دانلود کتاب صوتی چشم‌هایش با صدای مرآت بهنام + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی چشم‌هایش اثر بزرگ علوی

دانلود و خرید کتاب صوتی چشم‌هایش

نویسنده:بزرگ علوی
انتشارات:آوای چیروک
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۸از ۳۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب صوتی چشم‌هایش

کتاب صوتی چشم‌هایش شاخص‌ترین اثر بزرگ علوی درباره‌ی نقاشی سرشناس به نام «استاد ماکان» است که در تبعید به سر می‌برد، او از مبارزان علیه استبداد رضاشاه پهلوی است که یکی از آثارِ به‌جامانده‌اش، پرده‌ای به نام چشم‌هایش است؛ چشم‌های زنی که گویا رازی را پنهان می‌کند.

راوی داستان که ناظم مدرسه و مدیر نمایشگاه نقاشی است، کنجکاو است که رازِ این چشمان را دریابد. او تلاش می‌کند تا مدل آن تابلو را بیابد و درباره‌ی آن از استاد بپرسد. پس از چند سال، ناظم مُدل را، که فرنگیس نام داردُ پیدا می کند و در خانهٔ اعیانیش، با او به گفتگو می‌نشیند.

از ابتدای داستان نویسنده سعی دارد ما را با فضای سیاسی زمان خود آشنا سازد، علوی همه‌ی توان نویسندگی‌اش را در این اثر صرف کرده و رمانی با چارچوب و ساختمانی محکم و شخصیت‌هایی زنده با همه‌ی ظرافت‌هایشان آفریده است. زبان علوی ساده، روشن و بی‌پیرایه است. یکی از ویژگی‌های وی نیروی تخیلش در یافتن عناصری است که به داستان‌هایش رنگ داستان‌های پلیسی می‌دهند.

بزرگ علوی در رمان چشم‌هایش با پرداختن به بخشی از زندگی هنرمندی مبارز، گوشه‌هایی از اوضاع ایران در دوره‌ی پادشاهی رضاشاه را نشان می‌دهد و به فعالیت‌هایی اشاره می‌کند که در آن سال‌ها برای مبارزه با پادشاهی رضاشاه پهلوی انجام می‌گرفت.

این اثر برجسته‌ی علوی اولین بار در سال هزاروسیصدوسی و یک چاپ شد.

جمال میرصادقی، این رمان را عوض‌کننده‌ی مسیر در ادبیات داستانی فارسی دانسته است. چشم‌هایش به زبان‌های گوناگون مانند انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و عربی ترجمه شده است.

برخی معتقدند این رمان و شخصیت استاد ماکان، با الهام از زندگانی کمال‌الملک نگاشته شده‌ است و گروهی دیگر آن را شرح حالی از زندگی تقی ارانی می‌دانند.

معرفی نویسنده
عکس بزرگ علوی
بزرگ علوی
ایرانی | تولد ۱۲۸۳ - درگذشت ۱۳۷۵

سید مجتبی بزرگ علوی در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۲۸۲ در تهران متولد شد. او نویسنده‌ی رمان‌های مشهوری از جمله چشمهایش است. علوی در خانواده‌ای مرفه، روشنفکر و فرهیخته رشد کرد. در ابتدای جوانی برای تحصیل به شهر مونیخ در آلمان مهاجرت کرد. رشته‌ی تحصیلی علوی در دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی بود. جالب اینجا است که نطفه‌ی نوشتن و خلق داستان در همین سال‌ها در ذهن بزرگ علوی کاشته شد و از همین زمان بود که علوی نویسندگی و روزنامه‌نگاری را به طور جدی پیگیری کرد و اصول آنها را فراگرفت.

نظری برای کتاب ثبت نشده است

زمان

۰

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۷

قابلیت انتقال

دارد

زمان

۰

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۷

قابلیت انتقال

دارد