دانلود و خرید کتاب حکایت هایی از زندگی شاه عباس صفوی (جلد اول؛ اسب تیزپا) گروه تاریخ ایران
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب حکایت هایی از زندگی شاه عباس صفوی (جلد اول؛ اسب تیزپا) اثر گروه تاریخ ایران

کتاب حکایت هایی از زندگی شاه عباس صفوی (جلد اول؛ اسب تیزپا)

معرفی کتاب حکایت هایی از زندگی شاه عباس صفوی (جلد اول؛ اسب تیزپا)

کتاب حکایت هایی از زندگی شاه عباس صفوی (جلد اول؛ اسب تیزپا) نوشتهٔ گروه تاریخ ایران انتشارات موسسه فرهنگی هنری قوی سفید کودکان است. 

درباره کتاب حکایت هایی از زندگی شاه عباس صفوی (جلد اول؛ اسب تیزپا)

در تاریخ ایران با پادشاهانی روبه‌رو می‌شویم که ایران‌ساز و تاریخ‌ساز بوده‌اند و شهرت آن‌ها بسیار بیشتر از حدومرز ایران را رفته است و باعث افتخار ایرانیان شده است. یکی از این پادشاهان که ایران آشفته زمان خود را به ایرانی سرافراز و قدرتمند تبدیل کرد شاه‌عباس اول بود.

شاه‌عباس اول قدرتمندترین پادشاه صفوی بود که به شاه‌عباس بزرگ و شاه‌عباس کبیر هم شهرت داشت. زمانی که او بر تخت سلطنت نشست حکومت صفوی بسیار ضعیف شده بود و مدعیان قدرت با آشفتگی و سرپیچی کشور را به آشوب کشیده بودند اما این مرد بزرگ باهوش و قدرت خود توانست بر بحرانی که در آغاز سلطنتش ایران را تهدید می‌کرد پیروز شود و با اقدامات ارزشمند خود به کشور ایران انسجام دهد و حکومت قدرتمندی تشکیل داد که آوازۀ عظمت ایران را تا سرزمین‌های دور با صدای بلند رساند.

شاه‌عباس باهوش، باتدبیر، جسور، قدرت‌طلب، دانش‌پرور، هنردوست، خوش‌فکر، دوراندیش و باایمان بود. اما ویژگی‌های اخلاقی منفی هم داشت. او خودخواه و مستبد بود. بی‌رحم و سخت‌گیر و سنگدِل بود. بدکینه و انتقام گیر و سخت‌کُش بود. گاهی حتی اطرافیانش از درک رفتارهای او عاجز می‌شدند.

شاه‌عباس حدود ۴۳ سال باقدرت حکومت کرد و در این دوران گفتار و کردار و پندار او در موقعیت‌های متفاوتی را موردتوجه دوست و دشمن، اُزبک و هندی و عثمانی، و آسیایی و اروپایی قرار داد و جهانگردان بسیاری که در آن دوران باشکوه به ایران سفر کردند دیده‌ها و شنیده‌های خود را نوشتند و این نوشته‌ها دست‌مایهٔ حکایت‌های زیبا و شنیدنی‌ای شد که از نسلی به نسل دیگر و از سینه‌ای به سینۀ دیگر منتقل شدند تا نه‌تنها یاد و خاطرۀ غرورآفرین و گاه شرمسار آن دوران زنده بماند بلکه اخلاق و رفتار آنان در کشورداری و عظمت‌جویی برای این سرزمین الگویی برای حاکمان بعدی باشد.

شاه‌عباس اول یکی از شاخص‌ترین چهره‌های حکومتی در حکایت‌های عامیانه است. او به دلیل نجات دادن حکومت صفوی از نابودی و رساندن ایران به قدرت گذشته، مورد تحسین عام و خاص قرار گرفت و به همین دلیل توانست در بخشی از حکایت‌های عامیانۀ زمان خود و دوره‌های بعد راه پیدا کند. در حکایت‌های منسوب به او نکته‌ها و ویژگی‌هایی وجود دارد که بسیار تکرار شده و چشمگیر است. برخی از این ویژگی‌ها خصلت عمومی پادشاهان است ولی برخی دیگر ویژۀ این پادشاه است.

در این حکایت‌ها او بسیار زیرک و داناست، حلال مشکلات است و آرزوهای مردم را برآورده می‌کند، با مجازات ظالمان حمایت خود را از فقرا نشان می‌دهد، لباس سادۀ درویشی می‌پوشد، شب‌زنده‌داری می‌کند و با ندای غیبی از حال مردم آگاه می‌شود، عادل است و اهل بخشش، با فقرا ازدواج می‌کند، اجازه می‌دهد مردم عادی به‌سادگی در برابر او سخن بگویند. باتوجه‌به گذشتۀ تاریخی شاه‌عباس و ضعف اغلب جانشینان او، بخشی از این ویژگی‌ها به شخصیت واقعی و تاریخی او باز می‌گردد و بخشی حاصل اندیشه و خلاقیت پدیدآورندگان این حکایت‌ها است و آن‌ها در زوایای پنهان حکایت اهداف خود را پنهان کرده‌اند.

نویسندگان در کتاب حکایت‌هایی از زندگی شاه‌عباس صفوی (جلد اول؛ اسب تیزپا) تلاش کرده‌اند که این حکایت‌ها را که برخی دارای مستندات تاریخی است و برخی دیگر حکایت‌های عامیانه است در وصف شاه‌عباس گرد هم آورند تا علاقه‌مندان با گوشه‌گوشه‌های شخصیت این پادشاه و یادگارهایش شامل کاخ‌ها، عمارت‌ها، مساجد، کاروان‌سراها، بازارها و راه‌هایی که در چهار گوشۀ ایران در اصفهان، قزوین، تبریز، مشهد، کرمان، شیراز و بسیاری دیگر شهرها ساخته آشنا شوند.

خواندن کتاب حکایت‌هایی از زندگی شاه‌عباس صفوی (جلد اول؛ اسب تیزپا) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به شناخت تاریخ ایران پیشنهاد می‌کنیم. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۷۲۹٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۵۶ صفحه

حجم

۷۲۹٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۵۶ صفحه

قیمت:
۳۶,۰۰۰
۱۸,۰۰۰
۵۰%
تومان