دانلود و خرید کتاب زن در عصر صفوی مهرداد نوری مجیری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زن در عصر صفوی اثر مهرداد نوری مجیری

کتاب زن در عصر صفوی

معرفی کتاب زن در عصر صفوی

کتاب زن در عصر صفوی نوشتهٔ مهرداد نوری مجیری است. انتشارات ندای تاریخ این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر شما را با کوشش‌ها، ناراحتی‌ها و خرسندی‌های زنان این دوره از تاریخ ایران آشنا می‌کند.

درباره کتاب زن در عصر صفوی

گفته شده است که زن مسلمان عصر صفوی با تمامی مشکلات با ارج‌نهادن به اعتقادات مذهبی و حفظ حریم تقوا در ارتباط با دیگران، همواره در اجتماعی که تلاش مردانِ آن محدودیت و مهجوریت زنان بود زیباترین و خالص‌ترین عشق‌ها را تجربه کردند و بی‌تردید موقوفات آن‌ها تأثیرات به‌سزایی در سلامت جامعه و رشد و پیشرفت آن داشته است. زنان این عصر هرگز به خود اجازه ندادند تا محدودیت‌ها مانع رشد و بالندگی آن‌ها باشد. می‌دانیم که وضعیت زنان ایران در هر دوره‌ای باتوجه‌به شرایط اجتماعی و فرهنگی آن دوره متفاوت با دیگر ادوار تاریخی بوده است. باتوجه‌به نقش زنان در جامعه، بررسی وضعیت زنان در هر یک از این دوره‌ها ضمن آگاهی و اطلاع نسبت به وضعیت نیمی از پیکرهٔ جامعهٔ انسانی، می‌تواند گویای فرهنگ آن جامعه نیز باشد. در کتاب زن در عصر صفوی، پس از بیان خاستگاه دولت صفوی از شاه اسماعیل تا شاه سلطان حسین، نقش و جایگاه زنان در جامعهٔ عصر صفوی در ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ادبی بررسی شده است. این کتاب در ۷ فصل به بررسی زن در عصر صفوی پرداخته است.

پس از روی کار آمدن صفویان در ایران، به‌دلیل رواج تعصب دینی، وضعیت زنان رو به وخامت نهاد. محدودیت‌ها و تنگناهای بسیاری بر سراسر زندگی آنان سایه افکند و موقعیت اجتماعی زنان در حد بسیار و به‌ویژه نزد بزرگان و اشراف کاهش یافت. روبنده بر روی انداختن و چادر به سر کردن به‌شدت تشویق شد و زنان، به‌ویژه زنان بزرگان و اشراف از بیرون‌آمدن از خانه منع شده و تنها در شرایط و مواقع خاص به این کار قادر بودند. تمام مشغولیات و سرگرمی زنان در خانه محدود به خوردن، پختن و زاییدن شده بود. باتوجه‌به گسترش وسیع حرمسراها در این دوره، هر کس توانی داشت به قدر ثروت و مال به گردآوری زنان و کنیزان می‌پرداخت و این امر به‌شدت بر موقعیت و مقام چنین زنانی تأثیر منفی می‌گذاشت. حرمسراها به‌ویژه حرمسرای شاه، پر از دختران و زنانی بود که بدون توجه به ملیت و دین و مذهبشان از سراسر کشور گردآوری شده بودند؛ بدون آنکه لزوماً راضی به حضور در چنین مکانی باشند. اگرچه در این عصر تلاش بسیار شد که زنان از حضور در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی دور شوند و زیر نقابی پنهان بمانند و گوشه‌نشین خانه و حرمسرا شوند، همیشه زنان بسیاریْ موجودیت خویش را در شئون مختلف به اثبات رسانده، بسیاری از آنان هم‌پای مردان برجستهٔ این دوره بودند و نامی به بزرگی از خود به یادگار گذاشته‌اند. آنچه در این دوران بسیار اهمیت دارد، حضور زنان در عرصهٔ اجتماعی است؛ همچنین حضور و فعالیت آن‌ها در  عرصهٔ مذهبی (با وجود محدودیت‌های شدید اجتماعی آن دوران) بسیار قابل‌توجه بوده است.

خواندن کتاب زن در عصر صفوی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران مطالعه درمورد ناکامی‌ها و شادکامی‌های زنان ایران در عصر حکومت صفویان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب زن در عصر صفوی

«بررسی وضعیت زنان در هر یک از دوران ضمن آگاهی و اطلاع نسبت به وضعیت نیمی از پیکره جامعه انسانی می‌تواند گویای شرایط اجتماعی و فرهنگی آن عصر و نگرش نسبت به آن باشد. با توجه به نگرش و رفتاری که نسبت به زنان در جامعه وجود دارد، خواسته یا ناخواسته تمامی جامعه تحت تأثیر آن قرار گرفته و نوع این نگرش می‌تواند ثمرات و نتایج متفاوتی داشته باشد.

نمایاندن روش‌های ستم بر زنان و استثمارآنان به دست جامعه مردسالار عصر صفوی هم یکی از راه‌های مهم نمایاندن فرودست كردن زنان است. به دیگر سخن، فرودستی زنان طبیعی نیست بلکه به طور اجتماعی ساخته و پرداخته شده است. البته در این راه نیزباید توجه داشت که منابع مورد نظر در این دوره بیشتر به صورت تاریخ عمومی است و سفرنامه‌ها نیز اگرچه با دیدی متفاوت به مسائل تاریخی ایران نگریسته‌اند اما در ارتباط با موضوع زن به دلیل حرمت ورود به جامعه زنان، به اندازه کافی دستمایه برای تألیف تاریخ خاص درباره زنان برای ما فراهم نیاورده‌اند.به همین دلیل مطالعه تاریخ زنان در این دوره از نظر جامعه‌شناختی چندان ساده به نظر نمی‌رسد هر چند که ممکن است بررسی رفتار و کردار برخی زنان مشهور خاندان سلطنتی به عنوان عضوی از جامعه زنان، تحقیق در موضوع مورد نظررا تا حدی آسان نماید و تصویری از زنان آن دوره در زمینه روان‌شناختی در اختیار ما بگذارد.»

فهرست مطالب کتاب زن در عصر صفوی

پیشگفتار

مقدمه

فصل اول: خاستگاه دولت صفوی از شاه اسماعیل تا شاه سلطان حسین صفوی (۹۰۵ ـ ۱۱۳۵ هـ.ق.)

فصل دوم: نگاهی گذرا به وضعیت زنان در ادوار مختلف

فصل سوم: وضعیت اجتماعی زنان در جامعهٔ عصر صفوی

فصل چهارم: وضعیت سیاسی زنان در جامعهٔ عصر صفوی

فصل پنجم: وضعیت فرهنگی ادبی و هنری زنان در جامعهٔ عصر صفوی

فصل ششم: وضعیت اقتصادی و عمرانی زنان در جامعهٔ عصر صفوی

فصل هفتم: بررسی منابع

نتیجه‌گیری

کتابنامه

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۹۱۳٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۹۱ صفحه

حجم

۹۱۳٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۹۱ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
۷,۵۰۰
۵۰%
تومان