دانلود و خرید کتاب دولت دین؛ پژوهشی قرآنی در حکومت و جامعه عباس مقتدایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دولت دین؛ پژوهشی قرآنی در حکومت و جامعه اثر عباس مقتدایی

کتاب دولت دین؛ پژوهشی قرآنی در حکومت و جامعه

امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب دولت دین؛ پژوهشی قرآنی در حکومت و جامعه

کتاب دولت دین؛ پژوهشی قرآنی در حکومت و جامعه نوشتهٔ عباس مقتدایی در انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) چاپ شده است. ما در ابتدای راه برای دستیابی به جامعه و حکومت مطلوب قرآنی هستیم و کار عمیق علمی، پژوهشی و در کنار آن ساختارسازی‌های منظم و قوی، دستیابی به الگو و مدل‌های موردنیاز، ضرورت اجتناب‌ناپذیری است که باید در جهت آن، گام‌های اساسی برداریم.

درباره کتاب دولت دین؛ پژوهشی قرآنی در حکومت و جامعه

از ذکر حوادث و داستان‌های قرآنی می‌توان به کشف و تبیین اصول، معیارها و سنت‌های الهی پرداخت و با چنین روشی می‌توان اصول و مبانی قرآن در حکومت مطلوب و نامطلوب را استخراج و تشریح نمود؛ داستان اقوام لوط، مدین، بنی‌اسرائیل، نافرمانی‌ها، فاصله طبقاتی، تکبر، فساد، انحراف عقیدتی، تقلید کورکورانه و .... محور اساسی در این کتاب، آیاتی از قرآن کریم است که می‌تواند مبنای اداره حکومت و جامعه باشد.

در ابتدا دیدگاه‌های اندیشمندانی که پایه و اساس حکومت‌های غربی مبتنی بر نظریات آنان است، مورد بررسی قرار گرفته‌ و در بخشی دیگر نیز، دیدگاه‌های برخی از علما و صاحب‌نظران مسلمانی که تحت تأثیر مبانی دینی، ابعاد و ویژگی‌های حکومت را طرح نموده‌اند، بیان شده است. سپس جامعه و حکومت و اصول حاکم بر روابط جامعه مطلوب از دیدگاه قرآن بررسی شده و در نهایت ویژگی‌های مطلوب و نامطلوب از دیدگاه قرآن و اسلام تشریح شده است. منظور اساسی ما آنست که نشان دهیم تفکر اسلامی مبتنی بر قرآن در زمینه جامعه و حکومت، در دو بعد مطلوب و نامطلوب آن، دارای نظر است و مجموعه‌ای از چیزها را مطلوب و مجموعه‌ای از چیزها را نامطلوب قلمداد می‌نماید.

کتاب دولت دین به قلم دکتر عباس مقتدایی پژوهشگر مطرح عرصه سیاست و حکومت در اسلام نگاشته شده و در ۲۲۱  صفحه و نسخه چاپی آن به بهای ۶۵ هزار تومان تنظیم و منتشر شده، و از طریق مجموعه فروشگاه های انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام (مجازی و حقیقی) و شبکه نمایندگی‌ها، در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. 

کتاب دولت دین؛ پژوهشی قرآنی در حکومت و جامعه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به مباحث مربوط به حکومت دینی و شرایط آن از مطالعهٔ این کتاب بهره خواهند برد.

بخشی از کتاب دولت دین؛ پژوهشی قرآنی در حکومت و جامعه

بررسی و مرور آیات قرآن، اثبات‌کننده این معناست که شکل‌گیری حکومت و جامعه، بایستی مبتنی بر مفاهیم قرآنی، عملیاتی شود و اصولاً تحقق بخشی از فرامین مندرج در آیات، منوط به شکل‌گیری چنین ساختارهایی است. آیات جهاد، مقاومت و دفاع، بدون وجود یک یا چندین نهاد، سازمان و ساختار برنامه‌ریز، تدبیرگر و مدیریت‌کننده، محقق نخواهد شد و همین معنا در خصوص جمع‌آوری زکات، امر به معروف و تحقق آزادی‌های مدنی _ اجتماعی و نظایر آن نیز، مصداق می‌یابد. 

جامعه اسلامی ما در دوران معاصر، با گذشت قرن‌ها از تحقق «تفکر اسلامی» و گذار از دوران جاهلیت، اکنون زمینه اینکه متناسب با نگرش قرآنی، ساختارسازی کند را به‌دست آورده و قانون اساسی ایران، چنین زمینه‌ای را پدید آورده است. 

برای دستیابی به جامعه و حکومت مطلوب، می‌بایست فهم عمیقی از آیات قرآن کسب کنیم؛ آنها را دستمایه رفتارها، برنامه‌ریزی‌ها و ساختارسازی‌ها قرار دهیم تا بتوانیم الگوی قرآنی مطلوب را در عرصه پیشرفت جامعه، محقق سازیم؛ البته چون ساختارسازی‌های موجود به‌ویژه در جوامع غربی و اجتماعات متأثر از آنکه تحقق جامعه و حکومت مبتنی بر الگوی مطلوب قرآنی را به عنوان محدودشدن عرصه برای فعالیت و توسعه و گسترش خودشان می‌دانند، با رویکرد اسلامی مقابله خواهند نمود؛ کما اینکه در سال‌های اخیر، اسلام‌هراسی را در سطحی سازمان‌یافته پیگیری می‌کنند و به خصوص پس از انقلاب اسلامی و استقرار حکومت در ایران، این امر را با انواع فشارهای اقتصادی، فرهنگی، رسانه‌ای، سیاسی و حتی نظامی و شبه آن، در دستور کار خود قرار داده‌اند.

کوتاه سخن آنکه ما در ابتدای راه برای دستیابی به جامعه و حکومت مطلوب قرآنی هستیم و کار عمیق علمی، پژوهشی و در کنار آن ساختارسازی‌های منظم و قوی، دستیابی به الگو و مدل‌های موردنیاز، ضرورت اجتناب‌ناپذیری است که باید در جهت آن، گام‌های اساسی برداریم....

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۲۶ صفحه

حجم

۲٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۲۶ صفحه

قیمت:
۲۳,۰۰۰
تومان