دانلود و خرید کتاب معیارهای انتخاب همسر (اشتباهات بزرگ در انتخاب همسر) ماهیار آذر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب معیارهای انتخاب همسر (اشتباهات بزرگ در انتخاب همسر) اثر ماهیار آذر

کتاب معیارهای انتخاب همسر (اشتباهات بزرگ در انتخاب همسر)

معرفی کتاب معیارهای انتخاب همسر (اشتباهات بزرگ در انتخاب همسر)

کتاب معیارهای انتخاب همسر (اشتباهات بزرگ در انتخاب همسر) نوشته و تحقیق ماهیار آذر و سیداصغر ساداتیان است و انتشارات ما و شما آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب معیارهای انتخاب همسر (اشتباهات بزرگ در انتخاب همسر)

معیارهای انتخاب همسر (اشتباهات بزرگ در انتخاب همسر) اثری از دکتر سیداصغر ساداتیان و ماهیار آذر است که براساس آخرین تحقیقاتی علمی ثابت‌شده به زبانی ساده و عملی، روش ارزیابی خود و دیگری و معیارهای انتخاب همسر مناسب و شرایط لازم برای تشکیل یک زندگی مشترک خوب را شرح داده‌ است.

برخی از مباحث کتاب از این قرارند: چگونه خود و دیگران را بشناسیم، عشق چیست و عاشق کیست، آمادگی و شرایط مناسب برای ازدواج، باورهای غلط در مورد تصمیم به ازدواج، انتخاب همسر به چه نکاتی توجه کنیم و در چه مواردی و با چه کسانی نباید ازدواج کرد.

برخی انتخاب همسر و ازدواج را به تقدیر و سرنوشت نسبت می‌دهند؛ آن را شبیه خریدن هندوانه می‌دانند که تا بازش نکنید متوجه نخواهید شد که چه خریده‌اید. اگر ما شانس را به عنوان سرنوشت محترم در نظر بگیریم دیگر اختیار، تلاش، کوشش، تفکر و در یک کلام هستی بی‌معنی خواهد بود. اما اگر شانس را به عنوان احتمال وقوع یک حادثه در نظر بگیریم آنگاه هر چیزی قابل پیش‌بینی خواهد بود.

در مورد همین مثال اگر ما بدانیم که هندوانه مورد نظر در چه شرایطی رشد یافته و از چه تخمی است و نظر دیگرانی که از آن محصول استفاده کرده‌اند را بپرسیم (همانند تحقیق در مورد وضعیت خانوادگی، سابقه فردی، محل کار، دوستان و ...) و با دقت کردن به هندوانه و توجه به رنگ و طرح پوست هندوانه (بررسی ظاهر، رفتار و افکار شخصی) می‌توانیم با ضریب اطمینان بیشتری هندوانه رسیده و مناسب‌تری انتخاب کنیم. فرق انسان‌های عاقل و توانمند با دیگران در این است که آن‌ها خود سرنوشت را می‌نویسند و می‌سازند ولی سرنوشت کار دیگران را («تقدیر ارباب مردان ترسو و بردۀ مردان شجاع است» بزرگمهر).

خواندن کتاب معیارهای انتخاب همسر (اشتباهات بزرگ در انتخاب همسر) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به کسانی که قصد ازدواج دارند پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب معیارهای انتخاب همسر (اشتباهات بزرگ در انتخاب همسر)

«عشق یکی از عوامل یا نیروهایی است که می‌تواند بر قوی‌ترین نیروی فطری انسان یعنی میل به زنده ماندن غلبه کند. حال ببینیم چرا چنین نیرو و گرایشی وجود دارد و آیا اصولاً جایگاهی در بدن ما دارد و اگر وجود دارد چرا؟ براساس نظریه هرم سلسله مراتب نیازهای انسانی مازلو (۱۹۴۳ میلادی)، انگیزه‌های رفتار آدمی نیازهای او در زمینه‌های مختلف است (نظیر خوردن غذا برای رفع گرسنگی و نیز لذت بردن) و با برآورده شدن نیازهای اولیه، قدم در مراحل بالاتری گذاشته تا اینکه بالاخره به بالاترین حدشکوفایی و کمال خود (self actul lization) برسد. یکی از این نیازها، احساس تعلق داشتن به گروه و جمع و ارتباط با دیگران و دیگری، عشق است به عبارت دیگر براساس این نظریه انسان به کمال واقعی نخواهد رسید مگر اینکه عاشق نیز باشد.

