دانلود و خرید کتاب حق الناس محبوبه فهیمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب حق الناس اثر محبوبه فهیمی

کتاب حق الناس

امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب حق الناس

کتاب حق الناس نوشتهٔ محبوبه فهیمی است. انتشارات آستان مهر این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر حاوی آیات، روایات و داستان‌هایی درمورد حق‌الناس است.

درباره کتاب حق الناس

به حقوقی که برای حفظ مصالح خاص دنیوی افراد و برای تثبیت حقی برای آنان وضع شده، حق‌الناس می‌گویند. کتاب حق الناس به چنین موضوعی پرداخته است. نویسنده کوشیده از خلال چندین جستار این مفهوم را برای ما یادآوری کند یا جتی آموزش دهد. این کتاب چندین بخش دارد که عنوان برخی از آن‌ها عبارت از «آیا ساختمان بر آب بنا کردن استحکامی دارد؟»، «مادر مفاسد و گناهان، لقمه حرام است»، «عذاب ناشی از اعمالی که شبهه حقّ‌النّاس دارد»، «تأثیر عمیق حق الناس در عذاب برزخ و قیامت» و «نگاه متفاوت فقه به "حقّ الله" و "حقّ الناس"» است.

خواندن کتاب حق الناس را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران مطالعهٔ داستان‌هایی پیرامون مفهوم حق‌الناس پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب حق الناس

«انواع ظلم

امیرالمؤمنین (ع) فرمود: ظلم سه گونه است: نخست ظلمی که بخشیده نخواهد شد. دوم ظلمی که بدون دادستانی رها نمی‌شود. سوم ظلمی که بخشیده خواهد شد. ظلمی که بخشیده نخواهد شد، عبارت است از شرک به خدا.

قرآن می‌فرماید:

{إِنَّ اللّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ}

اما ظلمی که بخشیده می‌شود، ستم کوچکی است که هر انسانی نسبت به خودش روا داشته است، اما ظلمی که بدون حساب رها نمی‌شود، عبارت است از ظلم بندگان نسبت به یکدیگر که قصاص در آن‌جا بسیار دشوار خواهد بود و سختی آن در حد زخم کارد و زدن تازیانه نیست، بلکه بسیار سخت‌تر است.

رسول خدا (ص) فرمود:

«هر کس از قصاص می‌ترسد، از ستم به مردم خودداری کند».

مشکل حساب‌رسی به حق الناس در قیامت این است که در آن‌جا چیزی ندارد تا به طلبکاران بدهند؛ مثلاً کسی که اموال مردم را در دنیا غصب کرده یا نفقه زن و فرزندانش را نداده یا شخصی را کشته و دیه‌اش را نپرداخته یا ضربه‌ای به مظلومی زده و دیه‌اش را نداده یا زیان مالی به کسی زده و جبرانش نکرده یا از کسی غیبت کرده یا به او توهین و هتک حرمت کرده و راضی‌اش نساخته است، در قیامت و به هنگام دادرسی چیزی ندارد تا به طلب‌کاران بپردازد.

امکان دارد خدای متعال در قیامت از حقوق تضیع شده خودش صرف نظر کند، ولی از حقوق تضیع شده بندگان نسبت به یکدیگر صرف نظر نخواهد کرد؛ مگر اینکه خودشان رضایت دهند و از دادخواهی صرف نظر کنند»

نظرات کاربران

کاربر 6706153
۱۴۰۲/۰۹/۰۸

عالی

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۱۵٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۹۰ صفحه

حجم

۱۱۵٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۹۰ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان