دانلود کتاب صوتی رساله ای درباره حکومت با صدای فریاد موسویان + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی رساله ای درباره حکومت اثر جان لاک

دانلود و خرید کتاب صوتی رساله ای درباره حکومت

معرفی کتاب صوتی رساله ای درباره حکومت

کتاب صوتی رساله ای درباره حکومت نوشتهٔ جان لاک و ترجمهٔ حمید عضدانلو است. فریاد موسویان گویندگی این کتاب صوتی را انجام داده و آوانامه آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب صوتی رساله ای درباره حکومت

کتاب صوتی رساله ای درباره حکومت اثری در حوزهٔ فلسفه سیاسی است که به‌طور ناشناس در سال ۱۶۸۹ به قلم جان لاک منتشر شد. در این اثر ارزشمند، رسالهٔ اول به مردسالاری به‌عنوان تکذیب جمله‌به‌جملهٔ پدرسالار «رابرت فیلمر» حمله شده است؛ درحالی‌که رسالهٔ دوم به‌شرح ایده‌های جان لاک برای جامعه‌ای متمدن‌تر، مبتنی بر حقوق طبیعی و نظریهٔ قرارداد پرداخته است. این کتاب در تقابل با کارهای سیاسی سابق خودِ جان لاک است. در سال ۱۶۶۹ بود که این اندیشمند فلسفی و سیاسی با تألیف قوانین اساسی کارولینا، اشرافیت، برده‌داری و سلطه‌پذیری را تأیید کرد. برخی اختلاف دارند که اساسنامه‌های بنیادی کارولینا فلسفهٔ خود لاک را در برابر فلسفهٔ صاحبان لرد از مستعمره به تصویر می‌کشد. این سند یک سند حقوقی بود که توسط ۸ صاحبخانه لرد که چارلز دوم به آن‌ها مستعمره اعطا کرده بود، برای آن‌ها نوشته، امضا و مهروموم شده بود.

همچنین کار «توماس هابز» باعث شد نظریه‌های مبتنی بر وضعیت طبیعی در قرن ۱۷ در انگلیس رایج شود؛ حتی اگر بسیاری از کسانی که چنین استدلال‌هایی را به کار می‌بردند، به‌شدت از نتیجه‌گیری‌های مطلق‌گرایانهٔ او نگران بودند. باتوجه‌به این سنت می‌توان «وضعیت طبیعی» جان لاک را مشاهده کرد. لاک استدلال می‌کند که هیچ پادشاهی که توسط خدا منصوب شده باشد، وجود نداشته و هرگز وجود نداشته است؛ بااین‌حال، این واقعیت که حالت طبیعی بشریت بدون یک دولت نهادینه شده، به‌معنای غیرقانونی‌بودن آن نیست. بشر هنوز تابع قوانین خدا و طبیعت است. برخلاف هابز که وضعیت طبیعت را به‌عنوان یک احتمال فرضی مطرح می‌کرد، لاک زحمات زیادی می‌کشد تا نشان دهد چنین وضعیتی واقعاً وجود داشته است؛ در واقع این کشور هنوز در حوزهٔ روابط بین‌الملل وجود دارد که هیچ دولت مشروع قانونی وجود ندارد و هرگز نیز وجود نخواهد داشت (یعنی دولتی که مستقیماً توسط همهٔ افراد تابع آن انتخاب شده باشد). درحالی‌که توماس هابز بر معایب وضعیت طبیعت تأکید می‌کند، جان لاک به نکات خوب آن اشاره کرده است.

شنیدن کتاب صوتی رساله ای درباره حکومت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

شنیدن این کتاب صوتی را به دوستداران حوزهٔ علوم و نظریه‌های سیاسی - فلسفی پیشنهاد می‌کنیم.

درباره جان لاک

جان لاک (John Locke) در ۲۹ اوت ۱۶۳۲ در سامرست در بریتانیا به دنیا آمد. او فیلسوف و سیاستمداری انگلیسی بود. او پیرو مکتب تجربه‌گرایی بود. بسیاری از کارشناسان جان لاک را به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های عصر روشنگری می‌شناسند. از جمله برجسته‌ترین و شناخته‌شده‌ترین افرادی که از جان لاک تأثیر پذیرفته‌اند می‌توان به «ولتر» و «ژان ژاک روسو» اشاره کرد. امروزه رویکرد تساهل و به‌عبارتی مدارا یکی از اصلی‌ترین ارکان تحقق عدالت در جامعه به شمار می‌رود؛ درصورتی‌که در گذشته‌های نه‌چندان دور حکمرانان و دین‌داران معتقد بودند که به هر طریقی حتی به‌زور هم که شده، باید بندگان خدا را به بهشت برد. جان لاک یکی از افرادی بود که در آن زمان با این رویکرد به مخالفت پرداخت و در پی اعتراض خود «نظریهٔ تساهل» را مطرح کرد.

پس از آنکه در دانشگاه آکسفورد پزشکی خواند، در ۱۶۶۱ منشی آنتونی اشلی کوپر، ارل اول شافتسبری، شد. عقاید جان لاک بر اساس پیشینهٔ انقلاب انگلستان پرورش یافتند. این عقاید را اغلب توجیه‌گر «انقلاب باشکوه» سال ۱۶۸۸ می‌دانند که به فرمانروایی استبدادی پایان داد و پس از آن ویلیام آرینج، پادشاهی مبتنی بر قانون اساسی را برقرار کرد. لاک از اندیشمندان اصلی لیبرالیسم نخستین بود و بر حقوق طبیعی یا حقوق خدادادی (که از آن به نام حق حیات،‌ آزادی و مالکیت یاد می‌کرد) تأکیدی خاص داشت. ازآنجاکه او طرفدار حکومت نمایندگی و اصل مدارا بود، نظرهایش تأثیر بسیاری بر انقلاب امریکا گذاشت. مهم‌ترین نوشته‌های سیاسی جان لاک عبارتند از: «نامه‌ای دربارهٔ تساهل» و «دو رساله دربارهٔ حکومت». جان لاک در ۲۸ اکتبر ۱۷۰۴ درگذشت.

درباره حمید عضدانلو

حمید عضدانلو در سال ۱۳۲۷ در تهران به دنیا آمد. مدرک کارشناسی‌ارشد رشتهٔ علوم سیاسی و دکتری مطالعات تطبیقی در گفتمان جامعه را از دانشگاه مینه‌سوتای امریکا دریافت کرد. از او مقالات و كتاب‌های متعددی در حوزهٔ جامعه‌شناسی و علوم سياسی به چاپ رسيده است. او در دانشکدهٔ جامعه‌شناسی در دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن تدریس کرده است. «رساله‌ای دربارهٔ حکومت» اثر جان لاک، با ترجمهٔ او، در بهار ۱۳۸۷ از سوی وزارت ارشاد به‌عنوان کتاب برگزیدهٔ فصل شناخته شد.

بخشی از کتاب صوتی رساله ای درباره حکومت

«حداکثر مرزهای قدرت قانون‌گذاران محدود به خیر و صلاح همگانی جامعه است. هدف نهایی چنین قدرتی چیزی جز مراقبت نیست، و از این رو، هرگز نمی‌تواند حقی برای نابودی، به اسارت درآوردن و یا، از روی طرح و نقشه، فقیر و تهی‌دست‌کردن رعایا داشته باشد. الزامات قانون طبیعت در جامعه متوقف نمی‌شود، بلکه تنها در بسیاری موارد به قوانین انسانی نزدیک و کیفرهای شناخته شده به آن اضافه می‌شود که مراقبت و نظارت بر آن قوانین را تقویت کند. از این رو، قانون طبیعت قانونی ابدی برای همه انسان‌ها، قانون‌گذاران و دیگران است. مقرراتی را که قانون‌گذاران برای اعمال و رفتار دیگران و خود وضع می‌کنند باید با قانون طبیعت، یعنی با خواست خداوند، هماهنگ باشد. از آن‌جا که این قانون حکم یک بیانیه را دارد و بنیان و اساس قانون طبیعت حفظ و مراقبت از نوع بشر است، هر حکم انسانی که علیه آن باشد نمی‌تواند خوب یا ارزشمند به شمار آید.»

نظرات کاربران

هومن مرتضوی
۱۴۰۲/۰۹/۰۲

تا به حال از خود پرسیده‌اید چرا باید حکومتی وجود داشته باشد؟ سرچشمه‌ی قدرت حاکمان چیست؟ مالکیت به چه معناست؟ آزادی چیست؟ اگر حکومتی جبار به دارایی‌ها، جان و آزادی افراد جامعه دست‌درازی کند، راه حل چیست؟ اگر می‌خواهید با

- بیشتر
JOHN AFFLEK
۱۴۰۱/۱۲/۲۳

مقدمه ای تمام بر سواری لذت بخش در دریای اصولی و آرام جان لاک. حتی اگر گرایش خردگرایانه دارید و پیرو عدم اطمینان(دکارتی) به حس هستید و نمیخواهید که حتی فصل اول را بخوانید باید بگویم که با نخواندن این کتاب

- بیشتر

زمان

۹ ساعت و ۴۲ دقیقه

حجم

۸۰۱٫۷ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۹ ساعت و ۴۲ دقیقه

حجم

۸۰۱٫۷ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۸۴,۰۰۰
تومان