براساس گفته دکتر فروم (Erich fromm ۱۹۸۰-۱۹۰۰ میلادی) در کتاب معروفش به نام «هنر عاشقی» (The art of loving، ۱۹۵۴) عشق تنها پاسخ رضایت‌بخش و معقول به مسئله خلق و هستی انسان است. به نظر او بزرگترین مسئله انسان برخواسته از آگاهی او از وجود و هستی خود است. به عبارت دیگر ما تنها موجودی هستیم که به مفهوم زندگی و حیات و مرگ خود آگاه هستیم و در اینجا است که یک مسئله مهم خود را نشان می‌دهد: وجودی مستقل و جدا از کل و احساس تنهایی مرتبط با هستی (existential loneliness).

به اعتقاد دکتر فروم برای غلبه و به عبارت دقیق‌تر، رفع این حس تنهایی، در نهاد آدمی (مغز) انگیزه‌ای اولیه و قوی به همسان غریزه‌های اولیه همچون گرسنگی، تشنگی و ... ولی با ویژگی خاص خود شکل گرفته است و آن انگیزه یا گرایش، اتحاد و پیوستگی با خارج خود است. به نظر فروم انسان در طول تاریخ حیات خود، چهار راه و روش را برای رسیدن به اتحاد وحدت وجود و غلبه بر احساس تنهایی خود برگزیده است: خلسگی (از خود بیخود شدن)؛ همبستگی (تعلق به گروه)؛ فعالیت‌های خلاقانه و بالاخره عشق.

از خود بیخود شدن (argiastio states)

در این روش فرد با شرکت در آیین و مراسم خاص و در برخی از جوامع همراه با استفاده از مواد و داروهای روان‌گردان (نظیر ماری‌جوانا در اقوام سرخپوست، یا اکستاسی و دیگر مواد روان‌گردان در برخی از کنسرت‌های موسیقی و یا میهمانی‌های آنچنانی در برخی از کشورهای غربی) خود را فراموش کرده و به به حالت خلسگی و نئشگی رفته و خود را جزئی از جمع می‌پندارد و بدین ترتیب بر این حس تنهایی خود فائق می‌آید. اشکال چنین روش و راه‌حلی موقتی بودن آن، احساس گناه (در صورت تضاد با باورها) و عوارض و مشکلات جنسی خاص خود است.

همبستگی یا تعلق به گروه (Con formity)

در این حالت فرد با پیوستن و پیروی و تقلید از عادات، سنن، باورها و ارزشهای یک گروه از حس تنهایی رها می‌شود اما مشکل این روش این است که فرد بایستی خود واقعی خویش را کنار بگذارد و به عبارتی چیز دیگری از آنچه که خود واقعی‌اش هست وانمود نماید و لذا اگرچه چنین روشی می‌تواند همیشگی باشد و از تولد تا مرگ بکار گرفته شود ولی هنوز رضایت‌بخش و کامل نیست.

فعالیت‌های خلاقانه (Creative activities)

راه یا روش سوم برای دست‌یابی به یکپارچگی و وحدت با خارج خود درگیر کارهای خلاقانه شدن (بجز مسئولیت و وظیفه) است. در چنین حالتی فرد در واقع، غرق در کار خود می‌شود و نوعی احساس وحدت وجود (در واقع فراموشی تنهایی خود) و تا حدی حس خالق‌بودن پیدا می‌کند. اشکال چنین روشی این است که فرد برای حفظ چنین حسی بایستی بطور دائم مشغول و درگیر کارهای رضایت‌بخش و خلاقانه باشد و لازمه چنین چیزی جدایی از دیگران (معمولاً)، اختلال در مسئولیت‌ها، محدودیت‌ها و عادتی شدن است.

عشق (Love)

در این حالت فرد با دنیای خارج خود (معشوق) ارتباطی واقعی، احساسی و عمیق برقرار می‌کند و به یک وحدت وجود معنی‌داری می‌رسد. بدن از طریق بکارگیری سیستم پاداش (لذت بردن) این روش را همه جانبه تقویت می‌کند (به مطالب بعدی مراجعه کنید).»

مسائل و مشکلات زناشویی و راه‌کارها
سیداصغر ساداتیان
ازدواج ساختنی است نه شانسی (جلد اول): خطراتی که بر سر راه دوام ازدواج قرار دارد
علی اکبر حسن زاده
فوت و فن‌های نوازش (نوازش هنر عشق ورزیدن است)
علی شمیسا
آموزش جنسی برای زوج‌های جوان
چارلز ماهان
همسر من
عفت‌السادات مرقاتی خویی
ده قرار مهم برای زندگی مشترک
دیوید آرپ
مشاوره خصوصی با باربارا دی‌آنجلیس: عشقی پایدار، قبل، حین، و بعد از ازدواج، مشاوره ازدواج، مشاوره خانواده
باربارا دی‌آنجلیس
معجزه گفت‌وگو: راز دستیابی به زندگی مشترک عاشقانه و مستحکم
اکرم کرمی
ازدواج‌ها چرا موفق می‌شوند و چرا شکست می‌خورند
جان گاتمن
رازهای جادویی برای درک بهتر آقایان
محمد صادقی سیار
شناخت اختلالات شخصیتی قبل و بعد از ازدواج
براد جانسون
ازدواج عاقلانه
شمس‌الدین حسینی
توت فرنگی
مجتبی طالبی
ازدواج موفق
عباس رحیمی
۱۰۰۱ پرسش قبل از ازدواج
فرناز فرود
کلیدهای موفقیت در نامزدی، عقد و ازدواج
محمد صادقی سیار
محرمانه با همسران
اشرف السادات فتحی
سر دلبران
امیر حسین بانکی‌پورفرد
هفت اصل اخلاقی برای موفقیت در ازدواج
جان گاتمن

نظرات کاربران

آقای سبا
۱۳۹۸/۰۵/۱۰

کتاب بسیار قوی ایه. در واقع یه خودشناسی عمیقی رو ایجاد میکنه که آدم خودش رو بیشتر بشناسه و همینطور دیگران رو. بعد از خوندن این کتاب دیدتون در مورد دیگران عوض میشه و دید روانکاوانه ای پیدا میکنید. البته اوایل کتاب

- بیشتر
Nima
۱۳۹۹/۱۲/۱۸

کتاب پر از اطلاعات مفید در مورد شناخت خود و دیگران و مسائلیه که باید برای برقراری رابطه یا ازدواج بررسی بشه، داره. بسیار کاربردی و مهم و ضروری هستش. حتما پیشنهاد میکنم بخونید و داشته باشید و در مواقع

- بیشتر
kohan
۱۳۹۶/۰۹/۲۵

کتاب خوب وتاثیرگذاری بود یه سری نکات رو که نمیدونستم رو نشون داد در کل خیلی خوب بود

alireza453
۱۴۰۰/۰۴/۲۰

بسیار کتاب قدرتمند و با محتوای غنی هست. به صورت ریشه ای شروع میکنه و با دلایل علمی و مستند.

zara angel
۱۳۹۹/۰۹/۰۴

کتاب بسیار خوبیه اما از نظر ویراستاری مشکل داره؛ غلط املایی و نگارشی زیاد داره.

