دانلود و خرید کتاب اضطراب جایگاه اجتماعی آلن دوباتن ترجمه مریم تقدیسی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اضطراب جایگاه اجتماعی اثر آلن دوباتن

کتاب اضطراب جایگاه اجتماعی

نویسنده:آلن دوباتن
دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۳از ۲۰ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب اضطراب جایگاه اجتماعی

کتاب الکترونیکی «اضطراب جایگاه اجتماعی» نوشتهٔ آلن دوباتن با ترجمهٔ مریم تقدیسی در گروه انتشاراتی ققنوس چاپ شده است. تمایل به داشتن جایگاه اجتماعی مانند همه تمایلات دیگر کاربردهایی دارد: ایجاد انگیزه برای به‌کارگیری استعدادها، ترغیب به متمایز دیده شدن، ممانعت از رفتارهای نامتعارف و زیان‌بار و انسجام بخشیدن به اعضای جامعه حول یک نظام ارزشی متداول. ولی افراط در این تمایل هم مانند سایر موارد می‌تواند کشنده باشد. آلن دو باتن نویسنده، فیلسوف و مجری تلویزیون ساکن بریتانیا است. کتاب‌های او موضوعات مختلفی را به شیوه‌ای فلسفی با تأکید بر ارتباط آن با زندگی روزمره بررسی می‌کند.

درباره کتاب اضطراب جایگاه اجتماعی

اضطراب جایگاه اجتماعی عبارت است از نگرانی از این‌که نتوانیم خود را با آرمان‌های موفقیت که جامعه تعیین‌کننده آن است تطبیق دهیم و از شأن و احترام محروم شویم؛ نوعی نگرانی از این‌که از لحاظ منزلت اجتماعی در پایین‌ترین مرتبه یا در آستانه سقوط به مرتبه‌ای پایین‌تر قرار داشته باشیم.

اگر جایگاه ما بر نردبان منزلت اجتماعی موجب چنین دغدغه‌هایی شده باشد به این دلیل است که تصور ما از خودمان به‌شدت به تصور دیگران از ما بستگی دارد. به استثنای افراد خاصی مانند سقراط یا عیسی (ع)، اکثر ما برای این‌که احساس خوبی درباره خود داشته باشیم متکی به نشانه‌های احترامی هستیم که از جامعه دریافت می‌کنیم.

متأسفانه کسب منزلت اجتماعی دشوار و حفظ آن تا پایان عمر دشوارتر است. بجز جوامعی که در آن‌ها جایگاه اجتماعی از بدو تولد تعیین شده و خون اشرافی در رگ‌های صاحبان منزلت جریان دارد، به دست آوردن مرتبه‌ای والا در اجتماع به میزان موفقیت‌های ما بستگی دارد، و ممکن است به دلیل حماقت، عدم‌خودشناسی، مسائل اقتصاد کلان یا سوءنیت دیگران از رسیدن به جایگاه اجتماعی بازبمانیم.

شکست سرچشمه حس حقارت است: آگاهی تباه‌کننده از این موضوع که نتوانسته‌ایم دنیا را متقاعد سازیم که فردی ارزشمندیم و از این پس محکومیم به افراد موفق غبطه بخوریم و از وجود خود شرمسار باشیم.

کتاب  اضطراب جایگاه اجتماعی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب برای همه مفید است. چرا که انسان‌ها همگی به‌ناچار در اجتماع و قوانین و ارزش‌هایش محصور هستند.

بخشی از کتاب اضطراب جایگاه اجتماعی

در دنیایی آرمانی می‌توان نفوذناپذیرتر بود. چه نادیده گرفته شویم, چه تحسین شویم و چه تمسخر، تزلزل‌ناپذیر باقی می‌مانیم. اگر کسی اغواگرانه مجیزمان را بگوید بیش از حد تحت تأثیر قرار نمی‌گیریم. و اگر قضاوت منصفانه‌ای در مورد خود داشته باشیم و به ارزش خود پی برده باشیم، نظر نامربوط دیگری لطمه‌ای به ما وارد نمی‌کند. ما ارزش خود را می‌دانیم و خصوصیاتمان را می‌شناسیم. اما در دنیای غیرآرمانی درون ما مجموعه‌ای از دیدگاه‌های متضاد درباره خودمان وجود دارد. هم از زیرکی‌های خود آگاهیم و هم از حماقت‌هایمان، هم از شوخ‌طبعی و هم از کسالت‌بار بودنمان، و هم مهم بودنمان و هم زیادی بودنمان. و در چنین وضعیت متزلزلی، مسئله تعیین منزلت ما به دیدگاه جامعه درباره ما بستگی دارد. بی‌توجهی به ما ارزیابی‌های منفی‌مان را تشدید می‌کند و لبخندی یا تعریفی به همان سرعت موجب تشدید ارزیابی‌های مثبت ما از خودمان می‌شود. ما برای پذیرفتن خود نیازمند مرحمت دیگرانیم.

«ایگو» یا تصور ما از خودمان را می‌توان بادکنک سوراخی در نظر گرفت که همواره نیازمند هلیومِ عشق از دنیای خارج است تا بادکرده باقی بماند، بادکنکی که در مقابل کمترین خراشیدگی‌های ناشی از بی‌توجهی‌های دیگران به‌شدت آسیب‌پذیر است. میزان خوشحالی ناشی از توجه دیگران و لطمه‌ای که بی‌توجهی آن‌ها بر ما وارد می‌سازد تأمل‌برانگیز و در عین حال نامعقول است. گاهی به دنبال سلام سرد یک همکار یا پاسخ ندادن کسی به تلفن‌هایمان خلقمان تنگ می‌شود و گاهی فقط به این دلیل که کسی ناممان را به خاطر داشته و سبد میوه‌ای برایمان فرستاده زندگی در نظرمان معنادار و ارزشمند می‌شود.

معرفی نویسنده
عکس آلن دوباتن
آلن دوباتن

آلن دو باتن فیلسوف، نویسنده و مجری تلویزیونی در ۲۰ دسامبر ۱۹۶۹ میلادی در زوریخ به دنیا آمد. او نویسنده‌ی کتاب های مشهوری مانند آرامش و خودشناسی است. او فرزند ژاکلین و ژیلبر دو باتن بود. ژیلبر در اسکندریه در مصر زاده شده بود و پس از این‌که به خاطر به قدرت رسیدن جمال عبد‌الناصر مجبور به خروج از مصر شد، برای کار و زندگی به سوئیس مهاجرت کرد و هم‌بنیان‌گذار موسسه‌ی مالی-اعتباری جی‌ای‌ام شد (ثروت خانواده‌ی او در سال ۱۹۹۹ م. حدود ۲۳۴ میلیون یورو تخمین زده شد). مادر آلن متولد سوئیس و از اهالی اشکنازی و پدرش از خانواده‌ی یهودیان سفاردی‌ از شهر باتن در کاستیا و لئون بود.

نظرات کاربران

زیبا!
۱۴۰۱/۰۲/۲۹

به گمانم کمتر کسی‌ست که به شان و منزلت اجتماعی‌اش فکر نکند یا در مورد اینکه دیگران در موردش چطور فکر می‌کنند دغدغه‌ای نداشته باشد. اکثر ما دلمان می‌خواهد اطرافیانمان و در مقیاس بزرگتر، افراد جامعه به ما به دیده‌ی

- بیشتر
mehdi zare
۱۴۰۲/۰۳/۲۲

اول تحسین میکنم خانم مریم تقدیسی رو بابت این ترجمه روان و ادبی و انتشارات ققنوس رو بابت این انتخاب در شرایطی که انتشار کتابهایی با ترجمه بدتر از مترجم گوگل زیاد شده من بعد از بررسی ۵ ترجمه مختلف این

- بیشتر
کاربر ۹۰۷۳۱۶
۱۴۰۲/۰۶/۱۷

فقط قسمت کمی از کتاب در مورد موضوع کتاب صحبت میکنه!

جانی پور
۱۴۰۱/۰۴/۲۹

خیلی بحث های جامعه شناسی شده و ترجمه ی خیلی روانی نداره

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
«به حال خود رها شدن در جامعه و نادیده گرفته شدن از سوی اعضای آن, اگر در عمل چنین اتفاقی شدنی باشد، ظالمانه‌ترین مجازات است. وقتی با ورودمان کسی سرش را به سویمان برنگرداند، وقتی حرف می‌زنیم پاسخمان را ندهد، یا برای کاری که می‌کنیم اهمیتی قایل نباشد، وقتی همه تظاهر به ندیدنمان کنند، و طوری برخورد کنند که انگار وجود نداریم، چندی نمی‌گذرد که نوعی خشم و درماندگی عاجزانه در ما انباشته می‌شود که بی‌رحمانه‌ترین شکنجه‌های جسمی در مقابل آن تسکین‌بخش به نظر می‌رسند.»
عرفان برقبانی

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۳۷ صفحه

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۳۷ صفحه

قیمت:
۶۹,۰۰۰
۴۱,۴۰۰
۴۰%
تومان