دانلود و خرید کتاب شرح کامل ابیات دیوان حافظ
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شرح کامل ابیات دیوان حافظ اثر قاسم غنی

کتاب شرح کامل ابیات دیوان حافظ

معرفی کتاب شرح کامل ابیات دیوان حافظ

کتاب الکترونیکی «شرح کامل ابیات دیوان حافظ» بر اساس نسخهٔ دکتر قاسم غنی و محمد قزوینی و به کوشش سیدرضا باقریان موحد در انتشارات نگاران قلم چاپ شده است.

درباره کتاب شرح کامل ابیات دیوان حافظ

دیوان حافظ کتابی ارزشمند است که همهٔ اشعار باقی‌مانده از حافظ را در خود دارد. بیشترِ این شعرها به زبان فارسی است، اما اشعار مُلَمَّع و یک غزل تمام عربی هم در آن وجود دارد. مهم‌ترین بخش این دیوان، غزلیات است. شعرهایی در دیگر قالب‌های شعری مانند قطعه، قصیده، مثنوی و رباعی هم در این دیوان هست. دیوان حافظ را، به احتمال زیاد، اولین بار بعد از مرگ او، محمد گلندام گردآوری کرده‌است. اما بعضی از گزارش‌های تأییدنشده حاکی از آن است که حافظ دیوان خود را در ۷۷۰ ه‍. ق، یعنی بیش از بیست سال قبل از مرگش ویرایش کرده‌ است اما هیچ‌چیز از این نسخه باقی نمانده است.

حافظ در طول زندگی خود با بسیاری از پادشاهان و درباریان تعامل داشت، با اهل علم و ادب و شعر هم‌نشینی می‌کرد و از احوال صوفیان و درویشان باخبر بود. اما هیچ گناهی را سنگین‌تر از مردم‌فریبی و ریاکاری نمی‌دانست و همواره به افراد متظاهر در اشعارش حمله می‌کرد، دیوان حافظ هم عرفان است هم عشق و هم بی‌ارزش‌کردن رفتار ریاکاران و مردم‌فریبان. سرشار است از اصطلاحات صوفیانه، ذوق شاعرانه و تجلیات فلسفی و حکیمانه. حافظ در اشعارش به‌اوج‌رسانندهٔ تلاش شاعران دیگر است و توانسته است توازنی زیبا میان عرفان و عشق پیدا کند و آن را در غزل‌هایش به نمایش بگذارد و آن‌چنان در این کار توانا بوده که مرز معشوق آسمانی و زمینی در اشعارش مشخص نیست.  

درباره حافظ

خواجه شمسُ‌الدّینْ محمّدِ بن بهاءُالدّینْ محمّدْ حافظ شیرازی در سال ۷۲۷ هجری قمری برابر با ۱۳۲۵ میلادی به دنیا آمد. او مشهور به لِسانُ‌الْغِیْب، تَرجُمانُ الْاَسرار، لِسانُ‌الْعُرَفا و ناظِمُ‌الاُولیا و شاعر پارسی‌زبان سدهٔ هشتم ه‍.ق بود.

بیش‌تر شعرهای حافظ غزل است. او را از مهم‌ترین اثرگذاران بر شاعران فارسی‌زبان پس از خود می‌شناسند. در سده‌های هجدهم و نوزدهم میلادی اشعار او را به زبان‌های اروپایی نیز ترجمه کردند و نامش به محافل ادبی جهان غرب نیز راه یافت.

هر سال در ۲۰ مهر مراسم بزرگ‌داشت حافظ در آرامگاه او در شیراز برگزار می‌شود. در تقویم رسمی ایران ۲۰ مهر را روز بزرگداشت حافظ نامیده‌اند.

حافظ در سال ۷۹۲ هجری قمری برابر با ۱۳۹۰ میلادی درگذشت. 

کتاب شرح کامل ابیات دیوان حافظ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به شعر کهن فارسی پیشنهاد می‌شود.

نظرات کاربران

کاربر ۳۹۱۲۶۲۶
۱۴۰۱/۰۹/۰۷

یک شرح خوب و بسیط برای علاقه مندان به شعر حافظ

amir
۱۴۰۱/۱۱/۰۱

شرحی بسیار خوب و جامع برای دوستداران اشعار و غزلیات حافظ

fardin dehghan
۱۴۰۳/۰۱/۱۰

واقعا نمی‌دونم چرا این کتاب رو خریدم. به چه امیدی؟ شرح غزلیات در حد اون چیزی که در دوران مدرسه میگفتن بهمون. برید کتاب شرح استاد حمیدیان رو بخونید.این شرح خیانت به حافظ و ادبیات فارسی هست.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۱۱۲ صفحه

حجم

۲۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۱۱۲ صفحه

قیمت:
۸۰,۰۰۰
۴۰,۰۰۰
۵۰%
تومان