دانلود و خرید کتاب برای مهمانی خدا آماده شویم علیرضا پناهیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب برای مهمانی خدا آماده شویم اثر علیرضا پناهیان

کتاب برای مهمانی خدا آماده شویم

انتشارات:بیان معنوی
امتیاز:
۴.۴از ۳۷۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب برای مهمانی خدا آماده شویم

کتاب برای مهمانی خدا آماده شویم نوشتهٔ علیرضا پناهیان است. نشر بیان معنوی این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر در واقع بخشی از کتاب «شهر خدا؛ رمضان و رازهای روزی‌داری» از پناهیان است که در آن نکات علمی و کاربردی روزه‌داری با زبانی ساده بیان شده و با مفاهیم دینی درآمیخته است.

درباره کتاب برای مهمانی خدا آماده شویم

کتاب برای مهمانی خدا آماده شویم به موضوعاتی همچون شب‌ها و شب‌نشینی‌ها، از امساک‌های روزانه تا اطعام‌های شبانه، محاسبهٔ قبل از حساب و تمنای پیش از عقاب و... دررابطه‌با روزه‌داری پرداخته است. این کتاب برای توصیف ماه رمضان از واژهٔ ضیافت استفاده کرده است. پناهیان گفته است که رمضان یعنی یک ضیافت، یعنی ماه مهمانی خدا. در رمضان ما مهمان خداییم و خدا میزبان ماست. ما که همیشه از بدو خلقت مهمان خدا بوده‌ایم و دائم بر سر خوان نعمت او نشسته‌ایم، باز در رمضان مهمان او هستیم. این مهمانی مضاعف و ویژه چه پیامی برای ما دارد و چه لطافتی را می‌خواهد در تصور ما از رمضان پدید آورد؟

ابتدا باید ببینیم ما از مهمانی چه می‌فهمیم. خصوصاً آنکه اگر مهمانی را در فرهنگ دینی خودمان ترجمه کنیم، چه ویژگی‌هایی را در آن می‌یابیم. حتی باید به دل‌های خود نگاه کنیم و ببینیم وقتی نام مهمانی را می‌شنویم یا به رابطهٔ میزبان و مهمان می‌اندیشیم، چه احساسی پیدا می‌کنیم. اینها همان‌چیزهایی است که پیامبر اسلام خواسته است ما از رمضان ادراک و احساس کنیم.

خواندن کتاب برای مهمانی خدا آماده شویم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران مطالعه پیرامون روزه‌داری و ماه رمضان پیشنهاد می‌کنیم.

بخش‌هایی از کتاب برای مهمانی خدا آماده شویم

«چه احساسی نسبت به رمضان داشته باشیم؟

خُب، رمضان که با این‌همه حُسن و زیبایی ما را مهمان خدا کرده است و خداوند متعال را میزبان ما قرار داده است؛ حالا چه احساسی نسبت به آن باید داشته باشیم؟ با چه دلی باید به سوی رمضان برویم؟ با توجه به آن‌همه وعده‌های خوب الهی، آیا تنها با شوق و شادی باید به سوی رمضان گام برداریم؟ یا خوف و هراس هم در این میانه جایی برای خود دارند؟

تردیدی نیست شوق لذتِ بار یافتن به چنین مهمانی کریمانه‌ای، اولین چیزی است که به‌خاطر خطور می‌کند. ولی همیشه اگر در کنار شوق، جایی برای خوف هم باشد، خوف خود را اول نشان می‌دهد و می‌گوید اول خیال خودت را از من راحت کن، بعد از آن به دنبال شوق خود شتاب کن. و خوب می‌دانید که از دلِ شوق، خوف برمی‌خیزد و به شوقِ اشتیاق است که باید از عوامل خوف ترسید و با آن عاقلانه برخورد کرد.

هیبت ماه رمضان

اگر حضور در محضر میزبان را در این ضیافت باور کرده باشیم و عظمت خدای رمضان را نیز دریافته باشیم، بی‌شک در کنار هوس ضیافت، هراس از بی‌ادبی نسبت به این بارگاه باشکوه هم به دلمان راه می‌یابد و حتی قبل از خیز برداشتن برای حضور در این بار عام، خوف ظهور آن‌همه عظمت در برابر وجود ناچیز ما، در جانمان جاری می‌شود.

مگر امام سجاد (ع) در مناجات خود هنگام وداع با ماه رمضان نمی‌فرمودند: «وَ [ما] أَهْیبَکَ فِی صُدُورِ الْمُؤْمِنِینَ؛ ای ماه رمضان، تو چقدر در قلب مؤمنان با هیبت بودی.»۲۰ این هیبت از کجاست؟ طبیعی است این هیبت یا ناشی از تقرّب به محضر ربوبی است، و یا نشأت گرفته از اهمیت رعایت آداب و به‌جا آوردن به‌جای اعمال مهم ماه رمضان است تا به ساحت مقدّس پروردگار یا به ساحت قدسی ضیافت کریمانه‌اش بی‌ادبی نشده باشد.

