دانلود و خرید کتاب در محضر توپخانه؛ خودشهرنگاری در مطالعه فضاهای شهری محمد نظرپور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب در محضر توپخانه؛ خودشهرنگاری در مطالعه فضاهای شهری اثر محمد نظرپور

کتاب در محضر توپخانه؛ خودشهرنگاری در مطالعه فضاهای شهری

نویسنده:محمد نظرپور
انتشارات:نشر تيسا
امتیاز:
۴.۰از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب در محضر توپخانه؛ خودشهرنگاری در مطالعه فضاهای شهری

کتاب «در محضر توپخانه؛ خودشهرنگاری در مطالعه فضاهای شهری» نوشته محمد نظرپور، نگاهی انتقادی است به بخشی از جریان آکادمیک شهرسازی ایران و کوششی است تا آموزش شهرسازی را بیش از پیش به فهم و درک واقعیت شهری نزدیک کند و به ازخودبیگانگی طراح پایان دهد. کتاب از دو بخش تشکیل‌ شده‌ است. نویسنده در بخش اول به شرح «خودشهرنگاری» پرداخته‌ است. «خودشهرنگاری» نوعی روش تحقیق کیفی است که پژوهشگر و طراح شهر را در ارتباط بی‌واسطه با فضای شهری قرار می‌دهد و بهانه‌ای می‌شود که از آتلیه‌ها خارج و در شهر جاری شود. این روش ریشه‌های خود را مدیون انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی معاصر است. بخش دوم کتاب گزیده‌ای از تمرین خودشهرنگاری نویسنده در کنار میدان توپخانه است که در قالب پایان‌نامۀ تحصیلی‌ در دانشگاه تهران انجام شده است. تمرینی که در آن، نویسنده دریک ارتباط بی‌واسطه با میدان، سعی کرده است با لایه‌های پنهان زندگی شهری ارتباط برقرارکند.

نظرات کاربران

فائزه
۱۴۰۲/۱۲/۲۵

من کتاب رو دوست داشتم و از نویسنده، فکر و قلمش خوشم اومد. همین که برای کار پژوهشی رفته مسافرخانه‌ای مشرف به میدان توپخانه و احتمالا عکس روی جلد رو هم خودش گرفته، من رو سر ذوق آورد.

meh.kh
۱۴۰۱/۰۱/۱۶

به نظرم نویسنده کتاب بیشتر به دنبال منعکس کردن بخشی از نظریه های مردم نگاری و شهر نگاری نویسندگان این حوزه بوده با نیمچه نگاهی از سر تکلیف به میدان توپخونه که سعی زیاد و نه چندان موفق هم در

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
شهر هزاران دریچه است از ما، در ما و در برابر ما.
چڪاوڪ
«شهرکِشی» آتلیه‌ای درنهایت به «شهرکُشی» در محیط واقعی ختم می‌شود.
چڪاوڪ
ما با حبس خود در آتلیه‌ها، خود را از شهر محروم کرده‌ایم. دنیایی خودساخته در آتلیه‌ها که به خیال خودمان در آنجا کارخانۀ شهرسازی دایر کرده‌ایم.
گيس گلابَتون
مهم‌ترین دلیل ناتوانی شهرسازان ما، نداشتن درک و فهم واقعیت شهری است.
گيس گلابَتون
پرسه‌زن در پی یافتن نشانه‌ها و سرنخ‌هایی است، ازآنچه در میان هزارتوی زندگی شهری پنهان‌شده است تا آن را عیان کند. گم‌شدن در هزارتوی شهر که در آن هر عنصری به‌مثابۀ سرنخی برای پیداشدن مفید است. از آنچه در میان هزارتوی جمعیت، هزارتوی خاطرات و هزارتوی روابط شهری‌مان پنهان‌شده است. «گم‌شدگی‌پیداشدگی» به‌مثابۀ عمل پرسه‌زن آن‌گونه عمل می‌کند که در آن هرچه پرسه‌زن خود را در شهر گم می‌کند، هرچه فعال و خستگی‌ناپذیر و حریصانه فضا را طی می‌کند، خود را دگرگونه می‌یابد.
کاربر ۴۵۶۶۴۹۶

حجم

۵۳۵٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۲۸ صفحه

حجم

۵۳۵٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۲۸ صفحه

قیمت:
۴,۴۰۰
تومان