دانلود و خرید کتاب نفوذ راهبردی در نظام دینی مهدی گرجی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نفوذ راهبردی در نظام دینی اثر مهدی گرجی

کتاب نفوذ راهبردی در نظام دینی

معرفی کتاب نفوذ راهبردی در نظام دینی

کتاب نفوذ راهبردی در نظام دینی نوشته مهدی گرجی است. این کتاب را انتشارات سروش منتشر کرده است.

درباره کتاب نفوذ راهبردی در نظام دینی

در تعالیم و آموزه‌های دینی، نزاعی تاریخی میان جبهۀ حق یعنی انبیای الهی و اوصیای آن‌ها (ع) از یک‌طرف و طاغوت، استکبار، فراعنه تاریخ و درمجموع، جبهۀ باطل از سوی دیگر، ترسیم شده است. رویارویی‌ای که از یک‌طرف بر محور دعوت به توحید و اقامۀ آن برای حاکمیت دین خدا و از سوی دیگر بر محور شرک، کفر، دنیاپرستی و شیطان‌محوری است. این درگیری در نقطۀ اوج خود در دوران معاصر، همان درگیری تمدن جدید غرب با ادیان الهی از جمله اسلام و به‌طور برجسته نظام اسلامی است. پرسش اصلی اما این است که آیا این درگیری و نزاع تاریخی در چهره‌ای ثابت و همواره از جنس سخت بوده است و یا چهرۀ آن در ادوار مختلف تغییریافته است؟ مدعای پژوهش مبتنی بر آن است که این چهره در درازنای تاریخ تا امروز نمی‌توانسته ثابت باشد و رویکرد غیرنظامی و نرم، پایۀ اصلی این مقابله و رویارویی را تشکیل می‌داده است.

همین مفهوم در ادبیات نوین سیاسی بدین‌گونه تبیین می‌شود که گفتمان‌های سیاسی و امنیتی پس از دوران جنگ سرد دچار دگرسانی و دگردیسی در مفهوم قدرت، امنیت و تهدید شده است. در گفتمان پیشین، امنیت با تهدید تعریف می‌شد و بر آن اساس برای رویارویی با تهدید، بر مؤلفۀ قدرت نظامی تأکید می‌شد. طبعاً راهبرد رویارویی نیز ارتقای توان نظامی و بازدارندگی سخت در برابر نیروی نظامی حریف بود. در گفتمان پساجنگ سرد و نوین امنیت ملی، امنیت، تهدید و قدرت چندوجهی است و پدیده‌ای متأثر از مؤلفه‌های گوناگون مادی و ذهنی و دارای وجوه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است؛ بنابراین در این نگاه، تهدید شامل تهدیدات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، نظامی و غیره است و پایه‌ای نرم‌افزارانه دارد. به عبارت روشن‌تر، قدرت نرم، بنیاد زیرساخت و جوهر بنیادی امنیت همه‌جانبۀ یک نظام سیاسی خواهد بود و در مقابل، تهدیدات امنیت ملی این نظام سیاسی، رویکردی نرم‌افزارانه خواهد داشت. از این روست که رهیافت تقابل‌گرایی و سخت‌افزارانۀ نظامی‌محور، جای خود را به رویکرد نرم‌افزاری و جنگ نرم داده است.

خواندن کتاب نفوذ راهبردی در نظام دینی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به روابط سیاسی و علوم بین‌الملل می‌توانند از خواندن این کتاب لذت ببرند.

درباره مهدی گرجی

مهدی گرجی متولد سال ۱۳۴۹؛ نویسندۀ ایرانی است.

بخشی از کتاب نفوذ راهبردی در نظام دینی

«آن مسلمی که در آفریقاست حفظ جمهوری اسلامی برایش واجب است.»، امروز بر ملت ایران خصوصاً و بر جمیع مسلمانان عموماً، واجب است این امانت الهی را که در ایران به طور رسمی اعلام شده ... با تمام توان حفظ نموده و در راه ایجاد مقتضیات بقای آن و رفع موانع و مشکلات آن کوشش نمایند. لازم به توضیح است که این جملات حضرت امام خمینی (ره) هرگز به معنای هدف وسیله را توجیه می‌کند و باید تحت هر شرایط و با هر ابزاری حکومت را حفظ کرد، نیست، بلکه، در اندیشه سیاسی اسلام و به‌خصوص سیره معصومین (ع)، هیچگاه و تحت هیچ شرایطی حاضر به زیر پا گذاشتن اصول بنیادین دینی و ارزش‌های انسانی برای دستیابی به قدرت یا حفظ قدرت و حکومت نیست. به‌عبارت‌دیگر در مکتب اسلام نمی‌توان پذیرفت که همواره و در هر شرایطی «هدف، وسیله را توجیه می‌کند»؛ بلکه برعکس، از نگاه دینی، حکومت وسیله‌ای است برای به‌پاداشتن دین و ارزش‌های اسلامی و در نهایت تکامل و سعادت دنیوی و اخروی. در این مکتب، حکومت، هدف نیست، بلکه «حکومت وسیله است» لذا نمی‌توان و نباید هیچ یک از اصول بنیادین و اساسی دینی را برای حفظ نظام، زیر پا گذاشت، اگرچه از باب قاعده عقلی «تقدیم اهم بر مهم»، امکان گذر از برخی احکام فرعی و جزئی اسلام برای این منظور وجود دارد.»

نظرات کاربران

کاربر ۵۳۲۶۲۹۲
۱۴۰۱/۰۸/۱۰

لطفا این کتاب رو به بی نهایت وارد کنید ممنون

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۴۱۶ صفحه

حجم

۵٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۴۱۶ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان