دانلود و خرید کتاب بنی هندل: تاکسی‌نگاری (مردم‌نگاری گفت‌وگوهای تاکسی) محسن حسام مظاهری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بنی هندل: تاکسی‌نگاری (مردم‌نگاری گفت‌وگوهای تاکسی) اثر محسن حسام مظاهری

کتاب بنی هندل: تاکسی‌نگاری (مردم‌نگاری گفت‌وگوهای تاکسی)

انتشارات:نشر آرما
امتیاز:
۳.۸از ۶ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب بنی هندل: تاکسی‌نگاری (مردم‌نگاری گفت‌وگوهای تاکسی)

«بنی هندل: تاکسی‌نگاری (مردم‌نگاری گفت‌وگوهای تاکسی)» نام کتابی از محسن‌حسام مظاهری است. این اثر دومین مجموعه از تاکسی‌نگاری‌های او است و اولین آن در بهمن ۱۳۹۱ منتشر‌شده‌است. روش وی در این پژوهش آنچنان که خودش در مقدمه کتاب نوشته‌است، ضبط مخفی گفت‌وگوهای مسافران و راننده‌ها در تاکسی با رعایت ضوابطی و سپس پیاده‌سازی فایل‌های صوتی و تدوین آن‌ها بوده‌است که در حیطه علوم اجتماعی از روش‌های کیفی و شاخه‌ای از روش‌های مردم‌نگاری است.

مهم‌ترین عاملی که گفت‌وگوهای تاکسی را اهمیت پژوهشی می‌بخشد، صراحت و صداقت طرف‌های گفت‌وگو در بیان نظرات‌شان است که خود نتیجه‌ی بیرون از کنترل و نظارت بودنِ محیط تاکسی است. در این کتاب، متن بیست تاکسی‌نگاری آمده‌است که یکی از آن‌ها در مشهد، یکی در اهواز، یکی در رشت، یکی در ساری، دو تا در اصفهان و مابقی در تهران رخ‌داده‌اند. ترتیب تاکسی‌نگاری‌ها براساس توالی زمانیشان است.

به‌جز اولی که مربوط به سال ۱۳۸۸ است، باقی آن‌ها در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ رخ داده‌اند. ویژگی مشترک اغلب تاکسی‌نگاری‌های این مجموعه، دونفره‌بودن گفت‌وگوهاست؛ دونفری که طبعاً یکی‌شان راننده است. تنوع مضمونی نیز در این گفتگوها رعایت شده‌است و طیف متنوعی از مسایل روزمره‌ی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه‌ی امروز ایران موضوع گفت‌وگوها بوده‌اند.

نظرات کاربران

سیّد جواد
۱۳۹۹/۰۹/۱۴

کتاب ۳۳۶ از کتابخانه همگانی، قبلا جلد اول کتاب ( مامور سیگاری خدا ) را در اپلیکیشن دیگری خریده و خوانده بودم. این جلد هم مانند قبلی جذاب و خواندنی است. مکالمات راننده تاکسی و مسافران همیشه جالب بوده و شنیدنی!!!!

عباس
۱۳۹۶/۰۸/۰۵

عالی بود

دایه مکفی
۱۳۹۹/۰۹/۲۷

بعنوان فردی علاقمند به موضوعهای علوم انسانی از جمله جامعه شناسی و البته فرد عامی در این حوزه، کتاب رو پسندیدم و تقاضا میکنم جلد اول کتاب رو هم به طاقچه اضافه کنید. دو نکته: - در دو جا شخصیت فاطمه

- بیشتر
Z Pourmandi
۱۴۰۲/۰۵/۲۸

کتاب، نقل ضبط شده‌ی چندین گفتگوی درون تاکسی است. از همان دست صحبت‌هایی که احتمالا اکثرمان توی تاکسی شنیده‌ایم و حتی شاید خودمان هم در آنها شرکت کرده باشیم.

