دانلود و خرید کتاب چگونه ادبیات بخوانیم تری ایگلتون ترجمه بهزاد پورقریب
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب چگونه ادبیات بخوانیم اثر تری ایگلتون

کتاب چگونه ادبیات بخوانیم

نویسنده:تری ایگلتون
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۳از ۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب چگونه ادبیات بخوانیم

کتاب چگونه ادبیات بخوانیم نوشتهٔ تری ایگلتون با ترجمهٔ بهزاد پورقریب در انتشارات دانشگاه گلستان چاپ شده است. این کتاب نوع خاصی از نقد ادبی را نشان می‌دهد که حاصل تحقیق یکی از بزرگ‌ترین منتقدان این حوزه است. همچنین موضوعاتی چون زاویهٔ دید، روایت، شخصیت، ماهیت ادبیات داستانی و نیز نقد انتقادی از دیگر مواردی است که در کتاب «چگونه ادبیات بخوانیم» به چشم می‌خورد.

درباره کتاب چگونه ادبیات بخوانیم

تری ایگلتون منتقدی شناخته‌شده و صاحب‌سبک در ۲ موضوع «سیاست» و «ادبیات» است. پیوند دو امر تقریباً نامتجانس ادبیات و سیاست، باعث شده است تا تفکّر و آثار تری ایگلتون را عمیق و مؤثر بدانیم. تحقیقات مؤثر او در ادبیات و نیز نظریه‌ها و پژوهش‌های مارکسیستی او در حوزه‌های فرهنگ و سیاست و سایر حوزه‌های مرتبط با اندیشهٔ سرمایه‌داری او را به منتقدی معروف و جهانی بدل کرده است. ایگلتون در کتاب چگونه ادبیات بخوانیم نظریه‌های برجسته و مهم در نقد ادبی را مورد بررسی قرار داده است؛ مـواردی چـون سـاختارگرایی، نشانه‌شناسی، تئوری دریافت، ساختارشکنی و دیدگاه‌هایی که بر روانکاوی تکیه دارند. عناوین ۵ فصل این کتاب به ترتیب زیر است:

فصل اول: آغازین

فصل دوم: شخصیت

فصل سوم: روایت

فصل چهارم: تفسیر

فصل پنجم: ارزش

درباره تری ایگلتون

ایگلتون منتقدی ادبی و اهل انگلیس است که به باور بسیاری از افراد، تأثیرگذارترین منتقد ادبی در قید حیات است. او توانست باتکیه‌بر تئوری مارکسیست‌های اروپایی و با به‌کارگیری نظریه‌های آنان، از روشی ماده‌گرایی یا ماتریالیستی برای مطالعهٔ ادبیات و تحقیق و پژوهش در این حوزه استفاده نماید.

کتاب «درآمدی بر نظریهٔ ادبی» از آثار مشهور و شاید مشهورترین اثر اوست. او در این کتاب، نظریه‌های برجسته و مهم در نقد ادبی را مورد بررسی قرار داده است؛ مواردی چون ساختارگرایی، نشانه‌شناسی، تئوری دریافت، ساختارشکنی و دیدگاه‌هایی که بر روانکاوی تکیه دارند. در ویرایش دوم این کتاب مباحث مطرح در نظریات فمینیستی، پساساختارگرا و پسامدرنیست مورد تحلیل قرار گرفته است.

او در این کتاب «چگونه ادبیات بخوانیم»، همچون سایر آثارش با شیوه‌ای انتقادی و با طرح پرسش‌هایی مخاطب را به واکنش و تفکّر وامی‌دارد، ولی خود از دادن پاسخی قاطع و قطعی خودداری می‌کند.

کتاب چگونه ادبیات بخوانیم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به دوستداران مطالعه در موضوع ادبیات پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب چگونه ادبیات بخوانیم

«در این کتاب بنا داریم؛ با نگاهی موشکافانه به ساختار و نظریه‌های ادبی نقشی هرچند ناچیز در نجات این هنر بایسته و ضروری ایفا نماییم. اساساً این کتاب برای افراد مبتدی و علاقه‌مند نوشته شده است، اما من امیدوارم برای محقّقان و پژوهشگرانی هم که کار مطالعات ادبی کرده‌اند، یا کسانی که به خواندن شعر، رمان و نمایشنامه علاقه دارند و از آن لذّت می‌برند، نیز مفید فایده باشد. تلاش خواهم کرد، موضوعاتی مانند روایت، پی‌رنگ، شخصیت، زبان ادبی، ماهیت ادبیات داستان، مسائل تفسیر انتقادی، نقش و نظر خواننده و مسئلهٔ ارزش داوری را روشن کنم. در این کتاب، همچنین نظریه‌هایی در مورد نویسندگان مختلف رمانتیسم، مدرنیسم و رئالیسم و نیز جریان‌های ادبی همچون سبک باستانی (کلاسیک)، مکتب رمانتیسم و... برای همه افرادی که به آن نیاز دارند، مطرح می‌شود.

احتمالاً مرا بیشتر یک نظریه‌پرداز ادبی و نقد سیاسی می‌شناسند و احتمال دارد برای خواننده سؤال شود که چه موضوعاتی از این دو مقوله در این کتاب نوشته شده است؟ پاسخ این است که بدون داشتن حساسیت به زبان متون ادبی، نمی‌توان دربارهٔ آن‌ها پرسش‌های سیاسی یا نظری مطرح کرد. در این کتاب، می‌کوشم روش‌ها و ابزارهای از نقد در اختیار خواننده‌ها و دانشجویان قرار دهم، ابزاری که بدون داشتن آن‌ها نمی‌توانند به موضوعات دیگر برسند. امیدوارم در این فرایند بتوانم زیبایی و لذت‌بخش بودن تحلیل انتقادی را نشان دهم و به این باور اشتباه که تحلیل خصم دشمن است، پایان دهم و به آن مهر باطل بزنم.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۹۶ صفحه

حجم

۱٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۹۶ صفحه

قیمت:
۴۵,۰۰۰
تومان