دانلود و خرید کتاب زن، ازدواج و خانواده در ایران باستان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زن، ازدواج و خانواده در ایران باستان اثر حسین علی جعفری

کتاب زن، ازدواج و خانواده در ایران باستان

معرفی کتاب زن، ازدواج و خانواده در ایران باستان

کتاب الکترونیکی «زن، ازدواج و خانواده در ایران باستان» نوشتهٔ حسین علی جعفری و حانیه اسدکی در انتشارات حکمت و عرفان چاپ شده است. این اثر به بررسی زندگی و نقش زنان در دین اسلام، دین زرتشت و دوران معاصر و دوران باستانی ایران می‌پردازد. این کتاب به انضمام ترجمهٔ پژوهش قانون ازدواج و طلاق در ایران پیش از اسلام و وضعیت حقوقی زن در دوران ساسانی از کاتارزینا ماکسیمیک آورده شده است.

درباره کتاب زن، ازدواج و خانواده در ایران باستان

کتاب زن، ازدواج و خانواده در ایران باستان به تشریح و بررسی جایگاه و نقش زن، نظام ازدواج و ساختار خانواده در دوره‌های مختلف تاریخی ایران می‌پردازد. نویسندگان با استفاده از منابع تاریخی، اسناد و متون باستانی، تلاش کرده‌اند تا تصویری روشن از زندگی زنان و نحوهٔ تعاملات خانوادگی در طول تاریخ ایران ارائه دهند.

در این کتاب موضوعاتی چون نقش اجتماعی و اقتصادی زنان، قوانین و آداب و رسوم ازدواج، وظایف و حقوق خانواده و تأثیرات فرهنگی و مذهبی بر این نهادها مطرح می‌شود. نویسندگان با بررسی متون مختلف علاوه‌بر ایران باستان، نقش زن را در دورهٔ معاصر و همچنین در ادیان گوناگون از جمله دین زرتشت بررسی می‌کنند. همچنین کتاب، نقش زن را در دوران جمهوری اسلامی ایران توصیف می‌کند و نظرات آیت‌اللّه خامنه‌ای را نیز در این خصوص شرح می‌دهد.

کتاب زن، ازدواج و خانواده در ایران باستان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

کتاب زن، ازدواج و خانواده در ایران باستان می‌تواند برای علاقه‌مندان به تاریخ ایران، مطالعات زنان و پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی مناسب باشد.

بخشی از کتاب زن، ازدواج و خانواده در ایران باستان

«در دین زردشت، در انتخاب همسر آزادی بود. این امر از سخنان اَشو زردشت درگات‌ها کاملاً روشن است. از سوی دیگر، دانشمندان و جامعه‌شناسان زمان ساسانیان اندیشیده‌اند که در عین حفظ آزادی گزینش، باید جوانان را متوجه کرد که پیوند همسری بین یک دختر و پسر، نزدیکیِ بیش‌تر بین خانواده‌های عروس و داماد هم هست. بنابراین برای بقای خانواده و برای این‌که همسری بین دختر و پسر از دو خانواده مختلف، شکافی در رابطه جوانان و پدران و مادرانشان ایجاد نکند، در پیوکانی‌هایی که با اجازه پدر و مادر انجام می‌شد، امتیاز بیش‌تری به فرزندان می‌دادند. به نظر جوان ایرانی، یک همسر دلخواه، زنی است که باید از تعلیم و تربیتی خوب و شایسته و به زبان اوستایی هَش-هَم‌شاستَه برخوردار باشد. چنانچه گفته شده: «ما زن پارسا و یکدل و یک زبان و یک رو را که از حیث تعلیم و تربیت بسیار نیکویش درخور احترام باشد، فرمانبردار شوهرش باشد، عفت و عصمت داشته باشد، بزرگ و گرامی می‌داریم». در کتاب اوستا می‌گوید که: «روح چنین زنی مجذوب پرهیزگاری و پارسایی خواهد بود و کردارهایش به‌سوی پرهیزگاری و پارسایی ره‌نمونش خواهد شد.» و خصائل او چه باید باشد؟ باید بتواند شوهرش را یاری دهد. مینوی خرد به ایرانیان اندرز می‌دهد: «زنی را به همسری برگزینید که استعدادهای شایسته دارد، زیرا که چنین زنی برکت و رحمت است. و نزد همه گرامی و ارجمند است.» درباره آزادی خودِ دختر در انتخاب شوهر نیز بحث‌های بسیاری صورت گرفته است. کریستینسن، در کتاب شاهنشاهی ساسانی، عقیده دارد که: دختر در انتخاب مرد دلخواهش هیچ آزادی ندارد و اما نظر منانت، آنجا که اظهار می‌دارد: «دختر ایرانی به‌ندرت در این زمینه به تنهایی تصمیم می‌گیرد» به واقعیت نزدیک‌تر است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۶۰٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۳

تعداد صفحه‌ها

۱۳۹ صفحه

حجم

۳۶۰٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۳

تعداد صفحه‌ها

۱۳۹ صفحه

قیمت:
۳۸,۰۰۰
تومان