دانلود و خرید کتاب بی دلی های بیدل دهلوی بیدل دهلوی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بی دلی های بیدل دهلوی اثر بیدل دهلوی

کتاب بی دلی های بیدل دهلوی

نویسنده:بیدل دهلوی
گردآورنده:مینا میرصادقی
انتشارات:نشر مهر و دل
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب بی دلی های بیدل دهلوی

کتاب بی دلی های بیدل دهلوی حاصل گردآوری مینا میرصادقی است. نشر مهر و دل این مجموعه غزل کلاسیک ایرانی را روانهٔ بازار کرده است.

درباره کتاب بی دلی های بیدل دهلوی

کتاب بی دلی های بیدل دهلوی مجموعه‌ای از غزل‌های این شاعر ایرانی را در بر گرفته است. می‌دانیم که شعر فارسی عرصه‌های گوناگونی را درنوردیده است. در طول قرن‌ها هر کسی از ظن خود یار شعر شده است و بر گمان خود تعریفی از شعر به‌دست داده است. حضور شعر در همهٔ عرصه‌ها از رزم و بزم گرفته تا مدرسه و مسجد و خانقاه و دیر و مجلس وعظ، همه و همه گویای این مطلب است که شعر، بی‌محابا، زمان، مکان و جغرافیا را درنوردیده و در هفت‌اقلیم جان و جهان به دلبری پرداخته است. آمیختگی شعر با فرهنگ مردم و اندیشه‌های اجتماعی، این هنر را زبان گویای جوامع بشری ساخته است؛ بدان‌گونه که هیچ جامعه‌ای از این زبان بارز، برای انتقال اندیشه‌هایش بی‌نیاز نبوده است. گاهی شعری انقلابی به پا کرده است و گاه انقلابی، شعری پویا را سامان داده است.

غزل در ادبیات فارسی به قالبی از شعر سنتی فارسی گفته می‌شود. غزل‌ها معمولاً بین ۴ تا ۱۲ بیت دارند. مصراع اول بیت نخست با مصراع‌های زوج هم‌قافیه است. موضوع اصلی غزل بیان عواطف و احساسات، ذکر زیبایی و کمال معشوق و شکوه از روزگار است. بیت‌های غزل فارسی از لحاظ مضمون دارای استقلال هستند. در آخرین بیت غزل، شاعر نام شعری یا تخلص خود را می‌آورد و بهترین بیت آن را شاه‌بیت یا بیت‌الغزل می‌گویند.

خواندن کتاب بی دلی های بیدل دهلوی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران شعر کلاسیک ایران پیشنهاد می‌کنیم.

درباره بیدل دهلوی

«ابوالمعانی میرزا عبدالقادر بن عبدالخالق ارلاس» در سال ۱۰۵۵ هجری قمری به دنیا آمد. او متخلص به بیدل و نیز مشهور با نام بیدل دهلوی و شاعر پارسی‌سرای سبک هندی در اواخر قرن ۱۱ و اوایل قرن ۱۲ هجری است. اشعار بیدل دهلوی، افکار عرفانی با مضامین پیچیده، استعارات و کنایات درهم‌آمیخته، خیال‌پردازی و ابداع مضامین تازه با دقت و موشکافی بسیار را در بر دارد. او در نظم و نثر سبکی خاص داشته و از بهترین نمونه‌های «سبک هندی» به شمار می‌آید. این شاعر ایرانی بیش از ۱۰۰ غزل همراه با ترکیب‌بند، ترجیع‌بند، قصاید، قطعه، رباعیات و مخمسات سروده است. بخشی از آثار او شامل عرفان، طلسم حیرت، «طُور معرفت» (مثنوی دوم از مثنویات عرفانیات بیدل دهلوی، در ۳۰۰۰ بیت و بر وزن «یوسف و زلیخا»ی جامی و «شیرین و خسرو»ی امیرخسرو دهلوی) و محیط اعظم است و بخشی دیگر چهار عنصر، رقعات و نکات را در بر می‌گیرد. محمدرضا شفیعی کدکنی یکی از شاعران معاصر است که کتابی را دربارهٔ بیدل دهلوی نوشته؛ «شاعر آیینه‌ها». کتاب‌های دیگری نیز دربارهٔ این شاعر قدیم نوشته شده‌اند. بیدل دهلوی در سال ۱۱۳۳ هجری قمری درگذشت.

بخشی از کتاب بی دلی های بیدل دهلوی

«ز بزم وصل‌، خواهش‌های بی‌جا می‌برد ما را

چو گوهر موج ما بیرون دریا می‌برد ما را»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۹۵٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۳۹ صفحه

حجم

۵۹۵٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۳۹ صفحه

قیمت:
۷۷,۰۰۰
تومان