أبوٰمُخلــــِـــٰـــصْ
۱۳۹۸/۱۰/۰۳

روز هجران و شب فرقت یار آخر شد زدم این فال و گذشت اختر و کار آخر شد آن همه ناز و تنعم که خزان می‌فرمود عاقبت در قدم باد بهار آخر شد شکر ایزد که به اقبال کله گوشه گل نخوت باد دی و

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۷)
یه مشکل دیگه هم تو آموزش پرورش ما هست. حالا من نمی‌دونم، ما که اینا رو متوجهیم، یعنی اون بالایی‌ها متوجه نیستن؟ به نظر من معلم پیش‌دبستانی باید بالاترین مدرک تحصیلی رو داشته باشه. معلم اول ابتدایی باید دکترا داشته باشه. باید نخبه‌ها رو ببرن اون‌جا. چرا؟ چون اون استعداد و اون زمینه‌ی یادگیری و اون خلاقیت و اون ذهن پاکی که بچه داره، اصل کاریه. عین ساختمون که می‌خای درست بکنی، اگه زیربناش محکم باشه، رو سرش هرچی طبقه هم بسازی جواب می‌ده. ولی پی ساختمون اگه به درد نخوره، فرو می‌ریزه.
دایه مکفی
مردم فلج شدن آقا. اعتقادات داره ضعیف می‌شه. شما با اسم دین و خدا و پیغمبر اومدین حکومت می‌کنین. خب بیاین راه و روش اسلامو پیاده کنین. نمی‌شه که دم از اسلام بزنی، بعد از یه جای دیگه. مردم دارن می‌بینن.
ahmadi
من: پس کاش گردا رو می‌گرفتن، باش مُهر تربت درست می‌کردن. راننده: نه دیگه. مُهر تربتو سفارش دادن، قراره‌س چین برامون بزنه. تسبیح ذکرشمارم که درست کردن برامون. ما یه دفه میدون انقلاب وایساده بودیم. یه چینی اومد، همکارم گفت اینو ببرش سینه کوه صفه. گفتم والا من می‌ترسم ببرمش. گفت طوری‌که نیس. گفتم این اِگه افتادو شیکِس، من چه خاکی به سرم بوکونم؟
ahmadi
راننده: ببین باید تک به تک درست بشیم. من باید قانع باشم، وجدانی حرف بزنم، وجدانی کار کنم، وجدانی عمل کنم. همینم منتقل کنم به بچه‌ی خودم. فردا اونم تو جامعه همین‌جوری پیش بره. آسون خودمو نفروشم. چون الان ایرانیا هرکدوم قیمتی دارن. یکی صدهزارتومن خودشو می‌فروشه، یکی سه‌هزار میلیارد. ولی قیمت آدم خیلی بالاتر ازین حرفاس. به هر قیمتی آدم خودشو نفروشه درست می‌شه.
ahmadi
ببین آقا! ما تا خودمون درست نشیما هیچی نمی‌شه. خودمون درست بشیم، نه جنگ می‌شه، نه تحریم می‌شیم، نه استعمار می‌شیم، هیچی. ولی بعید می‌دونم. من ـ جسارت نشه ها! ـ خودمو می‌گم، بعید می‌دونم درست شیم ما.
ahmadi
تاکسی سوارشدن و در تاکسی با دیگران وارد بحث شدن یا بحث دیگران را دنبال‌کردن، برای من، حکم یک روش تحقیق را دارد؛ یک نبض‌سنج برای شهری که در آن زندگی می‌کنیم؛ یک پل برای راه‌یافتن به ذهن و فکر و دل شهروندان.
محسن
شیرازیای قدیم یه رسمی داشتن، وقتی بچه‌شون به دنیا میومد شراب دفن می‌کردن. حالا همون شرابو ببین ترکیه به چه قیمتی می‌دن.
Parvane

حجم

۱۱۴٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۸۴ صفحه

حجم

۱۱۴٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۸۴ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان