دانلود و خرید کتاب نقش خانواده در بحران هویت دختران رقیه اصانلو
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نقش خانواده در بحران هویت دختران اثر رقیه اصانلو

کتاب نقش خانواده در بحران هویت دختران

نویسنده:رقیه اصانلو
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب نقش خانواده در بحران هویت دختران

کتاب نقش خانواده در بحران هویت دختران نوشتۀ رقیه اصانلو است. این کتاب را انتشارات آذرفر منتشر کرده است.

درباره کتاب نقش خانواده در بحران هویت دختران

اکثر محققین از میان عوامل به نقش خانواده و تأثیر آن بر نوجوان اهمیت فوق‌العاده داده‌اند نقش خانواده آن‌قدر مهم است که می‌تواند حتی روی فطرت خداجویی فرد اثر بگذرد و او را به میل خود به هر سو بکشاند. شکل‌گیری هویت با حل موفقیت‌آمیز بحران هویت همراه است. مفهوم هویت یا ناکامی آن سردرگمی یا بحران هویت، یکی از پایه‌های نظریه اریکسون است که این مفهوم اساس بی‌همتایی یـا فردیت درونی ولی هشیار احساس تمامیت و ترکیب درونی احساس پیوستگی با گذشته و حال و همبستگی عقاید و ارزش‌ها، با گروهی که شخص توسط او حمایت می‌شود را شامل می‌شود.

در بین تمامی نهادها سازمان‌ها، مؤسسات اجتماعی، خانواده مهم‌ترین و ارزشمندترین، اثربخش‌ترین نقش‌ها را دار است. خانواده طبیعی‌ترین واحد تولیدمثل و فراگیرترین واحد اجتماعی به شمار می‌آید؛ زیرا همه اعضای جامعه را در بر می‌گیرد. خانواده دارای اهمیت تربیتی و اجتماعی است. خانواده کانون اصلی حفظ هنجارها، سنت‌ها و ارزش‌های اجتماعی است خانواده نظامی است که عملکرد آن از طریق الگوهای مراوده‌ای صورت می‌گیرد در طول تاریخ خانواده نقش هستی‌بخش داشته و یکی از مهم‌ترین محیط‌های تأثیرگذار بر ابعاد مختلف شخصیتی فرد است. خانواده تأثیرگذارترین نهاد بر نوع کیفیت زندگی افراد است. در شکل‌گیری هویت هر شخص فلسفه مذهب جامعه خانواده نقش دارند؛ بنابراین جلوه‌های آسیب‌دیدگی هویت در مراحل گوناگون زندگی به‌ویژه پس از نوجوانی به‌شدت این آسیب و عوامل زمینه‌ساز و مر زندگی بستگی دارد. در یک خانواده مطلوب روابط بین اعضا احساس همدلی و محبت و هم‌فکری مبتنی است و والدین نیز پاسخگوی نیازهای فکری و جسمی و روحی فرزندانشان هستند؛ بنابراین خانواده نقش بسزایی در کیفیت زندگی و شکل‌گیری هویت منسجم و پایدار و رسیدن نوجوان به جنبه‌های مهم رشد اجتماعی روانی دارد. انتخاب ارزش‌ها و هدف‌های زندگی مهم‌ترین مشخصه این هویت را تشکیل می‌دهند. جست‌وجوی هویت تلاش فرد برای برقراری ارتباط صحیح فرد و جامعه به‌عنوان یک کل است.

خواندن کتاب نقش خانواده در بحران هویت دختران را به چه کسانی پیشنهاد می‌‌کنیم

این کتاب برای متخصصان روان‌شناسی کودک و نوجوان مناسب است.

بخشی از کتاب نقش خانواده در بحران هویت دختران

«خانواده

در این قسمت تحقیقات انجام شده در حیطه‌های پژوهش در خارج از کشور و ایران مطرح شده است در حوزه‌هایی که محقق موفق به یافتن پژوهش در خارج از کشور نشده صرفاً تحقیقاتی که در ایران صورت‌گرفته یا مطرح کرده است. در این قسمت محقق تحقیقات مطرح شده در ارتباط با متغیرهای پژوهش کارایی خانواده، کیفیت زندگی و بحران هویت بیان کرده است.

تفکر بر روی معنی خانواده به واضح شدن جنبه‌های فرایند تحقیق کمک می‌کند. تعاریف متفاوتی از خانواده وجود دارد. تلاش برای ارائه یک تعریف واحد آن بی‌فایده بوده است. بااین‌وجود خانواده با وظایف و کارهایی که انجام می‌دهد بهتر تعریف می‌شود. خانواده یک واحد اجتماعی است که اعضای آن با هم روابط زیستی و قانونی دارند، باهم زندگی می‌کنند و ویژگی‌ها و ساختار در حال پیشرفت واقعی دارند. ویژگی‌های خانواده شامل: جنبه‌های شخصیتی مشترک، تعهد و التزام به برقراری امنیت و آسایش برای اعضاء، اجتماعی‌کردن اعضاء، داشتن مرزهایی که اصالت خانواده را حفظ کرده و از آن حمایت می‌کنند و حمایت جمعی برای انجام یک عمل یا فعالیت و در نهایت تلاش برای حفظ و حمایت از پایداری و استحکام خود هستند (استورت، ۱۹۹۱، والی، ۲۰۰۷ به نقل از دونالک (۲۰۰۹). اگر چه ترکیب و ساختار خانواده بعد از گذشت چندین دهه تغییر کرده است. اما هنوز خانواده واحد اولیه برای حمایت فیزیکی، عاطفی و اجتماعی فرد است (پالمر و گلس، ۲۰۰۳، به نقل از بامبارا و دیگران، ۲۰۰۹). خانواده از مهم‌ترین گروه‌های اولیه است بدان لحاظ که اعضای آن برای مقاصد عاطفی با هم ارتباط دارند و نوع رابطه آنها نیز غیررسمی، عاطفی و چهره مهره است. گرچه خانواده در مقایسه با سایر نهادهای اجتماعی، گروه کوچکی محسوب می‌شود. در عمل پایه و اساس تمامی نهادهای اجتماعی دیگر مانند نهادهای اقتصادی، آموزش‌وپرورش، مذهب و حتی حکومت نیز در خانواده گذاشته می‌شود (هالفورد، ۱۳۸۴). در محدودترین معنی اصطلاح خانواده به واحد خویشاوندی بنیادی اطلاق می‌شود و در شکل هسته‌ای خانواده مرکب است از پدر، مادر و فرزندان (پورافکاری، ۱۳۸۰).

ثنایی (۱۳۸۰)، خانواده را به‌عنوان یک سیستم این طور تعریف می‌کند موجودی که اجزای آن با هم تغییر می‌کنند و با انحراف برای حفظ تعادل خود، فعال می‌شود.

نوابی نژاد (۱۳۷۹)، خانواده را گروه کوچکی متشکل از افرادی می‌داند که از طریق پیوند زناشویی یا خونی با یکدیگر در ارتباط متقابل هستند و در کنار یکدیگر در واحدی خاص زندگی می‌کنند، از تجارب فرهنگی مشترکی برخوردارند و اهداف و امیال مشترک، آنها را از نظر عاطفی با یکدیگر پیوند داده است.»

نظرات کاربران

کاربر ۲۵۰۱۳۶۸
۱۴۰۲/۰۷/۲۵

خیلی مفید بود برای خانواده هایی که به هویت یابی فرزنداشون اهمیت میدن پیشنهاد میکنم

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۵۰ صفحه

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۵۰ صفحه

قیمت:
۳۴,۰۰۰
تومان