دانلود و خرید کتاب خاطرات جواد مقصودی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب خاطرات جواد مقصودی اثر فاطمه نظری کهره

کتاب خاطرات جواد مقصودی

معرفی کتاب خاطرات جواد مقصودی

کتاب «خاطرات جواد مقصودی» نوشتۀ فاطمه نظری کهره است و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب خاطرات جواد مقصودی

یکی از منابع و مآخذ مورداستفاده در تدوین تاریخ، خاطرات اشخاص است. هر شخصی دارای تجربهٔ فردی است که می‌تواند آن را در قالب خاطره روایت کند و به نوشتار درآورد. خاطره، وقایع گذشته است که شخص آن را دیده یا شنیده و بخشی از محفوظات ذهن است که چون از برجستگی و ویژگی خاصی برخوردار بوده، شایستگی ثبت و ماندگاری در ذهن را یافته است.

خاطره، حوادث، رویدادها و حتی سیر عادی زندگی روزمره است که باگذشت زمان، در قسمتی از ذهن جای گرفته و ماندگار شده است و بنا به نیاز شخص، قابل‌یادآوری است. با وجود گذشت زمانِ طولانی از تاریخ وقایع، بخشی از وقایع که نقش مهمی در زندگی افراد داشته‌اند همواره در ذهن زنده‌اند؛ گرچه شرح دقیق و کامل آن و میزان یادآوری و ذکر جزئیات در افراد مختلف متفاوت است. باید توجه داشت که به خاطرات باید با دیدهٔ احتیاط نگاه کرد و اصول و معیارهای نقد تاریخی را در استفاده از آنها به کاربست تا از قابل‌اعتماد بودن آن مطمئن شد.

امروزه تاریخ شفاهی یکی از مهم‌ترین شیوه‌های تاریخ‌نگاری در ایران و جهان است که موردتوجه مورخان و محققان قرار دارد. مرکز اسناد انقلاب اسلامی باتوجه‌به ضرورت ثبت خاطرات شخصیت‌های دخیل در وقایع انقلاب سلامی زندگی‌نامه و خاطرات افراد مهم و تأثیرگذار را تهیه و تدوین کرده است. این کتاب مربوط به خاطرات جواد مقصودی است. او به دلیل عضویتش در هیئت‌های مؤتلفۀ اسلامی و حضور در بسیاری از اتفاقات از نخستین سال‌های انقلاب تا پس از پیروزی، ناگفته‌های بسیاری را در اختیار محققان تاریخ انقلاب قرار می‌دهد.

کتاب خاطرات جواد مقصودی در ۸ فصل تنظیم شده است. فصل اول آن به خاطرات راوی از دوران کودکی، تحصیلات، مهاجرت به تهران و همچنین معرفی خانواده وی می‌پردازد. دومین فصل آغاز فعالیت‌های سیاسی جواد مقصودی و ارتباط وی با جمعیت فدائیان اسلام را در برمی‌گیرد. خوانندگان در فصل سوم از طریق راوی با "گروه شیعیان" و مواضع آن در برابر جریان‌های سیاسی کشور آشنا می‌شوند. در فصل چهارم، خاطرات جواد مقصودی از دوران شروع نهضت امام خمینی در سال‌های نخستین دهه 40 به نگارش درآمده است. در فصل پنجم تبعید امام خمینی به ترکیه، عزیمت آیت‌الله بهشتی به هامبورگ، سفر به نجف و دیدار با امام خمینی و همچنین دستگیری و انتقال وی به قزل‌قلعه در سال ۱۳۴۶ و جشن‌های ۲۵۰۰ساله موردبحث قرار گرفته است. فصل ششم به رخدادهای آخرین سال‌های حکومت پهلوی و اوج‌گیری انقلاب اسلامی اشاره دارد. فصل هفتم به وقایع نخستین سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد و آخرین فصل به مشاغل و مناصب جواد مقصودی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص دارد.

خواندن کتاب خاطرات جواد مقصودی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران زندگی‌نامه و علاقه‌مندان به کتاب‌های خاطرات پیشنهاد می‌کنیم.



نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۸٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۳۱۶ صفحه

حجم

۱۸٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۳۱۶ صفحه

قیمت:
۷۴,۰۰۰
تومان