب است

این اثر برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به فلسفه‌ معاصر نوشته شده است.

جملاتی از کتاب روش شناسی فلسفی

دو ویژگی متمایز کننده و ابتدایی دیالکتیک شکل استدلالی و نیز جایگاه تناقض در آن است. این دو ویژگی با هم هم پوشانی دارند و مانعه الجمع نیستند. در «واقع دیالکتیک هم آگاهی پایان ناپذیر و تضادی کامل در عقل است و هم کوششی ست به منظور حل و رفع کردن آن». به سبب این واقعیت، دیالکتیک تضادی تمام و کمال و مطلق در فلسفه است. تضاد، پایهٔ دیالکتیک است. بارزترین و بنیادی ترین ویژگی دیالکتیک جایگاه «تناقض» در آن است. در واقع تناقض در دیدگاه دیالکتیکی یک نقص و ضعف محسوب نمی‌شود بلکه نقش مهمی درآن ایفا میکند.

نظرات کاربران

محمد طاهر پسران افشاریان
۱۳۹۹/۰۵/۱۴

بخش روش دیالکتیک بر اساس نظرات سقراط و روش تحلیل بر اساس نظرات راسل و پراگماتیسم به شدت عالی و مفید بود و در معرفی روش هایی برای محک زدن ادعا های شبه عقلی و شبه فلسفی خوب عمل کرده

- بیشتر
کوروش
۱۴۰۱/۰۷/۲۳

بزبان ساده ولی در عین حال دقیق مهمترین روشها و رویکردهای فلسفی را توضیح داده است

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۷)
دو ویژگی متمایز کننده و ابتدایی دیالکتیک شکل استدلالی و نیز جایگاه تناقض در آن است. این دو ویژگی با هم هم پوشانی دارند و مانعه الجمع نیستند. در «واقع دیالکتیک هم آگاهی پایان ناپذیر و تضادی کامل در عقل است و هم کوششی ست به منظور حل و رفع کردن آن». به سبب این واقعیت، دیالکتیک تضادی تمام و کمال و مطلق در فلسفه است. تضاد، پایهٔ دیالکتیک است.
محمد طاهر پسران افشاریان
کلمهٔ دیالکتیک از کلمهٔ یونانی دیالکتوس به معنای مکالمه یا بحث نشأت گرفته است. در دورهٔ یونان باستان، دیالکتیک زنون روشی بود که از طریق بررسی نتایج و تبعات منطقی (یک ادعا) آن را رد می‌کرد. برای سوفیست ها، دیالکتیک تنها ابزار پیروزی در یک مباحثه قلمداد می‌شد. دیالکتیک خلوص خود را در روش سقراطی بازیافت. در فلسفهٔ افلاطون دیالکتیک به نظریهٔ ایده ها تبدیل شد.
محمد طاهر پسران افشاریان
بنابراین می‌توان قانون تضاد و تقابل را (به عنوان) اصل نخست دیالکتیک، در فلسفهٔ هراکلیتوس یافت. تناقض نقشی بسیار مهم هم در دیالکتیک جدید و هم در دیالکتیک سنتی ایفا می‌کند.
محمد طاهر پسران افشاریان
بارزترین و بنیادی ترین ویژگی دیالکتیک جایگاه «تناقض» در آن است. در واقع تناقض در دیدگاه دیالکتیکی یک نقص و ضعف محسوب نمی‌شود بلکه نقش مهمی درآن ایفا میکند.
محمد طاهر پسران افشاریان
دیالکتیک سقراط مفهومی یا تعریفی است. هدف نخست دیالکتیک سقراط حصول تعاریف صحیح از مفاهیمی مانند مفاهیم اخلاقی عدالت، فضیلت و غیره و مفاهیم فلسفی معرفت، خردمندی و ... برای توضیح این مفاهیم است. لازم به ذکر است که تعریف براساس نظر سقراط باید در برگیرندهٔ دقت، تمایز، انسجام و معرفت باشد
محمد طاهر پسران افشاریان
سقراط به صورت مستقیم موضع طرف مقابل را مورد انتقاد قرار نمی داد بلکه از طریق مکالمه به او کمک می‌کرد تا تناقضات موضع خود را دریابد و نابسندگی و عدم کفایت آن را تشخیص دهد و در موضع خود تجدید نظر کند. روش او فن مامایی عقلانی‌ نامیده شده است
محمد طاهر پسران افشاریان
در نظر سقراط دیالکتیک هنر کشف تعریف بسنده و رضایتبخش یا رد تعاریف ناقص از بعضی (مفاهیم) اخلاقی یا اصطلاحات دیگر است که به از طریق استفادهٔ نظام‌مند از پرسش و پاسخ صورت می‌پذیرد. بنابراین او در مقابل سوفیست‌ها ایستاد زیرا هدف اصلی او جستجوی حقیقت یا دستیابی به معرفت بود. ویژگی اصلی روش سقراط، شکل مکالمه ای آن است. لازم به ذکر است که روش سقراطی نه فقط شیوه ای دیالکتیکی بود بلکه در عین حال تکنیکی برای کشف قطعی حقیقت نیز بود. تصوری که پشت چنین شیوه‌ایست، اعتقاد راسخ سقراط است مبنی بر اینکه علی رغم تنوع عقاید، حقایقی فراگیر و کلی وجود دارند که همهٔ انسانها می‌توانند در مورد آنها به توافق برسند. به سبب چنین عقیده ای او می‌کوشید چنین حقایقی را به وسیلهٔ گفتگو برملا کند.
محمد طاهر پسران افشاریان

حجم

۹۰٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۹۱ صفحه

حجم

۹۰٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۹۱ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان