دانلود و خرید کتاب چکیده ای از تاریخ اسلام سیدمسعود طاهری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب چکیده ای از تاریخ اسلام اثر سیدمسعود طاهری

کتاب چکیده ای از تاریخ اسلام

انتشارات:نشر گنجور
امتیاز:
۴.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب چکیده ای از تاریخ اسلام

کتاب چکیده ای از تاریخ اسلام نوشته سید مسعود طاهری است، کتاب چکیده ای از تاریخ اسلام که انتشارات گنجور منتشر کرده است اطلاعات جامعی درباره تاریخ اسلام در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

درباره کتاب چکیده ای از تاریخ اسلام

قرن‌ها پیش از اسلام مردم شبه جزیره به دو دسته تقسیم شدند یکی عرب عاربه یا خالص و دیگری عرب مستعربه یا ناخالص. بدین ترتیب که ساکنان منطقه جنوب برابر نسب نامه‌ای که درست کرده بودند، نژاد خود را به یعرب بن قحطان (پسر پنجم نوح (ع) می‌رساندند ولی قبیله‌های ساکن مرکز و قسمت شمالی شبه جزیره خود را از نژاد عدنان می‌شناساندند که از نوادگان حضرت اسماعیل (ع) است. مورخان قدیم قحطانیان را عرب خالص و عدنانیان را عرب پیوسته یا مستعرب خوانده‌اند. تا آنکه با ظهور اسلام سرنوشت سرزمین عربستان دگرگون شد. این کتاب خلاصه‌ای از تاریخ مردم این سرزمین است.

خواندن کتاب چکیده ای از تاریخ اسلام را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب چکیده ای از تاریخ اسلام

عام الفیل:

مبدأ تاریخ اعراب قبل از هجرت پیامبر از مکه به مدینه طبق روایات سنت اسلامی محمد (ص) در مکه و در سال معروف به عام الفیل یا سال پیل که برابر با سال ۵۷۰ میلادی است به دنیا آمد. دانشمندان غربی این تاریخ را حداقل تاریخ تقریبی تولد او به شمار می آورند و برخی سال ۵۶۸ یا ۵۶۹ را سالی می دانند که محمد (ص) زاده شده است در این سال که ابرهه می خواست حمله کند و کعبه را نابود کند به باور مسلمانان، با دستور الهی پرندگان آسمان به نام ابابیل با سنگ هایی که بر منقار داشتند آنان را هلاک کردند. مونتگو مری وات (۱۹۷۴) ص۷

رویداد:

مسلمانان معتقد هستند که در آن سال ابرهه پادشاه حبشه که بنای کعبه را رقیبی برای بنای تازه ساخت خود در صنعا می دانست نیروی فراوانی را برای نابودی آن فرستاد اما هنگام رسیدن آنها به مکه، فیلی که در جلوی سپاه آنان پیشروی می کرد از جلو رفتن امتناع ورزید و زانو زد. دیری نپایید که آسمان پر از پرندگان بزرگی شد که به پرتاب سنگ ریزه به سپاهیان ابرهه می پرداختند و موجب نابودی آن سپاه بزرگ شدند. بدینسان کعبه که از دیدگاه مسلمانان بازتابی زمینی از یک پرستشگاه آسمانی و بنا شده به دست آدم و بازسازی شده توسط ابراهیم است از خطر نابودی نجات یافت و آن سال در بین اعراب به سال فیل معروف شد.

اندک زمانی پس از این رخداد مهم تاریخی در سرزمین عربستان محمد (ص) به دنیا آمد. این حادثه در قرآن در سوره فیل به عنوان یک حادثه مهم ذکر شده در واقع این حادثه برای اعراب آنقدر مهم بود که آن را به عنوان مبدا برای شروع یک دوره تاریخی گرفته بودند.

دلیل لشکرکشی:

وقتی ابرهه در یمن قدرت گرفت متوجه تقدس و مرکزیت مکه و احترام مردم از نقاط دور و نزدیک نسبت به این شهر و نقش اقتصادی آن شد و او علت آن را خانه کعبه دانست لذا کلیسایی در منطقه صنعا به نام قلیس ساخت و در نامه ای به پادشاه حبشه چنین نوشت: «کلیسایی بنا نهاده ام که تاکنون مانند آن دیده نشده است. پس از اتمام بنای آن، زائران کعبه را به سوی خود خواهم کشید».

این کار مورد استقبال مردم واقع نشد و حتی مردی از قبیله بنی فقیم برای ابراز انزجار خود، کلیسای ابرهه را با مدفوع خود آلوده کرد. ابرهه که به دنبال فرصت مناسبی برای تخریب کعبه بود. در پی این اقدام تحقیرآمیز با لشگری انبوه و همراه با ۱۴ فیل به سمت مکه حرکت کرد تا این رقیب را از بین ببرد و توجه مردم را به یمن معطوف کند. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۹٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۲۴ صفحه

حجم

۶۹٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۲۴ صفحه

قیمت:
۸,۰۰۰
تومان