دانلود و خرید کتاب تأثیرات تحریم های ثانویه از منظر حقوق بین الملل مجید آذرنوش
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تأثیرات تحریم های ثانویه از منظر حقوق بین الملل اثر مجید آذرنوش

کتاب تأثیرات تحریم های ثانویه از منظر حقوق بین الملل

نویسنده:مجید آذرنوش
انتشارات:کلید پژوه
امتیاز:
۵.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب تأثیرات تحریم های ثانویه از منظر حقوق بین الملل

کتاب تأثیرات تحریم‌های ثانویه از منظر حقوق بین‌الملل نوشتهٔ مجید آذرنوش است. این کتاب را انتشارات کلید پژوه در سال ۱۳۹۹ منتشر کرده است.

درباره کتاب تأثیرات تحریم‌های ثانویه از منظر حقوق بین‌الملل

تحریم‌های اولیه به تحریم‌هایی گفته می‌شود که فقط بین ۲ کشور تحریم‌شونده و تحریم‌کننده است و فقط ارکان کشور تحریم‌کننده موظف است قوانین تحریمی درمورد کشور تحریم‌شونده را رعایت کند. در تحریم‌های ثانویه، کشور تحریم‌کننده کشورهای دیگر را نیز مجبور به رعایت قوانین تحریمی می‌کند و در صورت عدم‌رعایتْ آن‌ها را مجازات می‌کند. تحریم‌های ثانویه علیه کشورهای ثالث که با کشور موردهدف تحریم در حال مبادلهٔ اقتصادی است، اصل عدم‌مداخله را نقض می‌کند. اصل حاکمیت برابر کشورها از اصول مسلم حقوق بین‌الملل است که همراه با اصل عدم‌مداخله در مادهٔ ۲ از منشور ملل متحد موردتأکید قرار گرفته است؛ در واقع تحریم‌های ثانویه با ورود به حوزهٔ آن دسته از اموری که در صلاحیت داخلی یک کشور قرار دارد، آزادی تنظیم روابط مالی یک کشور را در عرصهٔ بین‌المللی سلب می‌کند و به اعمال فراسرزمینی قوانین یک کشور و اعمال حاکمیت بر کشورهای ثالث می‌انجامد.

تحریم به‌عنوان یکی از ابزارهای سیاست‌ورزی در عرصهٔ بین‌المللی، از مدت‌ها پیش وجود داشته و همواره بدین‌صورت بوده است که کشور هدف تحت فشارهای اقتصادی قرار می‌گرفت تا به رفتار نامطلوب آن کشور خاتمه داده شود. هدف تحریم‌های ثانویه تحت‌شعاع قراردادن فعالیت‌هایی است که مستقیم یا غیرمستقیم به نهادهای تحریمی خدمات ارائه می‌دهند و در صورت خدمت‌رسانی به این نهادها مجازات می‌شوند. تحریم اقتصادی از آن دسته مفاهیمی است که اگرچه ماهیت سیاسی دارد، اما خود را به‌شکل حقوقی متجلی می‌کند. این‌گونه تحریم‌ها در عرصهٔ اقتصاد سیاسی بین‌المللی به‌ویژه از سوی دولت‌های غربی و شورای امنیت علیه کشورهای مستقل یا مخالف با سیاست‌های غربی به کار می‌روند.

خواندن کتاب تأثیرات تحریم‌های ثانویه از منظر حقوق بین‌الملل را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به حوزهٔ اقتصاد و حقوق بین‌الملل از مخاطبان این کتاب هستند.

بخشی از کتاب تأثیرات تحریم‌های ثانویه از منظر حقوق بین‌الملل

«تحریم

تحریم اقتصادی به زبان ساده عبارت است از منع صادرات یا واردات تمام یا بعضی از محصولات و کالاهای موردنیاز کشور تحت تحریم و ایجاد محدودیت یا منع برخی فعالیت‌ها در این کشور در زبان ما تحریم به‌عنوان معادلی برای واژه sanction متداول شده است که در این، مفهوم شامل تحریم‌های تسلیحاتی، مالی و اقتصادی، قطع روابط دیپلماتیک، قطع برخی روابط فرهنگی و ورزشی یا قطع برخی ارتباطات می‌شود.

تحریم به‌عنوان ابزاری برای اعمال فشار از قرن‌ها پیش مورداستفاده کشورها بوده و پس از تشکیل سازمان ملل متحد نیز این ابزار در شرایط مختلف توسط شورای امنیت این سازمان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. اینکه تاکنون تا چه اندازه این ابزار در خدمت صلح و امنیت جهانی بوده است یا در خدمت قدرت‌های بزرگ، موضوعی در خور بررسی است. اما باتوجه‌به ارجاع پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به شورای امنیت و تقویت احتمال اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران موضوع پیامدهای احتمالی تحریم برای ایران از اولویت و اهمیت بیشتری برخوردار شده است که به شرح آن اشاره خواهد شد.

اهداف تحریم

تحریم‌های اقتصادی عبارت از مجازات و یا دست‌کاری در روابط و همکاری اقتصادی به‌منظور تأمین اهداف سیاسی است. در واقع تحریم اقتصادی یکی از ابزارهای زیرمجموعه سیاست خارجی است که این امکان را نسبت به کشور هدف به هنگام بروز اختلاف دنبال می‌کند. تحریم‌های اقتصادی از منظر هدف دودسته‌اند اول تحریم اقتصادی به‌منظور بی‌ثبات کردن رژیم سیاسی کشور هدف است که در واقع برگرفته از تضاد در منافع استراتژیک کشور تحریم‌کننده و کشور هدف است. این نوع تحریم برای تغییر رژیم کشور است. دوم تحریم به‌مراتب ملایم‌تر از نوع اول است.»

نظرات کاربران

کاربر ۵۵۴۳۳۷۰
۱۴۰۱/۰۹/۱۸

کتاب فوق العاده ای هست ، آقای مجید آذرنوش اهل شهرستان آمل هستند و در حال حاضر دانشجوی دکتری حقوق بین الملل هستند. ممنون از ایشون

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸۷۹٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۵۰ صفحه

حجم

۸۷۹٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۵۰ صفحه

قیمت:
۱۶,۰۰۰
تومان