دانلود و خرید کتاب نهاد شیخ الاسلام در دولت عثمانی اکرم کیدو ترجمه سیدمحمدرضی مصطفوی نیا
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نهاد شیخ الاسلام در دولت عثمانی اثر اکرم کیدو

کتاب نهاد شیخ الاسلام در دولت عثمانی

معرفی کتاب نهاد شیخ الاسلام در دولت عثمانی

کتاب نهاد شیخ الاسلام در دولت عثمانی نوشتهٔ اکرم کیدو و سیدمحمدرضی مصطفوی نیا و حسن حضرتی است. انتشارات ندای تاریخ این کتاب را منتشر کرده است.

درباره کتاب نهاد شیخ الاسلام در دولت عثمانی

کتاب نهاد شیخ الاسلام در دولت عثمانی درباره ساختار اداری و نهادها و زیرساخت‌های فکری آن است. مقام شیخ‌الاسلامی سومین مقام برتر در حاکمیّت عثمانی بوده و به سبب اهمیّت جایگاهش تأثیر زیادی در تحولات حکومتی داشته است. در مسائل حقوقی و دینی، حرف آخر را شیخ‌الاسلام می‌زد و نیز در مسائل روزمره مانند اعلان اخبار جنگ و تأیید برنامه‌های اصلاحی و تغییرات حکومتی، به فتوای شیخ‌الاسلام نیاز بود. از جمله کارهایی که شیخ‌الاسلام انجام می‌داد این بود که از طریق فتوا دادن مشخص کند، آیا قیامی که علیه دولت صورت گرفته، شرعی است یا غیرشرعی؟ و اگر خواسته‌ها و مطالبات آن‌ها قانونی و یا غیرقانونی باشد، چگونه باید با آن‌ها برخورد کرد. همچنین نامگذاری و انتصاب علما بر عهدهٔ شیخ‌الاسلام بود. شیخ‌الاسلام در رأس نهاد دینی قرار داشت، همانند صدراعظم که در رأس نهاد دنیوی دولت عثمانی بود. در این کتاب، به نقش نهاد شیخ‌الاسلام پرداخته شده و اهمیت نقش و جایگاهی این منصب (از اواسط قرن ۱۰ق/۱۶م تا اواخر قرن ۱۲ق/۱۸) آمده است.

خواندن کتاب نهاد شیخ الاسلام در دولت عثمانی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران تاریخ اسلام پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب نهاد شیخ الاسلام در دولت عثمانی

«نهاد شیخ‌الاسلام و یا همان باب مشیخت در دولت عثمانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود. پس از سلطان و وزیراعظم، شیخ‌الاسلام فرد سوم دولت‌عثمانی به شمار می‌رفت، به دیدار هیچ مقامی جز سلطان، نمی‌رفت و در بسیاری از امور مهمه حکومتی طرف مشورت سلطان و وزیراعظم قرار می‌گرفت. مسئول مستقیم امور دینی در جامعه عثمانی بود و به تعبیر یکی از تاریخ‌پژوهان عثمانی شیخ‌الاسلام‌ها ابوحنیفه زمان به شمار می‌رفتند».

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۹۲۵٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۸۷ صفحه

حجم

۹۲۵٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۸۷ صفحه

قیمت:
۴۲,۹۶۰
تومان