رسول خدا از سختی رعایت آداب رمضان می گویند

وقتی رسول خدا (ص) به جابر بن عبدالله دربارهٔ برکات ماه رمضان همراه با شروط و آداب آن می‌فرمایند: یا جَابِرُ هَذَا شَهْرُ رَمَضَان مَنْ صَامَ نَهَارَهُ وَ قَامَ وِرْداً مِنْ لَیلِهِ وَ عَفَّ بَطْنُهُ وَ فَرْجُهُ وَ کَفَّ لِسَانَهُ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ کَخُرُوجِهِ مِنَ الشَّهْر؛ ای جابر! این ماه رمضان است (که بر ما وارد شده). هر که روزهایش را روزه بدارد و ساعتی از شبش را به مناجات برخیزد و شکم و شهوت خود را از حرام حفظ کند و زبانش را (از زشتیها) باز دارد با خارج شدن از این ماه از گناهانش هم خارج (منفک) می‌شود.»۲۱

جابر از ثمرات و وعده‌های شیرین ماه رمضان خوشحال می‌شود و می‌گوید: «یا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَحْسَنَ هَذَا الْحَدِیثَ؛ یا رسول‌الله! چه کلام زیبایی فرمودی!» به بشارت‌های رمضان اشاره می‌کند. ولی رسول خدا (ص) می‌فرمایند: «یا جَابِرُ وَ مَا أَشَدَّ هَذِهِ الشُّرُوطَ؛ ای جابر چقدر این شروط سخت است.» در واقع به سختی‌های رعایت آداب رمضان تصریح می‌فرمایند و می‌خواهند توجه جابر را به حساسیت و اهمیت رمضان جلب کنند. واضح است که رسول خدا (ص) از پیروان خوب خود می‌خواهند که پیش از آنکه در لذت بردن از برکات رمضان غرق شوند، نگران دقت در رعایت آداب رمضان شوند.»

نظرات کاربران

pissenlit
۱۳۹۹/۰۲/۰۷

پناهیان و ما ادراک پناهیان 😍😁

م.دهقان
۱۳۹۹/۰۲/۰۷

خیلی خوب بود...میشه باهاش رمضان رو قشنگ تر و بهتر شروع کرد..کوتاه ولی موثر!

آسمان
۱۳۹۹/۰۲/۲۴

وقتی میخوایم یه بازی کامپیوتری کنیم اول میریم فوت و فنش رو خوب یاد میگیریم. چرا برای استفاده ی درست از ماه خدا این کار رو نکنیم؟😌

MAHDI
۱۳۹۹/۰۲/۰۷

کتاب خوبیه ولی کتاب شهرخدا به مراتب از این بهتره. این کتاب را باید در روزهای آخر ماه شعبان خوند.

🍃بانو🌼
۱۳۹۹/۰۲/۰۸

خوب و بدرد بخور صددرصد

حــق پرســت
۱۳۹۹/۰۲/۱۵

کتاب خوبی بود. این کتاب گستره نگاه محدود ما رو نسبت به ماه مبارک رمضان وسیع تر می کنه و سیطره تفکرات ما رو عمیق تر... در حقیقت باعث میشه عاشقانه تر و عارفانه تر به وادی رمضان قدم بذارید و

- بیشتر
FJ
۱۳۹۸/۰۳/۰۳

این کتاب عشقه ...

mahdiye
۱۳۹۹/۰۲/۱۰

بااین که یک سوم کتاب رو خوندم ولی تا اینجا عالیه💛 هیچ وقت به ماه رمضان اینطوری نگاه نکرده بودم واقعا ممنون 💝

Abbas
۱۳۹۹/۰۲/۲۵

عالی

Barzegar:)
۱۳۹۹/۰۴/۱۲

نکات خوبی رو در بر داشت.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴۲۷)
ای انسان! چه بخواهی و چه نخواهی، چه بیدار باشی و چه خواب، ماه رمضان، «ضیافت» من می‌آید و با برکت و رحمتِ خودش تو را فرا می‌گیرد و مجبور هستی در ضیافت و مهمانی من شرکت کنی. این اجبار تکوینی خدا، از شدت علاقه‌اش به مهمان کردن بندگانش است.
حــق پرســت
خدا به قدر کافی به ما آزادی و اختیار برای خوب شدن داده است و ما هم به اندازهٔ کافی خراب کرده‌ایم
mahdi_yar
انگیزهٔ میزبان برای دعوت و پذیرایی جز اکرام مهمان نخواهد بود
حــق پرســت
آدم در مهمانی هرچه هم به او خوش بگذرد نمی‌تواند هر رفتاری که دلش می‌خواهد انجام دهد
Zahra sadat
گویا این ماه مبارک خودبه‌خود یک حالت معنوی و حلاوت عبادی خاصی را به انسان عنایت می‌کند، که خیلی باید قدر آن را دانست.
آسمان
سلام بر تو ای ماهی که قبل از آمدنش دل‌ها او را طلب می‌کنند، و قبل از تمام شدنش بر او محزون می‌شوند.
حــق پرســت
گاهی در اوج محبت، اجبار زیباست.
حــق پرســت
انگار ما آدم‌ها بیرون از رمضان کم‌کم به بی‌خدایی و یا دوری از او عادت می‌کنیم، و یا لااقل دیگر به این‌همه نزدیکی به خدا احساس نیاز نمی‌کنیم. اما تا قدم در شهر خوب خدا می‌گذاریم، یادمان می‌آید که چقدر ما به این‌همه محبت او محتاج بوده‌ایم.
Niki
همه به هم نزدیک می‌شوند و مهمان با میزبان به هر فاصله‌ای که باشند احساس قرابت می‌کند. اساساً «مهمان»، خود عنوان مستقلی است که به هرکس داده شود محترم می‌شود
حــق پرســت
مبادا در این ماه مبارک رمضان جزء کسانی باشیم که از روزه چیزی جز گرسنگی عایدمان نشود؟
• Khavari •

حجم

۴۳٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۸۰ صفحه

حجم

۴۳٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۸۰ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
۶,۰۰۰
۴۰%
تومان