دانلود و خرید کتاب دختران کوبانی گیل تسماخ لمون ترجمه حمید هاشمی کهندانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دختران کوبانی اثر گیل تسماخ لمون

کتاب دختران کوبانی

ویراستار:شهین خاصی
امتیاز:
۳.۴از ۱۰ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب دختران کوبانی

کتاب دختران کوبانی نوشتهٔ گیل تسماخ لمون و ترجمهٔ حمید هاشمی کهندانی و ویراستهٔ شهین خاصی است. کتاب کوله پشتی این کتاب تاریخی در قالب رمان را روانهٔ بازار کرده است.

درباره کتاب دختران کوبانی

گیل تسماخ لمون نویسنده‌ای است که دربارهٔ جنگ و زنان می‌نویسد. موضوع اولین کتاب او به اسم «خیاط خیرخانه»، داستان دختری نوجوان در افغانستان است که در خانهٔ خودش کسب‌وکاری راه می‌اندازد تا بتواند در زمان سلطهٔ طالبان از خانواده‌اش و هم‌محلی‌هایش حمایت کند. در آن سال‌های سراسر ناامیدی، او توانست امیدی در دل عده‌ای ایجاد کند. گیل تسماخ لمون برای نوشتن این داستان به افغانستان سفر کرد و عاشق این کشور شد؛ چون برخلاف بیشتر آمریکایی‌ها که از وضع افغانستان خبر نداشتند، شهامت و قدرت چشمگیری در افغان‌ها دید. این بار او به‌سراغ سوریه رفته و در کتاب دختران کوبانی به زنان سوریه‌ای پرداخته است. زمانی که دوستش، «کاسی» با او تماس گرفت تا بگوید در سوریه زنانی هستند که در خط مقدم در برابر داعش ایستاده و انقلابی در حوزهٔ حقوق زنان به راه انداخته‌اند، تصمیم گرفت کتابی دربارهٔ این زنان بنویسد. کاسی دربارهٔ این زنان به او گفت و گفت که این گروه مبارز پیرو آموزه‌های «عبدالله اوجالان» هستند؛ رهبری کُرد که در خاک ترکیه زندانی است و ایدئولوژی چپ‌گرایانه‌ای مبتنی بر دمکراسی مردمی دارد و می‌گوید برای تأسیس یک جامعهٔ به‌راستی آزاد، زنان باید کاملاً با مردان برابر باشند. این گروه «یگان‌های مدافع زنان» نام داشتند که از ابتدای جنگ با داعش در کنار مردها جنگیده‌اند و تمام کارهایی را که پیش از این مردان انجام می‌دادند بر عهده گرفته و با موفقیت انجام داده‌اند.

«گیل تسماخ لمون» در تابستان سال ۲۰۱۷، در شمال شرقی سوریه از هواپیما پیاده شد. او معتقد است این کتاب داستان بسیار مهمی است که تأثیر آن فراتر از یک جنگ است؛ حتی جنگی که به‌اندازهٔ جنگ سوریه مهم باشد و پیامدهایش نیز به‌اندازهٔ آن گسترده. این ماجرا سؤالاتی را در ذهن او ایجاد کرده بود که باید به آن‌ها پاسخ می‌داد. داعش برخلاف میلش توجه جهانیان را به یک گروه شبه‌نظامی بی‌نام‌ونشان زنانه جلب کرده بود که انقلابی در حوزهٔ حقوق کُردها و حقوق زنان خاورمیانه به راه انداخته بودند. این اتفاق چگونه افتاده بود؟ یعنی برای جلوگیری از خشونت علیه زنان کُرد در سوریه، باید حتماً خشونتی به عظمت جنگ سوریه صورت می‌گرفت؟ آیا این زنان مبارز می‌توانستند داعش را که به بردگی زنان اعتقاد داشتند، نابود کنند و روی خاکسترهای به‌جامانده از آنان جنبشی برای رهایی زنان به راه بیندازند؟ آیا برابری واقعی زنان فقط وقتی رخ می‌دهد که زنان سلاح به دست بگیرند؟ او باید به سؤالات ذهنش پاسخ می‌داد؛ پس دست‌به‌کار شد و نتیجه‌اش شد کتاب حاضر؛ داستان دختری به نام «عظیمه».

خواندن کتاب دختران کوبانی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این رمان را به دوستداران کتاب‌های تاریخی به‌ویژه در قالب رمان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب دختران کوبانی

«عظیمه یک بار وقتی سیزده‌ساله بود، با یکی از خواهران بزرگ‌ترش در حیاط خانه‌شان در قامشلی نشسته و سرگرم تماشای سریال محبوبش بود که هر شب ساعت ۱۹:۰۰ پخش می‌شد و سعی داشت شب گرم و طاقت‌فرسای تابستان را با دیدن تلویزیون از سر بگذراند. یکی از شخصیت‌های اصلی این سریال زنی بود که شوهرش کتکش می‌زد و با او بدرفتاری می‌کرد، ولی هیچ‌کس به کمک او نمی‌شتافت. عظیمه هر لحظه خواهرش را که اتفاقاً به‌تازگی نامزد کرده بود، در جایگاه این زن می‌دید و احساس می‌کرد سرنوشتی مثل او در انتظار خواهرش است.

«تو نباید ازدواج کنی. چطور دلت خواست شوهر کنی اصلاً؟»

خواهرش یکی از بالش‌های مخملی را به‌سوی خود کشید و بر آن لم داد و نفسی کشید و خود را آرام کرد. سپس گفت: «تو دیوونه‌ای! زندگی همه که این‌ریختی نیست. اقلاً من می‌دونم که شوهرم از این کارا نمی‌کنه. حرف نزن، فیلم رو نگاه کن.»»

نظرات کاربران

اترین
۱۴۰۲/۰۶/۰۵

خدای من عالیه

shaho biniaz
۱۴۰۲/۱۲/۰۴

ترجمه این کتاب بشدت تحریف شده

کاربر 7913879
۱۴۰۲/۱۱/۰۵

بە راستی جوانە

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۸۶٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

حجم

۵۸۶٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

قیمت:
۴۷,۵۰۰
تومان