دانلود و خرید کتاب ژئوپلیتیک نفت و سیاست خارجی ایران جواد اطاعت
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ژئوپلیتیک نفت و سیاست خارجی ایران اثر جواد اطاعت

کتاب ژئوپلیتیک نفت و سیاست خارجی ایران

معرفی کتاب ژئوپلیتیک نفت و سیاست خارجی ایران

دکتر جواد اطاعت و حمیدرضا نصرتی در کتاب ژئوپلتیک نفت و سیاست خارجی ایران به تبیین نقش نفت در سیاست داخلی و خارجی ایران از سالیان گذشته تاکنون می‌پردازند.


درباره کتاب ژئوپلتیک نفت و سیاست خارجی ایران

سیاست خارجی هر کشوری از متغیرهای متفاوتی همچون موقعیت جغرافیایی آن، ایدئولوژی و اعتقادات حاکمان، احزاب و جریان‌های سیاسی کشور، منابع و ذخایر و .... تاثیر می‌پذیرد. ایران در شرایط جغرافیایی ویژه‌ای واقع شده است. اتصال با دریای آزاد و در اختیار داشتن تنگه هرمز را باید از مهم‌ترین و اثرگذارترین عوامل در تبیین جایگاه سیاسی کشورمان در سطح بین‌المللی عنوان کرد. در سال‌های اخیر که منابع انرژی همچون نفت و گاز از اعتبار بیشتری در اقتصاد جهان برخوردار شدند، تاثیر ویژه‌تری را در مناسبات سیاسی میان کشورهای دنیا بر عهده گرفتند. از آنجا که ایران پس از عربستان دومین کشور نفت خیز خاورمیانه به‌شمار می‌رود و پس از روسیه، بیشترین ذخایر گاز دنیا را در اختیار دارد؛ وجود این دو ذخیره انرژی سهم بسزایی در تبیین سیاست‌های داخلی و خارجی کشورمان دارد. همچنین باید خاطرنشان ساخت ایران محل اتصال دو حوزه بزرگ مصرف انرژی یعنی هند و چین در شرق و اروپا در غرب است و همین موضوع بر اهمیت موقعیت استراتژیک آن افزوده است.

خواندن کتاب ژئوپلتیک نفت و سیاست خارجی ایران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مطالعه کتاب ژئوپلتیک نفت و سیاست خارجی ایران به دانشجویان و دانش‌پژوهان علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک پیشنهاد می‌شود. زبان ساده کتاب، مطالعه آن را برای مخاطبان عام نیز جذاب کرده است.

جملاتی از کتاب ژئوپلتیک نفت و سیاست خارجی ایران

وابستگی رو به تزاید ایالات متحده آمریکا به نفت خاورمیانه و احتمال حضور بیشتر شوروی در منطقه منجر به تئوری دو پایه یا دو ستونی نیکسون – کسینجر گردید که براساس آن امنیت خلیج فارس بر عهده ایران و عربستان قرار گرفت. ریچارد نیکسون در کتاب جنگ واقعی و صلح واقعی نیز نوشته است: نفت خون صنعت مدرن است و منطقه خلیج فارس قلبی است که این خون را مانند تلمبه به جریان می‌اندازد و راه‌های دریایی پیرامون خلیج فارس شریان‌هایی هستند که این خون حیاتی از آن‌ها می‌گذرد. دکترین نیکسون، ایران را در معادلات جهانی قدرت درگیر ساخت. افزایش درآمدهای نفتی ایران بین سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۷ و وظیفه تامین امنیت خلیج فارس، سیاست‌های میلتاریستی رژیم شاه  به دنبال داشت به گونه‌ای که بودجه دفاعی ایران را ۶۸۰ درصد افزایش داد و از مقدار ۱.۴ میلیارد دلار در سال ۱۹۷۲ به ۹.۴ میلیارد دلار در سال ۱۹۷۷ یعنی معادل ۴۰ درصد کل بودجه ایران رسید.

برای مطالعه‌ی جمله‌های بیشتری از کتاب ژئوپلتیک نفت و سیاست خارجی ایران، بخش نمونه کتاب را رایگان دانلود کنید

فهرست کتاب ژئوپلتیک نفت و سیاست خارجی ایران

بخش اول: مباحث نظری

بخش دوم: اهمیت سیاسی و ژئوپلتیک نفت در نظام جهانی

بخش سوم: ژئوپلتیک نفت و سیاست خارجی ایران در دهه ۱۳۵۰ ه . ش.

بخش چهارم: ژئوپلتیک نفت و سیاست خارجی ایران در دهه ۱۳۸۰ ه .ش.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵٫۶ مگابایت

تعداد صفحه‌ها

۴۴۶ صفحه

حجم

۵٫۶ مگابایت

تعداد صفحه‌ها

۴۴۶ صفحه

قیمت:
۸۰,۰۰۰
تومان