دانلود و خرید کتاب داشتن یا بودن؟ اریک فروم ترجمه رضا اردلان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب داشتن یا بودن؟ اثر اریک فروم

کتاب داشتن یا بودن؟

معرفی کتاب داشتن یا بودن؟

کتاب داشتن یا بودن؟ نوشتهٔ اریک فروم را رضا اردلان ترجمه و خلاصه کرده است. این کتاب در انتشارات شنیدار منتشر شده است. 

درباره کتاب داشتن یا بودن؟

داشتن و بودن ۲ روش متفاوت برای زندگی‌کردن است. نویسنده با عنوان این کتاب از شما می‌پرسد که بین داشتن و بودن، کدام یک را انتخاب می‌کنید؟

اریک فروم معتقد است هستی اساسی زندگی آدم‌ها بر ۲ نوع استوار است؛ داشتن و بودن. انسان‌ها برای زندگی‌کردن چاره‌ای ندارند جز آنکه یکی از این ۲ شیوه را انتخاب کرده و بر اساس آن پیش بروند. آنچه امروزه در سرتاسر جهان قابل‌مشاهده است، نشان می‌دهد که فرهنگِ «داشتن» بر «بودن» غلبه کرده و همین الزام به داشتن، زندگی شخصی و اجتماعی افراد را تحت‌الشعاع قرار داده است. نویسنده در این کتاب کوشیده به مخاطب کمک کند نگاهش به زندگی را تغییر دهد و شادتر و آسان‌تر زندگی کند.

خواندن کتاب داشتن یا بودن؟ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام کسانی که فرصت مطالعهٔ کتاب کامل داشتن یا بودن؟ را ندارند، پیشنهاد می‌کنیم. 

بخشی از کتاب داشتن یا بودن؟

«در نگاه اول ممکن است هر کسی داشتن را یکی از شروط بدیهی زندگی بداند؛ ما برای آنکه بتوانیم زنده بمانیم و به زندگی خود ادامه دهیم، لازم است چیزهایی داشته باشیم، مثل خانه، غذا، امنیت. همچنین برای آنکه خوشحال باشیم، دلمان می‌خواهد چیزهای دلخواهمان را به دست آوریم و برای رفاه بیشتر نیز که آرزوی هر کسی است، باید ثروت زیادی داشته باشیم. تمام این داشتن‌ها بدیهی و منطقی به نظر می‌آیند، امّا در طول این کتاب متوجه می‌شوید که بخش اعظمی از این موارد، بر خلاف اصول انسانی و چه‌بسا آسیب ‌زننده هستند.

به طور کلی، زندگی بر مبنای فرهنگِ داشتن و زندگی بر مبنای فرهنگِ بودن با یکدیگر تمایز دارند؛ نوع اول یعنی زندگیِ متمرکز بر اشیاء و نوع دوم یعنی زندگیِ متمرکز بر انسان. زمانی که انسان کلیه امور را بر اساس میل خود به تصاحب کردن پیش ببرد، به تدریج می‌بینیم که خودش را با دارایی‌های مادی‌اش معرفی می‌کند.

ریشه چنین رفتاری از آنجا ناشی شده که ما آدم‌ها فکر کردیم می‌توانیم صاحب هر چیزی که می‌خواهیم، بشویم. بنابراین تصاحب، تملک، به دست آوردن و داشتن به یکی از مهم‌ترین ارزش‌های انسانی در جامعه تبدیل شده است. حتی می‌توان گفت امروزه سرمنشأ تمام ارزش‌ها، همین داشتن است. آدم‌ها دیگر قادر نیستند جهان و هر چه را در آن وجود دارد، به عنوان چیزهایی که متعلق به همگان است در نظر بگیرند؛ پس مسابقه بزرگی راه انداخته‌اند تحت عنوان «چه کسی بیشتر از همه دارد؟»

فرهنگ شرقی بر خلاف فرهنگ غرب، هنوز اندکی از این دیدگاه سمّی در امان مانده و این مصونیت را مدیون آموزه‌های بودائی است. برای مقایسه این دو فرهنگ می‌توان از مضمون یکی از اشعار «باشو» شاعر ژاپنی، استفاده کرد: تصور کنید در حال قدم زدن هستید که در مسیر، توجهتان به یک گل زیبا جلب می‌شود. فردی که اساس زندگی‌اش داشتن است، با دیدن یک گل زیبا می‌خواهد که آن را از ریشه کنده و برای خود داشته باشد؛ پس آن را می‌چیند، به خانه‌اش می‌برد و تماشا می‌کند. چنین کسی فکر می‌کند برای درک زیبایی یک گل، حتماً باید آن را در اختیار داشته باشد؛ امّا راه بهتری هم هست. اگر آدم بتواند تماشا کردن را در خود تقویت کند، آنگاه با دیدن یک گل زیبا، آن را نمی‌چیند. بلکه می‌تواند ساعت‌ها آنجا بایستد، گل را تماشا کند و زیبایی آن را درک نماید. در این صورت، آن گل زیبا به اختیار یک شخص در نیامده و امکان اینکه رهگذران دیگر نیز آن را ببینند و از زیبایی‌اش لذت و بهره ببرند، وجود دارد.»

نظرات کاربران

somi
۱۴۰۱/۱۱/۱۷

من دنبال نسخه کامل این کتاب به شکل الکترونیکی هستم حالا چه صوتی باشه چه متنی، ولی همه جا خلاصه گذاشتن متاسفانه .....

949635535
۱۴۰۱/۰۹/۱۵

مطالب رو خیلی خیلی خلاصه شده است این کتاب ارزشش رو داره که متن اصلیش خونده بشه

Vida mehraz
۱۴۰۲/۰۶/۰۷

کتاب کامل نیست. گوینده از طرف خود کتاب را گزینشی ارایه می کند. خود کتابها ترجمه از زبان دیگری هستند و ناخوداگاه ما با دخالت مترجم محترم کتاب را می خوانیم. اما این دیگر خیلی توهین به نویسنده و مترجم

- بیشتر
کاربر 5580455
۱۴۰۲/۰۹/۱۶

کتاب خوبی است در کمتر از سه ساعت مطالعه شد.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۲٫۹ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۲۲ صفحه

حجم

۲۲٫۹ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۲۲ صفحه

قیمت:
۷,۰۰۰
تومان