دانلود و خرید کتاب نوای ماتک فیروزه مدیر خراسانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نوای ماتک اثر فیروزه مدیر خراسانی

کتاب نوای ماتک

انتشارات:انتشارات سروش
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب نوای ماتک

کتاب نوای ماتک با موضوع بررسی ساختار لالایی‌های فارسی زبان خراسان، نوشته فیروزه مدیر خراسانی توسط انتشارات سروش منتشر شده است. نوای ماتک در ۳ فصل مجزا به‌ترتیب به ساختار لالایی‌ها، درون‌مایه‌های لالایی و لالایی‌های مناطق فارسی‌زبان خراسان می‌پردازد.

درباره کتاب

در این‌ کتاب، لالایی‌هایی که مادران‌مان نسل به نسل برایمان زنده نگه داشته‌اند به همراه تحلیل این لالایی‌ها و بررسی عناصر تاثیرگذار بر ساختار و محتوای آن‌ها و سنت‌های رایج در اقوام ساکن در خراسان مورد مطالعه قرار گرفته است.

در لالایی‌ها مهم‌ترین مخاطب کودک است و مادر احساسات و زندگی‌اش را در قالب ترانه‌ای زیبا برای او بازگو می‌کند. 

در بخش ساختار لالایی‌ها درباره سه عامل مهم باورها، مسلک‌ها و اسطوره‌های قومی بحث شده و در بررسی لالایی‌ها به عناصر تشبیه و وزن و موسیقی و تکرار و... توجه شده است. در بخش دوم از درون‌مایه‌هایی مثل طبیعت و انسان و باورهای دینی و جنسیت و زمان و مکان و... صحبت شده است. در آخرین فصل کتاب هم با اشعار آهنگین لالایی‌های اقلیم‌های مختلف ایران در خراسان همچون خواف و سبزوار و طبس و تایباد و قوچان و... آشنا می‌شویم.

این‌کتاب با ۱۴۲ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۳۵ هزار تومان منتشر شده است

کتاب نوای ماتک: بررسی ساختار لالایی های فارسی زبان خراسان، اثر فیروزه مدیر خراسانی است به چاپ انتشارات سروش.

کتاب به معرفی و تحلیل لالایی ها، بررسی عناصر تاثیرگذار بر ساختار و محتوای آن‌ها و مطالعه سنت‌های رایج در فرهنگ اقوام ساکن در خراسان می پردازد. این اثر با بررسی لالایی‌ها به ادبیات بومی و محلی هم می‌پردازد. در بستر این لالایی، موقعیت زندگی مادران، گوشه ها و ردیف های موسیقی، فرهنگ های مادران، موقعیت روحی و روانی آن ها و … مورد بررسی قرار می گیرد. لالایی‌ها بازتابی از ناگفته‌های درونی مادران است.

خواندن کتاب نوای ماتک را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب برای افرادی که به فرهنگ عامه و ادبیات فولکلور علاقه دارند جالب خواهد بود؛ همین طور برای کسانی که به فرهنگ اقلیم‌های مختلف خراسان علاقه‌مندند.

درباره فیروزه مدیر خراسانی

فیروزه مدیر خراسانی نویسنده ایرانی متولد سال 1346 می باشد. او فوق لیسانس رشته ادبیات از دانشگاه نیشابور است و در زمینه موسیقی و تئاتر کودکان نیز فعالیت دارد. از تئاترهایی که کارگردانی کرده است می‌توان به مادر، مادر است اشاره کرد. او همچنین کارشناس و مدرس موسیقی کودک و مدیر آموزشگاه موسیقی است. فیروزه مدیر خراسانی در دوره‌های تخصصی موسیقی با اساتیدی از اتریش, آلمان, فرانسه, اسپانیا, آمریکا شرکت داشته و مقالات و اجراهایی در فستیوال‌های بین‌المللی مانند ارمنستان، قرقیزستان، آفریقای جنوبی و... داشته است.

بخشی از کتاب نوای ماتک

یکـی از مهمتریـن درونمایه‌های لالایی‌های فارسـی اسـتفاده از طبیعت و خصوصا حضور گل‌های رنگارنگ اسـت. گویی مـادر در باغی از گل کودکش را خوابانده و از گل‌هایی یاد می‌کند که هرکدام نمایندۀ صفات خوب هستند.

لالالالا گل پونه

لالالالا گل بادوم

لالالالا گل سنبل

لالالالا گل لاله

لالالالا گل باغ بهشتم

لالالالا گل زردم

اسـتفاده از طبیعت باعث می‌شـود تا حرکت در لالایی‌ها برجسـته‌تر شود و به آن‌ها تنوع و زندگی ببخشد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۴۴ صفحه

حجم

۴٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۴۴ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان