دانلود و خرید کتاب وابی سابی؛ ملاحظاتی دیگر لئونارد کورن ترجمه سعیده موسوی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب وابی سابی؛ ملاحظاتی دیگر اثر لئونارد کورن

کتاب وابی سابی؛ ملاحظاتی دیگر

انتشارات:نشر مشکی
امتیاز:
۳.۶از ۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب وابی سابی؛ ملاحظاتی دیگر

کتاب وابی سابی؛ ملاحظاتی دیگر نوشتۀ لئونارد کورن است. وابی سابی را می‌شود یک نظام زیبایی‌شناختی «جامع» خواند. این کتاب را انتشارات مشکی منتشر کرده است.

درباره کتاب وابی سابی؛ ملاحظاتی دیگر

در سال ۱۹۹۴، نویسنده اصطلاح «وابی سابی» را در کتابی با عنوان وابی سابی: برای هنرمندان، شاعران، فیلسوفان و دیزاینرها معرفی کرده است. وابی سابی یکی از ذوقیات زیبایی‌شناختی شاخص تمدن ژاپنی بوده است. شاید تا پیش‌ازاین هرگز با چنین زبان پرشور یا در چنین لحظه‌ای از پذیرندگی فرهنگی ای بیان نشده بودند. حتی بعضی برای ساخت چیزهای جدید از آن الهام گرفتند. به‌مرورزمان، نویسندگان و اندیشمندان دیگری شروع به‌کارگیری این نظریات و توضیحات در کتاب‌های جدیدی در مورد وابی سابی کردند.

جهان‌بینی با عالم آن خود ارجاع است. این نظام رویکرد یکپارچه‌ای نسبت به ماهیت غایی وجود مابعدالطبیعه، دانش مقدس (معنویت)، سلامت عاطفی (حال و هوای درونی)، رفتار (اخلاقیات)، و ظاهر و حس چیزها (مادیت) فراهم می‌آورد. هرچه یک نظام زیبایی‌شناختی سازمان‌یافته‌تر باشد و اجزا یا مؤلفه‌های آن با وضوح بیشتری تعریف شده باشند، سودمندتر خواهد بود - هرچه ابزارهای مفهومی بیشتر باشند، راه‌های بیشتری برای ارجاع به اصول بنیادین دارند.

خواندن کتاب وابی سابی؛ ملاحظاتی دیگر را به چه کسی پیشنهاد می کنیم؟

ملاحظات و اصولی که در این کتاب به‌عنوان وابی سابی معرفی شدند احتمالاً همواره برای کسانی که گرایش زیبایی‌شناسی داشته‌اند محل توجه بوده‌اند، در نتیجه، بسیاری از افراد واژگان و طرح‌واره‌های مفهومی کتاب را برای توصیف جنبه‌هایی از کار خود مفید یافتند.

درباره لئونارد کورن

لئونارد کورن در سال ۱۹۴۸ در شهر نیویورک متولد شد و در لس آنجلس بزرگ شد. در سال ۱۹۶۹، او یک گروه نقاشی دیواری را با همکاری گروه هنرهای زیبا در لس آنجلس تأسیس کرد. وی در UCLA حضور یافت و در سال ۱۹۷۲ با مدرک کارشناسی ارشد در رشته معماری و برنامه‌ریزی شهری فارغ‌التحصیل شد. پس از فارغ‌التحصیلی، کورن به عنوان یک هنرمند در لس آنجلس کار کرد، جایی که کار وی در مورد محیط‌های حمام متمرکز بود.

در سال ۱۹۷۶، کورن مجله WET را تأسیس کرد - یک دوره زمانی اختصاص داده شده به استحمام عالی، که در توسعه زیبایی‌شناسی پست مدرن تأثیرگذار بود. در سال ۱۹۸۱، مجله WET انتشار خود را متوقف کرد و کورن به ژاپن نقل مکان کرد، و در آنجا چندین اثر دربارهٔ زیبایی‌شناسی نوشت. از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۶ ستونی در مورد انسان‌شناسی فرهنگی برای یک مجله ژاپنی تولید کرد. به‌طور خاص، کورن Wabi-Sabi را برای هنرمندان، طراحان، شاعران و فیلسوفان نوشت، که به آوردن مفهوم ژاپنی Wabi-Sabi به نظریه زیبایی‌شناسی غربی کمک کرد. کورن در حال حاضر در سانفرانسیسکو زندگی می‌کند.

بخش‌هایی از کتاب وابی سابی؛ ملاحظاتی دیگر

علل سردرگمی. اگر در یک فرهنگ لغت ژاپنی به دنبال «وابی سابی» یا وابی فاصله سابی بگردید، چه‌بسا ناامید شوید. در واقع چنین ترکیبی وجود ندارد. طرفه اینکه اگر از یک ژاپنی تحصیل‌کرده بپرسید معنای وابی سابی را می‌داند یا خیر، بی شک پاسخ مثبت خواهد داد. هرچند احتمالاً بیان مفهوم دقیق آن برایش تقریباً ناممکن باشد. چه توضیحی برای این مسئله وجود دارد؟

سابی کلمه‌ای است کهن. این کلمه در مان بیوشو («مجموعۀ ده‌هزار برگ»)، قدیمی‌ترین مجموعه موجود از شعر ژاپنی، آمده است. تاریخ تألیفمان نیوشو به قرن هشتم میلادی برمی‌گردد، زمانی که نخستین‌بار هویت ملی ژاپنی شروع به شکل گرفتن کرد. در این دوران، الگوی مرجح فرهنگی ژاپن چین بود. سابی، مفهومی که از شعر چینی وام‌گرفته شده بود، معنایی چون رهاشده می‌داد.

در قرن سیزدهم، سابی دیگر به‌اصطلاح نقادانه و آرمان هنری مهمی در شعر ژاپنی تبدیل شده بود. درک هنری سابی به اکثر هنرهای دیگر ژاپنی همچون ادبیات، نقاشی، تئاتر، دیزاین داخلی و... نیز تعمیم یافت. معنای سابی در این دوره در برگیرنده لذت بردن از چیزهای قدیمی، تاریک و محو، و متروک و زیبایی چیزهای پژمرده بود. درک یا طبع زیبایی‌شناختی سابی مفهوم زیبایی موجود در چیزهای «رنگ‌ورورفته»، «ناکامل»، ناقص، «مهم»، «خاموش» و «ناهماهنگ» را هم در بر می‌گرفت. (گفتنی است سابی به معنای «زنگار» هم بود، روند گراییدن آهن اکسید شده به رنگ قهوه‌ای - سرخ. معنای اخیر از ریشه لغوی دیگری می‌آید. به‌مرور، زنگار با سایر معانی سابی و در نهایت وابی سابی ربط پیدا کرد.)

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۸۸ صفحه

حجم

۱٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۸۸ صفحه

قیمت:
۶۵,۰۰۰
تومان