دانلود و خرید کتاب پساسیاست؛ نظریه و روش محمدرضا تاجیک
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب پساسیاست؛ نظریه و روش اثر محمدرضا تاجیک

کتاب پساسیاست؛ نظریه و روش

انتشارات:نشر نی
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب پساسیاست؛ نظریه و روش

کتاب پساسیاست؛ نظریه و روش نوشتهٔ محمدرضا تاجیک است و نشر نی آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب پساسیاست؛ نظریه و روش

در زمانه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم دانش سیاسی در معرض بحران‌های شالوده‌شکن فراوان قرار گرفته است. زیرا، از یک سو، دوران نظریه‌ها و گفتمان‌های سیاسی‌ای که تأکید خود را صرفاً بر «صاحبان ابزارهای تولید» و «شیوه‌های تولید» استوار کرده و روابط قدرت را حافظ منافع آنان می‌دانند، گذشته است و اکنون به روزگاری رسیده‌ایم که در آن «شیوه‌های عرضه» بر شیوه‌های تولید ارجحیت یافته‌اند، و به این ترتیب، چنگ‌اندازی به «دارایی گفتمانی» یا «ثروت‌های مفهومی» جایگزین توجه به ثروت‌های مادی یا حکومتی محض شده‌اند، و از سوی دیگر، «اغلب افراد میل رسیدن به یک نظام متحدِ دانش و نظریه واحد در علوم اجتماعی را منتفی دانسته‌اند و تلاش مدرنیستی برای حفظ محتوا و روش تولید دانش به سود کوششی پسامدرن برای یافتن راه‌های کسب دانش که این‌جا و آن‌جا به کار آیند، کنار گذاشته شده است».

به‌رغم هجمهٔ شالوده‌شکنانهٔ روش‌شناختی، و به‌رغم این واقعیت که سیاست در زمانهٔ ما به‌طور شتابانی خود را از حصارهای امور کلی و انتزاعی رهانیده و به تدقیق و تفهیم امور جزئی، سوژه‌های عینی (انضمامی) و تجربه‌های جهان روزمرهٔ تکه‌تکه شده، یا زیست‌جهان‌های متکثر و تجربه‌های زیستهٔ زنده، تمایل نشان می‌دهد و همره و همراه با این «تمایل»، نوعی «بی‌تمایلی» یا «عدم‌تمایل» به فرانظریه‌ها و فراروش‌ها و فرروایت‌ها نیز، با این نوع سیاست قرین و عجین است، انسانِ عصرِ ما، کماکان با این پرسش‌های اندیشه‌ساز/سوز مواجه است که: شأن و منزلت مدعیات نظری و روشی علمی در عرصهٔ سیاست چیست؟ آیا این مدعیات می‌توانند پشتوانهٔ مستحکمی برای نظریه و روش‌های علمی در همهٔ ادوار و در بسترهای بسیار متفاوت زبان‌ها، فرهنگ‌ها، و جامعه‌ها باشند؟ آیا علم از استعداد خلق و آفرینش یک فرانظریه و فراروش در حوزهٔ مطالعاتی سیاست برخوردار است؟ آیا علم، مانند فلسفه، فقط «گفتمانی» در بین سایر گفتمان‌ها، و بازی زبانی‌ای با اصطلاحات و استعارات مطلوب خود، اما فاقد هرگونه اولویتی از نظر دقت یا حقیقت شناخت‌شناسانه است؟ آیا اختلاف سلیقه‌های روش‌شناختی و فکری، نقطهٔ اشتراک اصلی دانشوران سیاسی را که همانا فهم و درک این نکته است که «دنیای سیاست» چگونه است و چگونه عمل می‌کند، محو می‌کند؟

کتاب پساسیاست؛ نظریه و روش به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.

فصل‌های این کتاب از این قرار است:

پساسیاست؛ پسانظریه و پساروش

پسارفتارگرایی؛ نظریه و روش

پساساخت‌گرایی؛ نظریه و روش

پسامدرنیسم؛ نظریه و روش

پسامارکسیسم؛ نظریه و روش

مطالعاتِ فرهنگی؛ نظریه و روش

نشانه‌شناسی؛ نظریه و روش

گفتمان؛ نظریه و روش

خواندن کتاب پساسیاست؛ نظریه و روش را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران فلسفه، فلسفه سیاسی، جامعه‌شناسی، نشانه‌شناسی و علوم سیاسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب پساسیاست؛ نظریه و روش

«آیا می‌توان میان «سیاست» و «گفتمان» نوعی رابطهٔ هم‌نشینی و جانشینی تعریف نمود؟ آیا می‌توان سیاستی گفتمانی داشت و یا بر قامتِ سیاست جامه‌ای از جنس گفتمان طراحی کرد؟ آیا می‌توان در میانه و وقفهٔ میان «گفتمان» و «پادگفتمان»، «متن» و «ضدمتن»، «قدرت» و «مقاومت»، «متن» و «چارچوب»، «گفتار» و «زبان»، «دال» و «مدلول»، به سیاست اندیشید؟ آیا می‌توان سیاست و روابط پیچیدهٔ سیاسی را در متنیت متن به تحلیل کشید؟ آیا گفتمان عین سیاست و قدرت است یا روشی برای فهم سیاست و مقولات سیاسی؟ آیا ما «سیاستِ گفتمانی» داریم یا «گفتمانِ سیاسی» و یا هر دو؟ آیا اساساً آدمی امکان دست‌یابی به اصول سامان‌دهندهٔ تخیلاتِ خود دربارهٔ واقعیت‌های سیاسی و یافتن پاسخی مناسب برای چگونگی معنادار شدن جهان را دارد؟

بی‌تردید، پرسش‌های فوق به‌رغم صورتِ شاداب و نوین خود، خبر از دغدغه‌ای کهن در میان اندیشمندان می‌دهند. در تلاش برای رهایی از این دل‌مشغولی، انسانِ شناسنده به‌زودی دریافت که «زبان به همان اندازه که منحصربه‌فرد است، فراگیر و تأثیرگذار هم هست. به‌ندرت جنبه‌ای از زندگی را می‌توان یافت که زبان در آن نقشی ایفا نکند. ما عمدتاً به‌واسطهٔ زبان ارتباط برقرار می‌کنیم، به کمک زبان، تفکر و استدلال می‌نماییم و با بیانی خلاق، زبان را بر تن تخیل خود می‌پوشانیم. ساعات خواب ما نیز به اندازهٔ ساعات بیداری‌مان تحتِ تأثیر زبان است ــ حتی رؤیاهای ما نیز توسط زبان منتقل می‌شوند.» »

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۷۴٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۹۶ صفحه

حجم

۳۷۴٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۹۶ صفحه

قیمت:
۹۱,۰۰۰
۷۲,۸۰۰
۲۰%
تومان