دانلود و خرید کتاب پرتوی از خورشید محمدحسن زاهدی توچائی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب پرتوی از خورشید اثر محمدحسن زاهدی توچائی

کتاب پرتوی از خورشید

انتشارات:میراث ماندگار
دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب پرتوی از خورشید

کتاب پرتوی از خورشید نوشته محمدحسن زاهدی توچائی است. این کتاب را نشر میراث ماندگار منتشر کرده است. این کتاب گامی در راه شناخت نهج‌البلاغه است.

درباره کتاب پرتوی از خورشید

نوشتار حاضر گزیده‌ای بسیار موجز از برخی مباحث مطرح شده پیرامون نهج‌البلاغه است. هدف از این گزینش، برداشتن گامی هر چند کوچک جهت آشنایی هرچه بیشتر با برخی از مباحث مربوط به این گوهر گرانسنگ است.

شایان ذکر است که استفاده از متون عربی در مباحث مختلف این متن به دلیل ضرورت ممارست و آشنائی بیشتر مخاطبین با این متون صورت گرفته است. مناسب است ایجاز این نوشتار به تناسب ظرفیت مخاطب با ارائه مثال‌ها و شواهد مختلف تشریح شود تا موجبات آشنائی هر چه بیشتر با این گوهر تابناک را فراهم آورد. 

مؤلف نهج‌البلاغه أبوالحسن محمد بن الحسین بن موسی بن محمد بن موسی بن ابراهیم بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب، أبوالحسن، الرضی است. ایشان این کتاب را از سخنان امام علی‌(ع) گردآوری کردند تا راهنمای مسلمانان باشد. 

خواندن کتاب پرتوی از خورشید را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به شناخت نهج‌البلاغه پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب پرتوی از خورشید

تأسیس مدرسه دارالعلم

« سیّد رضی برای سامان دادن تعلیم و تربیت خود، مدرسه‌ای به نام دار العلم در محلّه کَرْخ بغداد تأسیس کرد که همه امکانات لازم برای یک مرکز علمی فرهنگی را دربرداشت: اتاق‌های تدریس، تالارهای سخنرانی، مکان‌های تشکیل جلسات بحث و پژوهش و گفتگوهای علمی، حجره‌هایی برای زندگی دانشجویان، و کتابخانه‌ای بزرگ که نیازهای علمی پژوهشی دانشجویان را تأمین می‌کرد. سیّد رضی برای حفظ عزّت نفس دانشجویان خود به هر یک از آنان کلیدی داده بود تا هرگاه به چیزی نیاز داشتند. خود در انبار را بگشایند و هر چه خواستند بردارند.»

مدارج علمی

مفسر و حافظ قرآن، فقیه، امام در لغت و ادب بود. و در علوم قرآن و علوم حدیث تبحر داشت، اما به دلائل متعدد، اشراف او بر علوم مختلف ظهور و بروز لازم و گسترده را نداشته و علو مرتبه علمی وی بر همگان پوشیده مانده است. از جمله این دلائل می‌توان موارد زیر را برشمرد:

۱) عمر کوتاه سید رضی.

۲) داشتن مناصب مختلف دینی، اجتماعی و ...

۳) ظهور بیشتر بعد ادبی و شعری سید رضی نسبت به دیگر مدارج علمی وی.

۴) از بین رفتن بسیاری از آثار سید رضی.

محدث نوری در زمینه مدارج علمی سید رضی می‌گوید:

" قال السید علی خان [بن صدر الدین المدنی] فی الدرجات الرفیعة [ فی طبقات الشیعة ] و کان الرضی قد حفظ القرآن بعد ان جاوز الثلاثین سنة فی مدة یسیرة، و کان عارفا بالفقه و الفرائض معرفة قویّة، و أمّا اللغة و العربیة فکان فیهما اماما."

" إن علوّ مقام السید فی الدرجات العلمیة مع قلّة عمره – فإنه توفی فی سن سبع و أربعین – قد خفی علی العلماء لعدم انتشار کتبه و قلّة نسخها و إنّما الشائع منها نهجه و خصائصه، و هما مقصوران علی النقلیات، و المجازات النبویة حاکیة عن علوّ مقامه فی الفنون الأدبیة."

به نظر می‌رسد مرحوم شریف رضی با علوم طبیعی نیز آشنایی داشته است. بیان او در وصف رعد ذیل آیه ۱۳ از سوره مبارکه رعد تا حدودی گویای این امر است. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۴۶ صفحه

حجم

۱٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۴۶ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان