دانلود و خرید کتاب ژرفای آب و پهنای کویر عبدالمجید رفیعی برزکی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ژرفای آب و پهنای کویر اثر عبدالمجید رفیعی برزکی

کتاب ژرفای آب و پهنای کویر

دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب ژرفای آب و پهنای کویر

کتاب ژرفای آب و پهنای کویر به قلم عبدالمجید رفیعی برزکی تالیف شده و انتشارات پادینا آن را به چاپ رسانده است. این کتاب منتخبی از خبر، مقاله، گزارش و مصاحبه‌های تحلیلی و مطبوعاتی با موضوع «آب» در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ارائه می‌دهد و اهمیت آن را نشان می‌دهد. 

درباره کتاب ژرفای آب و پهنای کویر

جریان زندگی در دشت وسیع و پهناور کاشان و آران و بیدگل به استناد آثار به دست آمده از تپه‌های سیلک کاشان به هزاران سال پیش بازمی‌گردد و این نشان از آن دارد که پدران و نیاکان ما به قوت و قدرت اندیشه به خوبی توانسته‌اند حیات را در سایه‌سار «تمدن» و «مدنیت» حتی در کویر و جایی که زمین و هوا، گرم و داغ است؛ روحی تازه بخشیده و لطافت و تازگی را به ارمغان آورند. بی‌آبی و بحران آب در این دشت وسیع چیز تازه و ناشناخته‌ای نیست و به همین دلیل تاریخ کهن منطقه خبر از آن می‌دهد که بشر همواره سعی کرده تا سبک زندگی خود را متناسب با شرایط آب و هوایی هماهنگ کند. ولی بیش از ۵۰ سال پیش که استفاده نادرست از تکنولوژی دورخیز گرفت تا حال طبیعت را آشفته و دگرگون سازد، متولیان هشدار دادند که بسیاری از دشت‌های ایران، مخصوصا دشت کاشان، دشتی ممنوعه و بحرانی است و نباید در آن چاه حفر شود. افسوس که به این هشدار توجه نشد و در کوتاه زمان، وضعیت این دشت به شرایطی بحران دچار شد.

به اعتقاد عبدالمجید رفیعی برزکی، مولف کتاب ژرفای آب و پهناور کویر، بحران جدی منطقه «بحران ‌بی‌آبی» نیست. علی‌رغم بعضی از گفته‌ها؛ «بحران مدیریت» هم نیست و جدی‌ترین بحران نامهربانی و بی‌اعتمادی است که به بخش‌های مختلف جامعه سرایت کرده است. ضرورت امروز جامعه گفت‌وگو بر بستری از مهربانی، دوستی، احترام و اعتماد است. کتاب ژرفای آب و پهنای کویر در شش فصل گزارش، گفت‌وگو، یادداشت و مقاله، خبر و همایش‌ها در حوزه آب و کشاورزی منطقه کاشان تدوین شده است. در این کتاب آثاری از پروفسور علی یخکشی فوق دکترای مدیریت محیط زیست و پایه‌گذار دانش محیط زیست در دانشگاه‌های ایران و پرفسور پرویز کردوانی عضو شبکه آب خاورمیانه و پژوهشگر بنیاد مطالعات آسیایی دیده می‌شود.

خواندن کتاب ژرفای آب و پهنای کویر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به افرادی که به داشتن اطلاعات بیشتر دربارۀ محیط‌ زیست کشور عزیزمان علاقه‌مند هستند پیشنهاد می‌کنیم. 

بخشی از کتاب ژرفای آب و پهنای کویر

«از همان روزهایی که ایرانی آبان را ماه آب‌ها نامید تا اهمیت آن را در ذهن باشد؛ آب همچنان عنصر اصلی سخن‌هاست و چنان پر اهمیت است که در دانشکده‌ها رشتۀ اقتصاد آب را هم تعریف کرده‌اند. از همان روزی که آب‌انبارها ساخته شدند تا امروز که ذخایر آب با بحران روبرو شده؛ ایرانی سرش به آسمان بلند بود تا ببیند کی این برکت نزول پیدا می‌کند. امروز در شهری که متوسط بارندگیش ۱۳۰ میلی‌متر در سال است و نیمی از روستاهایش درگیر خشکسالی است و ده رشته قناتش خشکیده همچنان بیش از ۸ هزار لیتر در ثانیه هدر می‌رود و از منابع بیش از اندازه برداشت می‌شود و سفره‌های زیرزمینیش روبه‌کاهش نهاده و حتی نشست‌های زمین را به همراه آورده است.» 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۶۰ صفحه

حجم

۵٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۶۰ صفحه

قیمت:
۱۰۰,۰۰۰
تومان