دانلود و خرید کتاب بنی صدر از ظهور تا سقوط فاطمه نظری کهره
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بنی صدر از ظهور تا سقوط اثر فاطمه نظری کهره

کتاب بنی صدر از ظهور تا سقوط

معرفی کتاب بنی صدر از ظهور تا سقوط

کتاب الکترونیکی «بنی صدر از ظهور تا سقوط» نوشتهٔ فاطمه نظری کهره در انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده است.

درباره کتاب بنی صدر از ظهور تا سقوط

اثر حاضر در ۲ بخش به زندگی و عملکرد بنی‌صدر، اولین رئیس‌جمهور ایران پرداخته است: بخش اول به زندگی و فعالیت‌های وی در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد و شامل ۳ فصل است: در فصل اول، به خانواده، دوران کودکی و نوجوانی، تحصیلات، ازدواج، فعالیت بنی‌صدر در مؤسسهٔ تحقیقات اجتماعی و سفر وی به اسرائیل پرداخته شده‌است. فصل دوم، فعالیت‌های سیاسی بنی‌صدر در دوران قبل از انقلاب اسلامی را در ایران و سپس فرانسه بررسی کرده‌است. فصل سوم نیز با‌توجه‌به اینکه بنی‌صدر در این دوران به تألیف کتب و مقالات متعددی در حوزهٔ مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پرداخته به بررسی دیدگاه‌های وی در این حوزه‌ها اختصاص دارد.

بخش دوم کتاب بنی صدر از ظهور تا سقوط که به دوران پس از انقلاب اسلامی مربوط می‌شود، در ۵ فصل تنظیم شده‌است: فصل اول با‌توجه‌به اهمیت نخستین فعالیت‌های بنی‌صدر پس از ورود به ایران که منجر به شکل‌گیری چهره‌ای انقلابی از او نزد نیروهای انقلاب شد، به این مسئله اختصاص یافته است. فصل دوم، دوران پرفراز و نشیب ریاست‌جمهوری بنی‌صدر را مورد بررسی قرار داده‌است و چگونگی انتخاب و مهم‌ترین وقایع دوران ریاست‌ جمهوری و عملکرد وی در این برهه را تشریح کرده‌است. فصل سوم نیز با توجه به مسئلهٔ جنگ در این دوره از تاریخ کشور، به بررسی عملکرد بنی‌صدر در این حوزه پرداخته‌است. در فصل چهارم با بررسی تعامل بنی‌صدر با نیروهای انقلابی و وقایع بعدی که به سقوط او از قدرت منجر شد، ریشه‌یابی شده‌است. در فصل پنجم که فصل پایانی است، به چگونگی استیضاح، طرح عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر در مجلس، فرار اولین رئیس‌جمهور ایران به خارج از کشور و پیامدهای آن پرداخته شده‌است.

خواندن کتاب بنی صدر از ظهور تا سقوط را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران مطالعهٔ تاریخ سیاسی معاصر ایران پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب بنی صدر از ظهور تا سقوط

«بنی‌صدر تحصیلات ابتدایی خود را از همدان آغاز کرد. کلاس اول ابتدایی را در مدرسهٔ «نصرت» که آقای نصری مدیرش بود، تحصیل کرد و معلمی داشت که معروف به «لامیزی» بود که البته چون یک دستش چلاق بود، بچه‌ها این اسم را بر او گذاشته بودند. این معلم هر روز نصف دانش‌آموزان را چه نمرهٔ بیست می‌گرفتند و چه صفر، کتک می‌زد. کلاس دوم دبستان برای اینکه به مدرسه نرود، تریاک خورد تا به بهانهٔ ناخوشی به مدرسه نرود. بالاخره حاضر نشد به آن مدرسه برود تا اینکه مدرسه‌اش را عوض کردند و به مدرسه‌ای رفت که آنجا شهریه می‌گرفتند و دو سال در آن مدرسه درس خواند. در سال ۱۳۲۵ بیمار شد و پس از بهبودی به تهران آمد و در کلاس ششم در دبستان دُری موفق شد به‌عنوان شاگرد اول فارغ‌التحصیل شود. کلاس هفتم را در دبیرستان پهلوی همدان و کلاس هشتم و نهم را در دبیرستان زنگنهٔ همدان گذراند. سپس برای معالجه به تهران آمد و کلاس دهم و نیمی از کلاس یازدهم را هم در دبیرستان علمیهٔ تهران گذراند و پس از معالجه توسط دکتر شهردار، تحصیلات متوسطه را در دبیرستان علمیهٔ تهران به پایان رساند. در سال ۱۳۳۴ پس از پایان تحصیلات دبیرستان، بنی‌صدر به‌علت ضعف در زبان انگلیسی، در این درس نمرهٔ صفر گرفت و مجبور شد به دانشکدهٔ الهیات که در آن زمان به دانشکدهٔ معقول و منقول معروف بود، برود و در آنجا تحصیل کند. وی در این‌باره می‌گوید: «... برای کنکور دانشگاه آمادگی حاصل نکرده‌بودم. کنکور، سه مادهٔ امتحانی داشت: فارسی، عربی و انگلیسی. زبان انگلیسی من بسیار بد بود؛ به خاطر روحیهٔ سخت ضد انگلیسی در خانه. خلاصه آن زبان را یاد نگرفته بودم و آن‌هم بر می‌گردد به چنین روحیه‌ای. وقتی از چیزی زده می‌شدم، دیگر به آن رغبت پیدا نمی‌کردم. البته بعدها این روحیه را تصحیح کردم. زبان انگلیسی، ربطی به مردم انگلیس ندارد و مردم انگلیس هم ربطی به سیاستِ حکومتِ انگلیس در ایران نداشت. ولی در آن محیط سخت ضد انگلیسی یادگرفتن زبان انگلیسی به اصطلاح این‌طور در ذهن بود که مثل اینکه شما دارید نوکری ارباب را می‌کنی... محیط خانهٔ ما، سخت ضد انگلیسی بود...»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۴۵۲ صفحه

حجم

۲٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۴۵۲ صفحه

قیمت:
۹۹,۰۰۰
تومان