دانلود و خرید کتاب اخلاق عملی شعبان داداشی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اخلاق عملی اثر شعبان داداشی

کتاب اخلاق عملی

دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۰از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب اخلاق عملی

کتاب اخلاق عملی نوشته شعبان داداشی است. این کتاب درس‌هایی از اخلاق اسلامی است و آن را انتشارات کتاب طه منتشر کرده است.

درباره کتاب درس‌هایی از اخلاق عملی

اخلاق جمع خُلق در لغت و به معنای صفات باطنی اعم از خوب و بد است. اگر صفات زیبا در باطن آدمی ثابت و دائمی باشند آن را فضیلت و اگر صفات زشت دائمی باشد آن را رذیلت می‌نامند. علم اخلاق در اصطلاح، عبارت است از گفت‌وگو درباره صفات نفسانی خوب و بد که منشأ اعمال و رفتار زشت و زیبا می‌گردند. این علم درباره راه‌های تحصیل صفات نفسانی خوب و اجتناب از اوصاف زشت، به‌شیوه عقلی و نقلی، در جهت رسیدن به کمال و سعادت حقیقی بحث می‌کند. خداوند متعال حکیم و آفرینش او هدفمند است. غرض از خلقت انسان، رسیدن وی به کمال واقعی و تخلّق به اخلاق الهی است تا در سایه آن به مقام خلافت خداوند در روی زمین نائل گردد. انسان این مسیر را در پرتو اختیار و اراده خود و انجام تکالیف عقلی و نقلی طیّ می‌کند و در نتیجه به صفات عالی نفسانی دست می‌یابد. 

رسالت اخلاقی از مهم‌ترین اهداف بعثت پیامبران است. آنها مأمور به تربیت انسان‌ها با تعلیم کتاب و حکمت و ابلاغ آیات هستند. هدف آنها رساندن انسان به اخلاقی الاهی بر اساس صفات خداوند متعال می‌باشد. همین هدف قرآنی را رسول خدا (ص) تأیید کرده است و بعثت خود را در راستای مکارم اخلاق و محاسن آن معرفی می‌کند «بُعثتُ بمکارم الاخلاق ومحاسنها» 

تزکیّه نفس از رذائل و آراستن آن به فضائل در جهت اتصاف به اخلاق خداوندی برای رسیدن به قرب الاهی و مقام خلافت الاهی از اهداف علم اخلاق است. این کتاب به بررسی علم اخلاق می‌پردازد و کمک می‌کند تا اطلاعات کاملی در این حوزه داشته باشید. 

خواندن کتاب درس‌هایی از اخلاق عملی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به درک بهتر و بیشتر اخلاق اسلامی پیشنهاد می‌کنیم. 

بخشی از کتاب درس‌هایی از اخلاق عملی

دین داری

دین مجموعه معارف و احکامی است که انسان را در سایه اطاعت از خدا و رسولش، به مقام عبودیت و حقیقت بندگی نائل می‌گرداند. انسان از طریق دین به سوی کمال مطلق و جمیل محض حرکت می‌کند و بر اساس معرفت و محبت به خدا، آثار صفات او در وجودش ایجاد می‌شود و به اخلاق زیبا و صفات عالی الهی می‌گردد. پیامبر (ص) که اسوه حسنه و صاحب اخلاق عظیم است، مظهر آشکار صفات زیبای خداوند در جهان هستی است. در نتیجه، انسان به وسیله اطاعت و تبعیت از سنّت و شریعت او صاحب خلق عظیم می‌گردد. پس در سایه عمل به دین اخلاق الهی پدیدار می‌گردد و هر کس بخواهد صاحب اخلاق الهی باشد، دین‌دار است.

شخصی از پیامبر (ص) پرسید: دین چیست؟ ایشان فرمودند: اخلاق نیک.

امام سجاد (ع) نیز یکی از علائم کمال دین‌داری را حسن خلق معرفی می‌کنند.

پیامبر (ص) می‌فرمایند: «أَکمَلُ الْمُؤْمِنِینَ إِیمَاناً أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً؛ کامل‌ترین مؤمن از جهت ایمان کسی است که از همه اخلاقش زیباتر باشد».

«إِنَّ أشْبَهَکُمْ بِی أحْسَنُکُمْ خُلُقاً؛ شبیه‌ترین شما به من کسی است که اخلاق او نیکو باشد».

امام باقر (ع) نیز کمال ایمان و اسلام را حسن خلق با مردم و خانواده معرفی می‌کنند.

محبوبیت

دومین اثری که فضایل اخلاقی در پی دارد محبوبیت است. صاحب اخلاق زیبا محبّت خداوند را جلب می‌کند؛ چرا که خداوند کمال مطلق است و به همین دلیل به ذات خود محبّت دارد و هر آنچه را کمال باشد، دوست می‌دارد.

امام صادق (ع) فرمود: «عَلَیکم بِمَکارِمِ الاَخلاقِ فَإِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ یحِبُّهاَ، وَاِیاَّکم وَمَذاَمَّ الاَفعاَلِ فَإِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ یبغِضُهاَ؛ برشما باد به مکارم اخلاق، همانا خداوند عزیز و جلیل آن را دوست می‌دارد و از افعال زشت بپرهیزید همانا آن را خداوند عزیز و جلیل دشمن می‌دارد». و در بیان دیگر آمده است چون خداوند اخلاق زیبا را دوست می‌دارد به آن رضایت دارد

نظرات کاربران

کاربر 4569485
۱۴۰۲/۱۰/۲۰

بسیار کتاب مفیدیه برای همه ضروری و کاربردیه

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۷۱۱٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۶۱۶ صفحه

حجم

۷۱۱٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۶۱۶ صفحه

قیمت:
۹۹,۰۰۰
تومان