دانلود و خرید کتاب گندم خورشید محمد فاطمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب گندم خورشید اثر محمد فاطمی

کتاب گندم خورشید

نویسنده:محمد فاطمی
انتشارات:نشر تیرگان
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب گندم خورشید

کتاب الکترونیکی گندم خورشید نوشتۀ محمد فاطمی است و نشر تیرگان آن را معرفی کرده است. کتاب گندم خورشید، به معرفی روستای زردان از توابع شهرستان زیرکوه استان خراسان جنوبی پرداخته است.

درباره کتاب گندم خورشید

کتاب گندم خورشید از نشر تیرگان حاصل پژوهشی است که در سال‌های متمادی و متوالی صورت گرفته است و بر آن است تا با بهره‌‌گیری از عناصر فرهنگی و عوامانه مردم روستای زردان از توابع شهرستان زیرکوه استان خراسان جنوبی به تبیین، تحلیل و بررسی آداب‌ورسوم، وجوه تسمیه روستای زردان، زردان در گذر زمان، البسه و اطعمه، دامداری و کشاورزی و دیگر پیشه‌‌ها، وضعیت مراکز آموزشی، مشاهیر و چهره‌‌های ماندگار، حیات‌وحش، مناسبت‌های مذهبی و شادی، وضعیت جوی و آب‌وهوایی، جایگاه مردم زردان در دفاع مقدس، امکانات و حوادث و وقایع اتفاقیه و مواردی ازاین‌قبیل بپردازد.

خواندن کتاب گندم خورشید را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب برای دوستداران مباحث تاریخ و بوم‌شناسی ابران مناسب است.

بخشی از کتاب گندم خورشید

«هر مکانی دلیلی برای نام‌گذاری دارد از همـین رو در ایـن مـدخل بـه بررسی وجوه تسمیه و دلایل نام‌گذاری روستای زردان می‌پردازیم. در بین اهالی و دانش قدمایی آنها سه دلیل موجود است. نخسـت اینکـه زردان اسم عام و اسم شخص است و آنرا مربوط بـه یکـی از بزرگـان و فرماندهان زرتشتی می‌دانند. در کتاب برهان قاطع در مـورد اسـم علـم زردان این‌طور آمده است که «بر وزن مردان یکى از اکابر مجوس اسـت و اهل او را زردانیه گویند» دلیل این وجه را وجود قبرهـایی بـزرگ دانسـته کـه در بـین اهـالی موسوم به «گبر» است. طبـق بـاور آنهـا، زرتشـتیان قبرهـایی بـزرگ داشته‌اند همان‌طور که این قبرها در اطراف روستا به‌وفور پیدا می‌شده است و اکنون بسیاري از آنها به دست عوامل انسانی مخروب گشـته و بر روي آنها ساخت‌وساز صورت‌گرفته اسـت. (نیـز رك مصـاحبه بـا غلامرضا رضایی ۷۰ ساله و احمد فاطمی ۶۴ ساله) دلیل دوم این است که کلمـه زردان از سـتاك زر بعـلاوه دان مشـتق شده است و زر یعنی طـلا و پسـوند دان بـه معنـی دارنـدگی و مکـان می‌باشد، از این رو، زردان یعنی مکانی که دارای طلا است یا به عبـارت بهتر زرخیز است که از روی این وجه این‌طور استنباط می‌شود کـه ایـن مکان مردمانی ثروتمند داشته اسـت . اگـر زردان را بـه دلیـل مردمـان ثروتمند بخواهیم بررسی کنیم باید وجـود قبرهـاي بـزرگ را دلیـل بـر ثروتمندي آنها دانست از این جهـت کـه فـرد وقتـی می‌مرده تمـام جواهرات، زیورآلات و مسکوکات او را به همراهش دفن می‌نمودند کـه نمونه آن را می‌توان قبرهایی دانست که به دلیل نـبش قبرهـا و یـافتن غنایم در قلعه کوه زردان بـه دسـت مخربـانی مخـروب گردیـده اسـت. که در مورد آن روایت کرده‌اند. همین‌طور وجود آبادیی به نام «مَنَک» که جایگاهی بـوده اسـت کـه بزرگـان و اعیـان زردان در آنجـا زنـدگی می‌کرده‌اند...»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۷٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۴۷۳ صفحه

حجم

۱۷٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۴۷۳ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان