دانلود و خرید کتاب شش الگوی تفکر درباره اطلاعات ادوارد دوبونو ترجمه مرجان مهدی پور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شش الگوی تفکر درباره اطلاعات اثر ادوارد دوبونو

کتاب شش الگوی تفکر درباره اطلاعات

معرفی کتاب شش الگوی تفکر درباره اطلاعات

کتاب شش الگوی تفکر درباره اطلاعات نوشتهٔ ادوارد دوبونو و ترجمهٔ مرجان مهدی پور است و نشر قطره آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب شش الگوی تفکر درباره اطلاعات

بزرگ‌ترین آفت خوب فکر کردن، سردرگمی است. هرچه ذهن فعال‌تر باشد، احتمال آنکه سردرگم شود بیشتر است. هدف تفکر درست، رسیدن به وضوح است، اما اگر وضوح به بهای از دست دادن وسعت نظر حاصل شود، ارزشی ندارد. اینکه ما دربارهٔ بخش بسیار کوچکی از یک موقعیت، بینش بسیار روشنی داشته باشیم، نه‌تنها خوب نیست، بلکه می‌تواند خطرناک باشد. لازم است که به‌طور هم‌زمان دربارهٔ یک موضوع، هم نظری روشن و هم جامع به دست آوریم.

اصلی‌ترین دلیل سردرگم شدن ما آن است که می‌خواهیم همه‌چیز را باهم انجام دهیم. وقتی ذهن بکوشد که هم‌زمان چند کار را باهم انجام دهد، نتیجه این می‌شود که یکی از آن کارها را تمام و کمال و دیگر کارها را تقریباً بی‌هیچ موفقیتی انجام می‌دهد. به همین دلیل است که شش کلاه تفکر چنین نیرومند عمل می‌کند. موضوع این است که اگر سعی کنیم که همه‌چیز را باهم انجام دهیم، سبک و سیاقی منفی و بحرانی را پیش گرفته‌ایم، چرا که این روش معمول‌ترین راه است و بیشتر افراد همین شیوه را پیش می‌گیرند. شش الگوی پیشنهادی این کتاب امروزه به وفور به کار گرفته می‌شود؛ چرا که به کارگیری آن‌ها، عملی شدن کامل موضوع و گفت‌وگویی سازنده را تضمین می‌کند.

اطلاعات جنبه‌های بسیار مهمی دارد، از جمله: صحت، سوگیری، علاقه‌مندی، مرتبط بودن، ارزشمندی و از این قبیل. ما می‌توانیم همهٔ این جنبه‌ها را به‌یکباره مورد ارزیابی قرار دهیم. همچنین می‌توانیم برای اجتناب از سردرگمی، جنبه‌های مختلف را تفکیک کنیم تا مطمئن شویم که همهٔ روش‌های پرداختن به اطلاعات را در نظر گرفته‌ایم.

این همان کاری است که کتاب شش الگوی تفکر قصد دارد برای فکر کردن دربارهٔ اطلاعات به آن بپردازد. ما به هریک از الگوها نگاهی جداگانه می‌اندازیم. اطلاعاتی که پیش‌روی ماست تا چه حد صحت دارد؟ آیا در این اطلاعات غرضی قبلی نهفته است؟

شما می‌توانید خود را به استفاده از این الگوها عادت بدهید. می‌توانید به‌طور خودآگاه توجه‌تان را به‌سوی هر یک از الگوها هدایت کنید.

داشتن الگوهایی برای فکر کردن دربارهٔ اطلاعات به این معناست که با هر الگویی، ذهن آمادگی و حساسیت پیدا می‌کند تا به چیزهای مختلفی توجه کند. ما می‌توانیم به صحت اطلاعات توجه نشان دهیم. می‌توانیم به دیدگاه خاصی پی ببریم که در اطلاعات نهفته است. می‌توانیم جذابیت اطلاعات را دریابیم. هر یک از این الگوها ذهن ما را آماده می‌کند تا به اطلاعاتی که در دست داریم به شیوهٔ خاصی بنگریم.

شش الگویی که در این کتاب توصیف شده است، ابزار ساده‌ای را برای بررسی و تجربه کردن اطلاعات به دست می‌دهد. این شش الگو از این قرارند:

مربع، دایره، مثلث، لوزی، قلب، مستطیل.

خواندن کتاب شش الگوی تفکر درباره اطلاعات را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

اگر می‌خواهید درست و اصولی بیاندیشید این کتاب را بخوانید.

بخشی از کتاب شش الگوی تفکر درباره اطلاعات

«گاهی اوقات درون اطلاعاتی که به دست ما می‌رسد، ناهمگونی‌هایی به چشم می‌خورد. این ناهمگونی‌ها می‌تواند موجب شود که به کل اطلاعات با دیدهٔ تردید بنگریم.

بسیار پیش می‌آید که خوانندهٔ نکته‌بینی متوجه اشتباه در برخی ادعاها یا واقعیت‌های ارائه‌شده، می‌شود. این امر می‌تواند موجب شود که به‌درستی کل اطلاعات و اعتبار منبع آن لطمه وارد شود. ممکن است چنین واکنشی در مقابل خطای ناچیزی، اغراق‌آمیز تلقی شود، ولی برای ارائه‌دهندگان اطلاعات که می‌خواهند درستی منبع اطلاعاتی خویش را ثابت کنند، لازم است که برای حفظ اعتبار و شهرت خود، بسیار دقیق باشند. هیچ‌گونه رسوایی یا حتی برملا شدن خطایی جزئی، قابل چشم‌پوشی نیست.

گاهی تشخیص فوری اینکه ادعا یا واقعیتی نادرست است، ممکن نیست، اما برای آزمودن صحت آن راه‌هایی وجود دارد. اگر ثابت شود که با ادعایی کذب مواجهیم، دیگر همچون قبل، برای منبعی که ما را مجبور به تحمل مشقت این آزمون کرده است، احترام قائل نخواهیم بود.»

نظرات کاربران

نیما کرباسی‌زاده
۱۴۰۳/۰۱/۱۱

کتاب جالبی است، شش معیار برای نقد اطلاعات دریافتی مغز را از محیط مورد توجه قرار داده است.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۵٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۱۲ صفحه

حجم

۶۵٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۱۲ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان