دانلود کتاب صوتی نفتی با صدای شهین نجف‌زاده + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی نفتی اثر صادق چوبک

دانلود و خرید کتاب صوتی نفتی

نویسنده:صادق چوبک
امتیاز:
۴.۰از ۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب صوتی نفتی

کتاب صوتی نفتی نوشتهٔ صادق چوبک و با صدای شهین نجف‌زاده است و نوین کتاب گویا آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب صوتی نفتی

«عذرا همان‌طور كه گوشه‌های چادر نماز چيت گل اشرفی‌ش به را به دندان گرفته بود، گره مراد شلّه گلی را با اطمينان و دل قرص به ضريح امامزاده بست. بعد سرش را بالا كرد و چشمان درشتش را به قنديل‌های پر از گرد و خاک سقف مقبره دوخت و با و تمنا و شور و شوق فراوان زیر لب زمزمه کرد... .»

شما می‌توانید حدس بزنید که آن زن چه چیزی زیر لب زمزمه می‌کرد؟ مسئله آن زن چیست؟ چه چیزی زیر لب زمزمه می‌کند؟

چیزی که خواندید، بخش اول داستان صوتی «نفتی» به قلم صادق چوبک با توصیف عذرا در امامزاده‌ای شروع می‌شود و بعد، ماجرای زندگی‌اش کشف می‌شود؛ میل زیاد به شوهر کردن! است. داستان «نفتی» را از مجموعه داستان‌های زنانه «روایت آواهای سوپرانو» با صدای شهین نجف‌زاده می‌شنوید.

تاکنون زنی را دیده‌اید که در حسرت داشتن شوهر باشد؟

گاهی جالب است از نگاه کسانی که سال‌ها قبل‌تر ما زندگی می‌کردند به دنیا نگاه کنیم. دنیایی که ممکن است سرزمین عجایبی باشد برایمان، حتی با وجود آنکه زمان زیادی از آن نگذشته و ما هنوز فاصله‌ چندانی با آن‌ها نداریم، اما فکر و عقایدمان آن‌قدر از آن‌ها دور است که گاهی باورش این حجم از تغییر زمانه برایمان سخت است.

«من فقط از خدا یه شوهر می‌خوام.»؛ این جمله را چند سال است نشنیده‌ایم؟ کسی را می‌شناسید که همین‌قدر صریح بگوید که تنها خواسته‌اش در زندگی شوهر کردن است و بس؟

در نسل‌های جدید کم دیده‌ایم هدف کسی تنها ازدواج با شاهزاده‌ای بر اسب سفید باشد، و حتی اگر چنین بوده، هیچ‌وقت این‌قدر صریح مطرح نشده و نشانه‌هایی در عملکرد آن فرد بوده که ما را به چنین نتیجه‌ای رسانده. اما شاید حالا، بعد از سال‌ها تغییر نسل‌ها و دیدگاه‌ها، جالب باشد مرور تاریخ فکر‌هایی که در سر مردم می‌چرخیده و دغدغه‌هایشان را می‌ساخته. خواسته‌هایی که با شرم و عرق پیشانی سراغ آن فرد می‌آمده.

داستان «نفتی» بر پایه‌های آرزوها و خواسته‌های دخترکی جنوبی استوار است که تمام هم و غمش را برای ازدواج و خلاصی از خانه پدر گذاشته است. دخترک اسمش عذراست. در ابتدای داستان عذرا را در امامزاده می‌بینیم که از آقا موسی بن‌جعفر می‌خواهد پیش خدا واسطه‌ او و خدا شود و طلب شوهری سر راهش قرار دهد می‌کند. این خواسته عجیب است تا جایی که در داستان می‌فهمیم خاطره‌ای دور دختر را گرفتار غريزه جنسی کرده است. خاطره‌ای کم‌رنگ از مسافرتی دور در ذهن عذرا ثبت شده است، که دست کمک‌راننده اتوبوس بدنش را لمس کرده و اين لذت توام با بوی بنزين در خاطر او نشسته.

در جایی از داستان «نفتی» می‌شنویم:

«تا وقتی كه رفت ته اتوبوس روی صندلی نشست، هنوز گيج و منگ بود. مثل اينكه خواب شيرين نيمه‌تمامی ديده باشد، با ولع و گيجی پی باقی‌ش می‌گشت. چند بار عضلات گلويش برای قورت دادن آب دهنش به حركت آمد، اما دهن و گلويش خشک شده بود و بی‌آنكه خودش بداند هنوز بازوی راستش را به پهلو زور می‌داد و می‌كوشيد از فراری شدن لذتی كه داشت، جلوگيری كند. بوی بنزين هم منگش كرده بود.»

او که یک خاطره‌ٔ بی‌جان تمام ذهنش را گرفته و به خواسته‌هایش شکل داده است، وقتی از همه ناامید می‌شود دست به کاری می‌زند و سر صحبت را با کسانی باز می‌کند که مسیر داستان را برایمان می‌سازد. داستانی که با صدای خوب شهین نجف‌زاده می‌شنویم و لذت می‌بریم از داستان «نفتی» به قلم گیرای صادق چوبک که ایده اصلی داستانش، نه خیلی دور است، نه خیلی نزدیک،‌ اما قطعا یکی از شنیدنی‌ترین داستان‌هاست.

چوبک از نویسندگان بزرگ داستان‌نویسی ایرانی است که توانست وضعیت انسان زمانه خودش را به خوبی در داستان‌هایش نشان دهد. او نگاهی متفاوت به زنان و مردان داشت و می‌توانست حرف‌های ناگفته آنها را در داستان‌هایش بیان کند.

زنان، این نیمی از جمعیت جهان، که بسته به اینکه فرهنگ زمانه در چه اوضاعی به سر ببرد، احساس خوشبختی‌شان کم یا زیاد می‌شود، هر یک داستان‌هایی ناگفته در دل دارند که اگر عیان شود، چه خنده‌ها و گریه‌ها و فریادها و آوازها که شنیده نخواهد شد؛ نوین کتاب در قالب مجموعه‌ای به نام «روایت آواهای سوپرانو» صدای لطیف و گاه حزن‌انگیز و گاه سرخوشانه جمعی از زنان تاریخ ایران و جهان را منتشر کرده است که داستان پیش رو، یکی از آنهاست.

داستان «نفتی» بخشی از مجموعه داستان‌های زنانه «روایت آواهای سوپرانو» است که هر یک به شکلی به موضوع زنان می‌پردازند و دبیری این مجموعه بر عهده حسین مسعودی آشتیانی است.

شنیدن کتاب صوتی نفتی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب صوتی را به دوستداران داستان‌های چوبک پیشنهاد می‌کنیم.

معرفی نویسنده
عکس صادق چوبک
صادق چوبک
ایرانی | تولد ۱۲۹۵ - درگذشت ۱۳۷۷

صادق چوبک را همراه صادق هدایت و بزرگ علوی از پدران داستان‌نویسی نوین ایرانی می‌دانند. او در تیر ۱۲۹۵ در بوشهر به دنیا آمد. پدرش تاجر بود، اما او دنباله رو شغل پدرش نشد و به کتاب روی آورد. در بوشهر و شیراز درس خواند و دوره کالج آمریکایی تهران را گذراند. در بیست و یک سالگی به استخدام وزارت فرهنگ درآمد.

نظرات کاربران

مهتاب
۱۴۰۲/۱۲/۰۳

عالی

زمان

۱۴ دقیقه

حجم

۱۳٫۶ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۱۴ دقیقه

حجم

۱۳٫۶ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۱۸,۰۰۰
تومان