دانلود و خرید کتاب روایت انقلاب و انفجار محمدحسین یزدانی‌راد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب روایت انقلاب و انفجار اثر محمدحسین یزدانی‌راد

کتاب روایت انقلاب و انفجار

معرفی کتاب روایت انقلاب و انفجار

کتاب روایت انقلاب و انفجار نوشتۀ محمدحسین یزدانی‌راد و پیمانه صالحی است. این کتاب را انتشارات روزنه منتشر کرده است. روایت انقلاب و انفجار، مصاحبه تاریخ شفاهی با مرتضی فضل علی را در بر می‌گیرد. بی‌شک نام مصاحبه‌شونده به‌عنوان یکی از دوستداران انقلاب اسلامی و قانون‌گذاران دهه‌های اخیر و یکی از جانبازان واقعه هفتم تیر ۱۳۶۰، در تاریخ پرفرازونشیب استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، ماندگار است. بیان فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مذهبی پیش از انقلاب، عملکرد اولین دوره مجلس شورای اسلامی، شرح واقعه هفتم تیر، اجرای طرح‌های عمرانی و فرهنگی در حوزه‌های انتخابیه و مطالبی ازاین‌دست، از جمله مواردی است که در این اثر در دسترسی علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

درباره کتاب روایت انقلاب و انفجار

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان‌ها، مؤسسات و افراد بسیاری به گردآوری و تدوین تاریخ معاصر ایران به روش‌های مختلف پژوهشی اقدام کردند. عدّه‌ای با مراجعه به اسناد و کتاب‌ها، به تاریخ‌نگاری پرداختند و گروهی نیز به مقولۀ تاریخ شفاهی توجّه نمودند و مصاحبه با شخصیت‌های منشأ اثر در دوران معاصر را دستور کار خود قرار دادند. در این میان، سازمان اسناد ملی ایران (سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران کنونی)، مدیریت غرب کشور (همدان)، با تأسیس ادارۀ آرشیو شفاهی در سال ۱۳۷۵، این فعالیت را آغاز کرد. طی سال‌های اخیر، مصاحبه‌های متعدّدی با شخصیت‌های علمی، سیاسی، فرهنگی و هنری معاصر صورت پذیرفته است که مصاحبه با انقلابیون مذهبی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای گروه‌های سیاسی؛ از آن جمله است.

مطالعه در زمینه تحولات دوران معاصر، هم بر اساس منابع مکتوب و اسناد صورت می‌گیرد و هم به شیوه خاطره‌نویسی، خاطره نگاری و انجام مصاحبه‌های تاریخ شفاهی گردآوری می‌شود. تاریخ شفاهی شیوه‌ای از پژوهش در تاریخ است که رویدادها و حادثه‌ها را بر اساس بینش‌ها و شنیده‌های شاهدان، ناظران و فعالان یک دوره از تاریخ بازگو می‌کند. این روش پژوهشی، ویژگی روایی دارد و در این فرایند، دو عامل مصاحبه‌گر و مصاحبه‌شونده؛ ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر دارند. مصاحبه‌گر به‌عنوان یک شنونده فعال، نقشی بسیار اساسی ایفا می‌کند تا راوی در محیطی آرام، به بازگویی و شرح دیدگاه‌ها، شنیده‌ها و تجربه‌های خود درباره موضوع بپردازد.

خواندن کتاب روایت انقلاب و انفجار را به چه کسی پیشنهاد می کنیم؟

دوستداران انقلاب و تاریخ معاصر جمهوری اسلامی می‌توانند مخاطبان این کتاب باشند.

بخش‌هایی از کتاب روایت انقلاب و انفجار

بنده مرتضی فضل علی هستم و ششم تیر ۱۳۲۸، در سرکان متولد شدم. همان‌طور که مستحضرید، موقعی که من متولد شدم، سرکان هنوز شهر نشده بود، در واقع ده بزرگی بود. سال ۱۳۴۱، سرکان شهر شد، شهردار پیدا کرد و جزو شهرهای استان همدان قرار گرفت. من در یک خانواده کشاورز، البته نه به معنای زمین‌دار، بلکه به معنای کشاورز معمولی متولد شدم. مرحوم پدرم، خداوردی نام داشت و کشاورز بود، باغ و زمین داشت و در مِلک خود کار می‌کرد و من هم تا جایی که بودم و می‌توانستم، به ایشان کمک می‌کردم. پس یک خانواده کشاورز ساده، با یک زندگی در حد متوسط داشتم.

پدرم با قرآن آشنا بود، تحصیلات قدیمه داشت و از مکتبی‌های قدیم بود؛ ولی مادرم، گلجانی (عذرا) مهدیون، سواد نداشت. پدرم خیلی اصرار داشت که من با قرآن مأنوس باشم و آن را یاد بگیرم و سعی می‌کرد تا جایی که فرصت می‌شد، مرا با قرآن آشنا نماید. می‌توان گفت که من قرآن را از مرحوم پدرم فراگرفتم. من فرزند بزرگ خانواده‌ام و بعد از من سه پسر دیگر (الان هم در قید حیات هستند) به دنیا آمده‌اند. به ترتیب بزرگ‌ترین آنها در تهران است و شغل آزاد دارد؛ برادر دومم فرهنگی است و در تویسرکان مشغول بود و اخیراً بازنشسته شده است و برادر سومم روحانی است که الان در تهران زندگی می‌کند و نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی است. من خواهر ندارم و با سه برادر بزرگ شده‌ام.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۶۲ صفحه

حجم

۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۶۲ صفحه

قیمت:
۷۰,۰۰۰
تومان