Mostafa
۱۴۰۰/۰۶/۲۹

کتاب بسیار خوبی است. به شکل ریشه‌ای به مسایل نگاه شده و نیاز به تعمق دارد. اشتباهات نگارشی و غلطهای املایی زیادی که توسط دیگر خوانندگان نیز ذکر شده ولی اصلاح نشده، نشان از ارزش قائل نبودن و بی احترامی

- بیشتر
علی اسدیان
۱۴۰۲/۰۷/۱۱

یک سری حرفای نصیحت وار بدون هیچ گونه سند و مدرک ارائه شده و وقتی کتاب رو میخونید انگار که مادربزرگتون داره نصیحتتون میکنه، برخلاف کتاب های مطرح ازدواج در سطح جهانی این کتاب مبتنی بر سلیقه و نظر شخصی

- بیشتر
greatruhi
۱۴۰۱/۰۶/۲۵

کتاب منظم و آگاهی بخش

Zohreh
۱۴۰۱/۰۳/۳۱

کتاب بسیار خوب و روانی بود که با اتکا به اهمیت خودشناسی در انتخاب همسر پیش رفته است. در هنگام مطالعه فصول ابتدایی در مورد مسایل اختلال‌های شخصیتی و ویژگی‌های فردی و ... احساس می‌کنید نیاز به بیان این همه

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۶۶)
یکی از مهمترین اشتباهاتی که افراد در انتخاب همسر می‌کنند این است که بدنبال بهترین فرد می‌گردند، حال آنکه بایستی بدنبال مناسب‌ترین فردی بود که با شخص سنخیت و تناسب دارد درست همانند قفل و کلید دو نفر بایستی با هم جفت و جور شوند تا درب خوشبختی زندگی اشتراکی‌شان باز شود. در غیر اینصورت حتی اگر کلید و قفل طلایی و بسیار گرانبها هم باشند، به کار هم نخواهند آمد.
hamid
بدلیل ویژگی روانی در زندگی اشتراکی افراد به زیبایی عادت می‌کنند ولی به نازیبایی تقریباً هرگز.
hamid
بسیاری از افراد در ذهن خود یک پیش فرض غلط دارند و آن این است که با انتخاب همسر مناسب و خوب خوشبختی‌شان در زندگی اشتراکی تضمین خواهد شد. در حالیکه غافل از این هستند که انتخاب درست به منزلۀ کاشتن نهال خوشبختی در یک زمین و خاک خوب و مناسب است و برای اینکه این نهال تنومند و بارور شود بایستی از آن مراقب و نگهداری کرد. در واقع، حتی بهترین زوجین اگر در حفظ و تقویت رابطه و زندگی زناشویی خود تلاش نکنند دیر یا زود نهال خوشبختی آنها پژمرده و خشک خواهد شد.
hamid
هر که دیگران را بشناسد عاقل است و هر کس خود را بشناسد عارف است.
امیرحسین
- شنونده خوبی هستند و به اصطلاح سنگ صبور همه هستند و یاس‌ها و ناراحتی‌های خود را مخفی نگه‌می‌دارند. - به سختی نه می‌گوید (به تعبیر خودشان نمی‌خواهند دل کسی را بشکنند) و به همین دلیل هم در عزا و هم در عروسی قربانی می‌شوند و اصلاً به این اصل مهم «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است». توجهی ندارند (عزیزم تو فردا امتحان داری بذار من ظرف‌ها رو بشورم تو برو درس بخون! ترانه: «تو بشین فوتبال‌رو نگاه کن من خودم تمومش می‌کنم!...» - همیشه سعی در جلب رضایت و خشنودی دیگران و دریافت تعریف و تمجید است (هر چند به ظاهر رفتار و واکنشی شکسته نفسانه دارند).
Hawra
فرد با حرمت نفس پایین در برابر انتقاد (خصوصاً از طرف فردی که جایگاهی در ذهن او دارد) بسیار شکننده است و مسائل غیر مرتبط به خود را شخصی می‌گیرد (مثلاً اگر فردی نسبت به شهر زادگاهش مطلب نادرست یا نامناسبی بزند انگار در مورد خود او گفته است). این افراد معمولاً بسیار مراقب و گوش به زنگ هستند و رفتار، گفتار و حرکات دیگران را به دقت به صورت موشکافی زیر نظر می‌گیرند.
pooneh
ازدواج با تغییرات شگفت‌انگیز همراه خواهد بود این تفکر که زمان حلال بسیاری از مشکلات زناشویی خواهد بود، کاملاً غلط است. اختلافات همچون زخم عفونی است که اگر بدرستی با آنها برخورد نشود با گذشت زمان بدتر شده و به گانگرن می‌انجامد. از طرف دیگر برخی تصور می‌کنند که ازدواج خودبخود باعث می‌شود تا فرد در زندگی مسئولیت‌پذیر، کوشا و فعال شود و بی‌تفاوتی، رخوت، عصبانیت و کارهای نامناسب را کنار بگذارد. در حالیکه درست بر عکس، ازدواج مشکلات چنین افرادی را بدتر می‌کند (با اشکال و ظواهر مختلف). ازدواج را می‌توان به بدنسازی تشبیه نمود که فقط برای افراد سالم و آماده استرس وارده می‌تواند سازنده و خوب باشد و در افراد بیمار مخرب و ویرانگر خواهد بود.
hamid
اکثر افراد با اندکی مطالعه و آگاهی، شرایط و توانایی تشکیل یک زندگی خوب و سعادتمند زناشویی را دارند ولی اشکال در این است که جفت و همراه مناسب خود را بدرستی انتخاب نکرده‌اند ) درست مثل اینکه دو انسان بالغ سوار بر قایق بخواهند در دو جهت مخالف پارو بزنند و یا با هم هماهنگی و تفاوهم نداشته باشند(
مهدی
اگرچه ازدواج و تشکیل خانواده بهترین و متعالی‌ترین شکل پیوند رابطه زن و مرد است و یکی از راههای رسیدن به خوشبختی، سعادت و کمال است اما این امر میسر نخواهد شد مگر اینکه دست به انتخابی درست زد. ازدواج غلط نه تنها به فرد بلکه به خانواده‌ها و جامعه صدمات بسیار سنگین و گاهی جبران ناپذیری می‌زند و این در حالی است که با اندکی صرف وقت و مطالعه و مسئولیت‌پذیری و واقعیت‌بینی می‌توان بیش از ۹۰ موارد انتخابهای غلطی را که غالباً به طلاق نیز منجر می‌شود، جلوگیری نمود.
آقای سبا
به کلامی دیگر، ارتباط جنسی از قبل ازدواج (حتی در دوران نامزدی که منع شرعی وجود ندارد) به دو دلیل توصیه نمی‌شود: (۱) بدلایل بسیار زیادی (نظیر مسائل خانوادگی و اجتماعی، احساس گناه، ترحم و ...) ممکن است تنها عامل اصلی ازدواج دو نفر شود (در حالیکه آن دو نفر اصلاً برای هم مناسب نیستند) و (۲) باعث اختلال در رشد و تکامل رابطه بین دو نفری که برای هم بسیار مناسب هستند، شود. زیرا همچنانکه در مبحث عشق ذکر شد، عشق واقعی و اصیل یک روند است که با کشش و اشتیاق شروع شده با صمیمیت و مهربانی برخواسته از شناخت و آگاهی از یکدیگر تقویت یافته و با تعهد و ارتباط جنسی (ازدواج) به اوج رسیده و تثبیت می‌یابد و ارتباط جنسی زود هنگام این روند را مختل می‌کند (درست مثل اینکه اول سقف یک خانه را بسازیم و سپس دیوارها و پایه‌های آن را) زیرا تحت تاثیر سیستم عاطفی اولیه (شهوت) معمولاً سیستم عاطفی ارزشی و معنی‌دار (صمیمیت و عشق) به کمال واقعی خود نمی‌رسد.
Nima

حجم

۷۵۱٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۲۷۶ صفحه

حجم

۷۵۱٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۲۷۶ صفحه

قیمت:
۶۷,۰۰۰
۳۳,۵۰۰
۵۰%
تومان